Streaming muziek: artiesten en managers op de achterbank

Buma/Stemra en labels nemen voortouw in digitale exploitatie

Atze de Vrieze ,

Nu de verkoop van cd's meer en meer terugloopt, verschuift de macht steeds meer naar de artiest en zijn manager. Althans, dat wordt vaak gezegd. Maar hoe zit dat bij de ontwikkeling van een van de groeide vormen van inkomsten: streaming muziek? Wie heeft het heft in handen?

Buma/Stemra en labels nemen voortouw in digitale exploitatie

Nu de verkoop van cd's meer en meer terugloopt, verschuift de macht steeds meer naar de artiest en zijn manager. Althans, dat wordt vaak gezegd. Maar hoe zit dat bij de ontwikkeling van een van de groeiende vormen van inkomsten: streaming muziek? Diensten als YouTube en Spotify zouden best eens serieus geld op kunnen gaan leveren, zo was recent nog te lezen in een rapport van de Amerikaanse platenindustrie (pdf). Toch blijkt dat Nederlandse artiestenmanagers nog bijzonder weinig zicht hebben op die digitale toekomst.

YouTube-hit
Neem rapper Dio. Sommige van zijn singles halen miljoenen views op YouTube. Hij is op het platform misschien wel populairder dan Marco Borsato en Frans Bauer. Toch ziet zijn manager Marc Derby van het managementbedrijf Dr Media de geldsluizen nog niet bepaald open gaan. Van een dikke YouTube-hit brandt de kachel niet, zo blijkt. "Mijn compagnon, die de financiële zaken doet, heeft ons nog niet uitgenodigd voor een etentje", zegt hij. "Ik weet dat er wel inkomsten zijn, want Universal heeft zelf een deal met YouTube, maar het gaat om heel kleine bedragen per klik. Eerlijk gezegd vertrouw ik wel op het systeem dat Universal daarvoor heeft."