TMF verdwijnt nu ook van digitale tv

Eens zo populaire clipzender sterft stille dood op tv

Ingmar Griffioen & Roosmarijn Reijmer ,

TMF verdwijnt per 1 september volledig uit de digitale tv-pakketten van grote aanbieders als Ziggo en UPC. Woordvoerders van de bedrijven bevestigen dat "TMF nu helemaal van de buis wordt gehaald". Die beslissing zou van TMF komen, oftewel van eigenaar MTV. In november 2010 verdween de muziekzender al uit het standaard pakket.

Eens zo populaire clipzender sterft stille dood op tv

TMF verdwijnt per 1 september volledig uit de digitale tv-pakketten van grote aanbieders als Ziggo en UPC. Woordvoerders van de telecommunicatiebedrijven bevestigen dat "TMF nu helemaal van de buis wordt gehaald". Die beslissing zou van TMF komen, oftewel van eigenaar MTV Networks. Laura Vogelsang, hoofd van MTV en TMF, wilde daar vanavond in 3VOOR12RADIO tegenover Roosmarijn Reijmer niet op ingaan. "We komen naar buiten met de online plannen op het moment dat wij dat willen." Het fragment in 3VOOR12RADIO kun je hier terugluisteren.

In november 2010 verdween de muziekzender al uit het standaard pakket en op 1 april stopte de TMF portal helemaal op de analoge tv. Vandaag heeft UPC aan gebruikers bekendgemaakt dat TMF NL vervangen wordt door MTV Music 24.

Vorig jaar november was het verhaal dat TMF ruimte moest maken voor het sterk groeiende Comedy Central, Nickelodeon en de nieuwe zender Kindernet. Berichtgeving over compleet verdwijnen en ontslag van alle medewerkers en dj's werd tegengesproken. MTV stelde: "Wij zien een toekomst voor TMF als interactieve zender en willen daar ook in investeren." Daar blijkt weinig van terechtgekomen. De programmering op belangrijkste themakanaal TMF NL  bestaat uit louter TMF Hits met soms TMF Superchart en volgens de site zijn er nog maar twee vj's over.

Erger is dat doorgifte van de digitale themakanalen op tv steeds verder afgebouwd is en dat het bereik van de eens zo populaire muziekzender inmiddels nihil is. Op 1 april moest TMF al een forse stap terugzetten toen de TMF portal het veld moest ruimen ten gunste van herhalingen van Kindernet. UPC stopte toen met optiepakket MusicZone, waardoor de zenders TMF NL, VH1, MTV Brand New, Xite en Mezzo (jazz) alleen nog via het Royaal pakket te zien waren. Bij kabel-aanbieders Ziggo en KPN bleven naast TMF NL ook TMF Pure (urban) en TMF Dance via extra pakketten beschikbaar.

Eigenaar MTV Networks verklaarde toen "met verschillende televisiedistributeurs te spreken over een overeenkomst waarbij TMF als ‘interactief’ digitaal televisiekanaal zal terugkeren via de digitale platforms van bijvoorbeeld UPC, Ziggo en KPN". Nu blijken ook die beloftes weinig waard: per 1 september verdwijnen ook de overgebleven TMF kanalen op initiatief van MTV uit de pakketten. Totaal TV meldt dat de TMF themakanalen "uit de lucht of op de schop gaan". Wel zou "MTV Networks de themakanalen op een later tijdstip opnieuw willen lanceren". Dergelijke contracten hebben volgens een UPC-woordvoerder echter een looptijd van een jaar, dus dat zou pas per 1 september 2012 kunnen.

Een Ziggo-woordvoerder liet weten te verwachten dat MTV de kanalen van TMF gaat invullen. Het Ziggo zenderoverzicht per 1 september vermeldt geen TMF, maar wel MTV in alle pakketten en MTV Brand New in het TV Extra Pakket. Ook zijn er twee nieuwe zenders: Lite TV (soft-pop van Nederlandse, Vlaamse en internationale artiesten) en 192 TV (24-uur clips en tv-optredens van hits van 1960 tot nu). Bij UPC is de precieze invulling nog niet duidelijk, daar doet het bedrijf vanwege lopende gesprekken nu geen uitspraken over. "Het streven is wel nog meer muziek te bieden." UPC-gebruikers kregen dus wel het bericht dat TMF NL wordt vervangen door MTV Music 24. Ook maakt VH1 (non-stop hits) plaats voor VH1 Classic (clips en opnames uit jaren '60 en '70).

Ook duidelijk is dat nieuwe tv-zenders Slam!TV en 538 in het gat van TMF gesprongen zijn. Op de kabel heeft Slam! de plek van TMF overgenomen. Die ambitie sprak presentator Mental Theo in november al uit, toen duidelijk was dat TMF uit het basispakket gehaald werd. Opvallend genoeg is TMF in Vlaanderen gewoon in de lucht gebleven, ook via de analoge kabel. In juni organiseerde TMF ook nog doodleuk het jaarlijkse TMF Awards Festival. Daarmee wilde eigenaar MTV Networks "een duidelijk signaal afgeven dat men gelooft in een goede - nieuwe - toekomst voor TMF."

Historie van TMF
TMF (The Music Factory) werd in 1995 gelanceerd door Lex Harding als onafhankelijke commerciele muziekzender, voornamelijk gericht op jongeren. In tegenstelling tot het al bestaande MTV werden de programma's op TMF gepresenteerd in het Nederlands, door presentatoren als Isabelle Brinkman, Ruud de Wild en Mental Theo. In 2002 nam MTV Networks de zender over. In 2007 verdween de interactieve clipzender The Box, eveneens eigendom van MTV.