EMI Publishing sluit kantoren in Nederland en België

Directeur Arjan Witte: “Een drama voor artiesten”

Atze de Vrieze ,

EMI Publishing sluit per 30 juni zijn deuren in Nederland en België. Twaalf medewerkers in Nederland en vier in België komen op straat te staan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een brief. Onder andere Anouk, a balladeer, Diggy Dex en Voicst hebben hun rechten ondergebracht bij EMI Publishing Nederland.

Directeur Arjan Witte: “Een drama voor artiesten”

EMI Publishing sluit per 30 juni zijn deuren in Nederland en België. Twaalf medewerkers in Nederland en vier in België komen op straat te staan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een brief aan relaties. Onder andere Anouk, a balladeer, Diggy Dex en Voicst hebben hun rechten ondergebracht bij EMI Publishing Nederland. De Nederlandse directeur van EMI Publishing, Arjan Witte, begrijpt niets van de beslissing, zo vertelde hij aan Entertainment Business. “Economisch is er geen enkele reden voor, er moeten andere zaken spelen. Wat die zaken precies zijn, weet ik niet. […] We hebben altijd goede winsten gedraaid.”

Waar een platenmaatschappij zich richt op het verkopen van muziek in fysieke of digitale vorm, behartigt een publisher de belangen van een songschrijver, dat is soms dezelfde persoon als de uitvoerende, soms ook niet. Een publisher zorgt er ondermeer voor dat liedjes in een commercial of film gebruikt worden. Niels Aalberts, die als EHPO blogt over de muziekindustrie en advies geeft aan beginnende bands, vindt de beslissing vreemd. “Bij mijn weten is EMI Publishing nog altijd een van de grootste publishers, zo niet de grootste ter wereld. Het bedrijf heeft ook veel minder harde klappen gekregen dan de platenmaatschappij. Door het interessante belastingklimaat brengen ook relatief veel buitenlandse acts hun publishing onder in Nederland. Het is vreemd, ik ken geen andere publishers die de afgelopen tijd kantoren gesloten hebben.”

In zijn toelichting verwijst topman Roger Faxon naar de slechte omstandigheden waarin de muziekindustrie zich bevindt en de algehele economische crisis. “De platenindustrie is meer dan de helft gekrompen, en op sommige plekken zelfs meer dan dat. Het kost de digitale markt veel moeite om zich te bewijzen. Bovendien zijn we getroffen door een wereldwijde economische crisis die ook elke muziekgebruiker raakt. En piraterij in allerlei vormen is voor veel mensen een way of life geworden.” Faxon benadrukt dat EMI de zaken van zijn artiesten zal blijven behartigen. “We zullen blijven werken met de rechtenorganisaties en de platemaatschappijen blijven bedienen. We zullen muziek licenseren aan elke gebruiker die we kunnen vinden.”

Ondanks de geruststellende woorden heeft rapper Diggy Dex niet heel veel vertrouwen in de slagkracht van EMI Publishing in de toekomst. “Anderhalf jaar geleden heb ik getekend. Sinds die tijd heb ik een vaste contactpersoon gehad. Die heeft me in contact gebracht met andere songschrijvers. Ik heb zelf een aantal liedjes voor anderen geschreven. Een publisher regelt ook de rechten van samples. Ik zie het niet zitten om naar Engeland te moeten bellen, met een contactpersoon die weinig van de Nederlandse markt weet. Ik ga wel uitzoeken of dit juridisch gezien genoeg reden is om mijn overeenkomst op te zeggen.”

Daar geeft Aalberts hem weinig kans toe. “Juridisch gezien niet, denk ik. Maar ik kan me voorstellen dat men voor Diggy best een regeling wil treffen. Anders is dat als de catalogus miljoenen waard is, zoals in het geval van Anouk. Het zou goed kunnen dat er in haar geval ook nog eens flinke voorschoten betaald zijn, die nog niet ingelopen zijn. Dan kom je echt niet weg.” Aalbers is het eens met de vrees van Diggy Dex dat een contactpersoon in Engeland een flinke achteruitgang is. “Noemt Arjan Witte het een ramp? Dan mag ik het ook zo noemen. Het persoonlijke enthousiasme van iemand die je getekend heeft is enorm belangrijk bij zo’n groot bedrijf. Het gaat straks zo: u hebt in Nederland 10.000 platen verkocht? Hartstikke leuk voor u, maar we gaan toch de nieuwe Chemical Brothers maar onder die reclame zetten.”

Bij EMI Publishing is niemand beschikbaar voor verdere toelichting.