Nederlands WeTransfer blij met vrijspraak Rapidshare

Filesending tool maakt sterke groei door

Atze de Vrieze ,

Een belangrijke uitspraak in Duitsland deze week: de rechter oordeelde daar dat Rapidshare niet hoeft te filteren op auteursrechtelijk beschermd materiaal. Dat is goed nieuws voor Rapidshare, maar ook voor de Nederlandse start-up WeTransfer. Oprichter Nalden: "We voegen nu alsnog downloadlinks toe in de notificatiemails."

Filesending tool maakt sterke groei door

Een belangrijke uitspraak in Duitsland deze week: de rechter oordeelde daar dat Rapidshare niet hoeft te filteren op auteursrechtelijk beschermd materiaal. De digitale opslagkluisjes worden regelmatig gebruikt om muziek met anderen te delen, maar een gebruiker kan ook een legale online back-up voor zichzelf aanmaken, zo oordeelde rechter. Dat is goed nieuws voor Rapidshare, maar ook voor de Nederlandse start-up WeTransfer. “We hebben de zaak met veel aandacht gevolgd”, zegt ondernemer Nalden, een van de mensen achter WeTransfer.

WeTransfer is de laatste maanden bezig aan een opmerkelijke opmars. De dienst lanceerde eind 2009 nog voorzichtig, in mei dit jaar officiëler. Inmiddels heeft het naar eigen zeggen ruim 600.000 gebruikers per maand. Het bedrijf heeft zijn thuisbasis in Amsterdam, maar ook een kantoor in San Francisco. “De hoofdstad van het internet”, zegt Nalden. “Daar moet je zijn. We pendelen op en neer.” Nalden runt de start-up met partners Rinke Visser en Bas Beerens. De laatste gebruikte een basisversie van WeTransfer al in binnen het communicatiebureau waar hij werkt. WeTransfer raakt snel ingeburgerd als tool om files te versturen, niet in de laatste plaats in de muziekindustrie, waar het regelmatig ingezet wordt om bijvoorbeeld muziekbestanden van labels naar journalisten te sturen.

WeTransfer werkt als een soort mailservice voor grote bestanden (tot 2 GB), vergelijkbaar met YouSendit, maar dan zonder registratie. Wat WeTransfer doet is bepaald niet nieuw. Er zijn op het moment legio diensten om bestanden te versturen. De dienst heeft in vergelijking met concurrenten ook geen uitgebreid palet aan functionaliteiten, maar dat lijkt voorlopig juist in zijn voordeel te werken. “We gaan voor laagdrempeligheid”, vertelt Nalden. “Ik zie mijn eigen vader als het ultieme voorbeeld. Hij wil graag foto’s versturen via internet, maar vindt YouSendit te ingewikkeld.”

De site verdient geld met reclame, vergelijkbaar met het systeem dat Nalden op zijn blog hanteert: wallpaper advertising. Geen digitale pokertafels of seks dating, maar stijlvolle backgrounds. “Ik heb een hekel aan banners. Ik vind ze storend en vervelend. Esthetiek en design zijn belangrijk. Dat is geen overbodige luxe. Er zijn zelfs mensen die na het versturen van hun bestanden nog blijven kijken naar de wallpapers.” Veel start-ups kosten de eerste tijd meer geld dan ze opleveren, maar volgens Nalden verdient WeTransfer nu al geld. “Dat komt vooral door een aantal interessante deals in het buitenland. Zo doen we zaken met een grote Russische telecommaatschappij, die WeTransfer nu in dat land als eigen service aanbiedt.”

In tegenstelling tot diensten als Rapidshare en Megaupload zijn de bestanden op WeTransfer niet met zoekmachines te doorzoeken. Toch is de dienst zeer geschikt voor het delen van muziek, zeker in kleine kring. Nalden realiseert zich dat niet iedereen in de muziekindustrie blij zal zijn met zijn dienst, al heeft piraterijbestrijder BREIN hem nog niet benaderd. “In het verleden wel voor mijn blog. Ook Universal dreigde me aan te klagen. Ik plaats daarvan zijn we met elkaar in gesprek gegaan, wat juist leidde tot een goede samenwerking. De muziekindustrie zal zichzelf moeten hervormen, in plaats van vast te houden aan een wankel businessmodel.”

Na de uitspraak in de Rapidshare zaak is voor WeTransfer de weg vrij om downloadlinks te vermelden in de notificatiemails. “Dat hebben we tot nu toe bewust niet gedaan. De rechter heeft nu bepaald dat het mag, en wij zien het als een toegevoegde waarde. We moedigen het gebruik voor illegale doeleinden ook niet aan, maar we weten natuurlijk wel hoe het gaat. Wij doen niets anders dan voldoen in een behoefte die bestaat voor het delen en versturen van bestanden.”