10 jaar Studio Soulrock: “Alles krijgt nu pas vorm”

Label c.q boekingskantoor viert jubileum met tour en restyling

Fiona Fortuin ,

Tien jaar geleden richtte Carlos Valdes Soulrock op, zonder eigenlijk echt een doel voor ogen te hebben. Inmiddels is Soulrock een feestorganisatie, boekingskantoor en label. "Nu weet ik eindelijk naar buiten te brengen wat ik in mijn hoofd heb zitten."

Label c.q boekingskantoor viert jubileum met tour en restyling

DJ/boeker/labeleigenaar Carlos Valdes begon 10 jaar geleden Studio Soulrock, toen nog een promotiebureau. Sindsdien hangt zijn bedrijfje eigenlijk van toevalligheden aan elkaar. Hij meldde zich aan bij  de Kamer van Koophandel, zonder echt een doel. “Eigenlijk wist ik niet precies wat ik wilde, alleen dat ik iets met dancefeesten wilde doen. Pas nu, tien jaar later, krijgt alles vorm.” Daarom viert hij het jubileum van zijn organisatie met een tour door Nederland, een restyling én reorganisatie.

Valdes over het begin van Soulrock: “Ik had niet de ambitie om dj te worden, toch werd ik dat dankzij Egbert-Jan Weber. In 2000 draaiden we in Blits. Nou ja, ik nam mijn platen mee en hij mixte ze vervolgens aan elkaar omdat ik dat niet durfde. Totdat hij op een zondag niet meer kwam opdagen, want te druk met zijn acteercarrière. Toen ben ik het maar zelf gaan doen. Feesten ben ik gaan organiseren dankzij Sandrien, toen haar partner waarmee ze samen het feest zou houden, afzegde. Toen vroeg ze of ik dat met haar wilde gaan doen, waarna de feesten als Vreemd en Vinyl People zijn ontstaan. Na al die tijd weet ik eindelijk naar buiten te brengen wat ik in mijn hoofd heb zitten.”

De tour start op 1 mei in Sugar Factory, wanneer Valdes en consorten tot aan oktober kriskras door Nederland reizen om deze uiteindelijk af te sluiten tijdens ADE. “De tour moet een PR tour worden voor onze artiesten”, zegt hij. Met artiesten bedoelt hij onder meer Aron Friedman en Esther Duijn, maar ook acts die een directe link met Soulrock hebben zoals Heartthrob, Olene Kadar, Steffi en het label Moon Harbour. “Met hen hebben we in het verleden veel samengewerkt. De tour moet ons nieuwe visitekaartje worden.”

Zo gaan er een aantal dingen veranderen. Niet alleen krijgt Soulrock een nieuwe website en logo, Valdes wil ook de focus meer op zijn in 2008 opgerichtte label leggen. In twee jaar zijn er twee releases uitgebracht. “Dat is misschien niet veel, maar in a way ben ik wel blij dat we er niet te veel druk op hebben gelegd. We brengen alleen iets uit wanneer we het echt goed vinden. Maar toegegeven, de aandacht naar het label had ook beter gekund. Daarom heb ik besloten me niet meer bezig te houden met het boekingskantoor. Twee meiden gaan dat runnen, zodat ik me puur met muziek kan bezighouden. Om de twee maanden willen we iets uit gaan brengen, releases van Nederlandse artiesten waar we in geloven, zoals Steven de Peven en Pitto. Vervolgens willen we veel labelavonden te houden. Het liefst door heel Europa, maar laten we beginnen in Nederland.”