Fabchannel stopt

“Als het geloof er niet meer is, houdt het op”

Fiona Fortuin ,

Fabchannel stopt. Het live muziekplatform gaat volgende week vrijdag op zwart, de concerten worden verwijderd. “We zijn muziekliefhebbers die alles in ons vak hebben gestopt. Het is zuur om te zien dat een nieuw model als dit de oude nog niet overleeft.”

“Als het geloof er niet meer is, houdt het op”

De laatste jaren leek het juist de goede kant op te gaan. Fabchannel had meer geld te besteden, begin 2008 startte het een samenwerkingsverband met Universal en deze week nog trok het 26.000 mensen naar zijn website waar live de persconferentie van Pinkpop was te volgen. Maar het muziekplatform stopt. Op 13 maart gaat de website op zwart, de concerten worden verwijderd.

Directeur Justin Kniest is vanaf het begin, zo’n negen jaar geleden, betrokken bij Fabchannel. “We waren blij met elke kleine stap die we maakten. Fabchannel steunt op een samenwerkingsmodel, waar we voor de inhoud afhankelijk zijn van partners. Naast Universal waren ook andere labels in Nederland enthousiast over ons model. In Nederland lukte het dus wel om inkomsten te genereren. Maar pas als je het model doordenkt naar het buitenland, dan kan het groot worden. Alleen kregen we over de grens overal nul op rekest.”

De labels zagen geen voordeel in de samenwerking met Fabchannel, vertelt Kniest. “Ze geven ons geen toestemming om hun artiesten op te nemen, beschouwen de opnames nog altijd als van hen, waar wij geld voor zouden moeten betalen. Maar dat willen we niet. Ons model is er juist op gericht dat de samenwerking voor beide inkomsten moet opleveren.”

Tegelijkertijd is de online advertentie en sponsormarkt onder grote druk komen te staan door teruglopende budgetten van adverteerders en sponsors, waardoor ook op dat gebied minder geld binnen kwam.

Kniest gaat verder: “Platenmaatschappijen hebben het heel erg moeilijk, even was er nog de hoop dat ze in een fase terecht zouden komen waarin ze wel positief tegenover ons zouden komen staan. Maar die fase kwam niet. Labels zijn nog kortzichtiger geworden. Ze willen snel geld verdienen en gaan dus in zee met bijvoorbeeld mobiele telefoonproviders. Ze willen geen samenwerkingen opbouwen voor de langere duur. Dan slaat de bodem onder mijn visie weg. En als het geloof er niet meer is, houdt het op.”


Op 13 maart gaat de site op zwart. “Ook wij maken kosten. Als we nu stoppen komen we er zonder al te veel kleerscheuren vanaf. De content wordt van de site gehaald, anders zouden we daar nog duizenden euro’s aan kwijt zijn voor Buma/Stemra.” Kniest zegt het einde van Fabchannel te betreuren. “We zijn muziekliefhebbers die alles in ons vak hebben gestopt. Het is zuur om te zien dat een nieuw model als dit de oude nog niet overleeft.”