Sony/BMG en EMI komen terug op uitspraak einde cd-single

Labels blijven cd-single uitbrengen

Fiona Fortuin ,

Begin vorig jaar waagden de directeuren van de twee grote platenmaatschappijen Sony/BMG en EMI zich aan een gewaagde uitspraak: in 2009 is de cd-single van de markt verdwenen. Een voorbarige uitspraak, blijkt nu. Beide labels denken nog niet aan stoppen. EMI: “Soms zit je er naast.”

Labels blijven cd-single uitbrengen

Zowel Sony/BMG en EMI blijven dit jaar cd-singles uitbrengen. Begin volgend jaar waagden de directeuren van de twee grote platenmaatschappijen zich aan de voorspelling in 2009 geen fysieke singles meer te zullen leveren. Daar komen ze nu op terug. 

Sony/BMG directeur Rick van Schooten: “In die tijd waren we in beraad over de toekomst van de cd-single; het idee was om er mee te stoppen. We hebben het toen misschien niet goed ingeschat. Er is bij bepaalde doelgroepen toch nog vraag naar fysieke exemplaren. Daarom zullen we ze voor sommige artiesten blijven leveren.” Het label brengt 50% van de singles alleen nog als download aan de man, de andere helft verschijnt zowel digitaal als fysiek. Wat betreft de verkoopcijfers bij Sony/BMG ligt de verhouding tussen digitaal en fysiek 80 tegen 20 procent. “We leven in de gelukkige omstandigheden dat steeds meer mensen de weg naar de iTunes store weten te vinden.”

En ook EMI gaat door. “Zoals 3VOOR12 in hun voorspelling van nieuwe bands er wel eens naast zit, zaten wij dat over de toekomst van de cd-single”, zegt Floris Janssen, vice-president marketing van EMI. “Maar het zullen er wel minder zijn dan vorig jaar en de jaren daarvoor.” Na een mislukte eerdere voorspelling, durft Janssen zich niet te branden aan het aantal cd-singles dat EMI dit jaar ongeveer zal persen.

Voor beide labels gelden meerdere overwegingen voor het wel of niet uitbrengen van een fysieke cd-single. Artiesten die populair zijn bij jongeren, zoals Beyonce, Britney Spears maar ook de Nederlandse Nicky, of artiesten waar een eerste release nog op zich laat wachten, kunnen nog op een schijfje rekenen.

Dat de verkoop van de cd-single daalt, is zo goed als duidelijk. Maar om hoeveel cd-singles gaat het nu eigenlijk. Hoeveel worden er elk weekend nog van verkocht? GFK Megacharts houdt nog altijd de verkoopcijfers bij. Medewerker Michel Admiraal vertelt dat in het laatste shopweekend voor kerst 300 singles over de toonbank gingen, van Novastar tot aan Adele, Frans Bauer, The Killers en Metallica. Dat aantal is niet bijzonder vanwege de feestdagen, want in het weekend van 18 augustus 2008 werden er 259 verkocht. In het weekend van 5 mei zelfs 530.

De V&D verkoopt inmiddels geen singles meer en de Media Markt slechts een selectie van wat uitkomt. Free Record Shop geeft aan singles te blijven verkopen, zolang de leveranciers ze produceren. Woordvoerder van Free Record Shop directeur Johan van Hees: “Er is nog altijd vraag naar. Het blijft toch een soort collectors item. In bedrag is het voor ons niet interessant om ze te verkopen, zie het daarom als een service naar de liefhebbers toe. Als labels er voor kiezen om de productie voor singles stop te zetten, dan is dat jammer. Ooit zal het ophouden, maar dat hebben wij niet in de hand.”

Volgens Van Schooten van Sony/BMG ligt het uiteindelijke besluit of de cd-single vermoord wordt, niet bij hem, maar de consument. “Die bepaalt uiteindelijk of we zullen stoppen of doorgaan.” Kortom, de toekomst van de cd-single ligt dus in jouw handen.