Amerikaans label brengt Nederlandse hiphop naar de VS

Beats Broke kniediep in de Utrechtse scene

Het Amerikaanse Beats Broke-label heeft een opvallend Nederlandse tint: van de zes artiesten die het label omvat, zijn er vijf Nederlands. Sterker nog; Arts the Beatdoctor, Kapabel, Inf en Pax & Pry komen allemaal uit Utrecht. De muziek die zij maken heeft de weg naar Amerikaanse college radio al gevonden, maar hoe is het zo ver gekomen?

Beats Broke kniediep in de Utrechtse scene

Iedere muziekliefhebber kent de stad Austin in Texas. Het SXSW-festival is al jarenlang een fenomeen en met “The Live Music Capital of the World” als slogan, moet Austin wel een muzikaal paradijs zijn. Minder bekend in Nederland is het Beats Broke-label van Ryan Goeller. Vanuit Austin heeft Goeller vijf Utrechtse hiphopartiesten gestrikt: Arts the Beatdoctor, Kapabel, Inf en Pax & Pry. Naast internet-releases kent Beats Broke een fysieke release: de Progressions EP van Arts the Beatdoctor. Maar hoe heeft een boomlange Amerikaan hiphop uit Utrecht gevonden? Internet?

Via een hele lange omweg. Michel Soeteman van Boemklatsch was zeven jaar geleden op een uitwisselinsgsproject ergens in Scandinavië. Bas te Braak, alias Inf: “Michel had een mixtape waar een track van mij op stond. Die tape gaf hij aan een Amerikaanse uitwisselingsstudent die op zijn beurt het bandje aan vrienden liet horen. Daartussen zat de Amerikaanse rapper Max Fischer en hij was onder de indruk.” Fischer liet de track aan goede vriend Goeller horen en ook hij was meteen verkocht. Te Braak: “Ryan beloofde een label op te zetten als Max en ik samen een plaat zouden maken. We hebben jarenlang beats en raps heen en weer gemaild, maar de plaat ligt nog op de plank en is door omstandigheden nog niet klaar. Ik word binnenkort vader, de moeder van Max is tweemaal behandeld voor kanker.” Te Braak is een beetje bang dat het album nu gedateerd klinkt. “We zullen er even opnieuw naar moeten kijken, afmasteren en dan beslissen we of hij goed genoeg is voor een fysieke release of toch maar op internet.”

Dat het album op zich liet wachten, weerhield Goeller er niet van om Beats Broke op te zetten. Te Braak introduceerde andere rappers van Stichting Habek en ondertussen zitten er vijf Utrechters op het Amerikaanse label. Vorig jaar vertrok Goeller voor twee weken naar Utrecht: “Het was fantastisch om al die mensen daar te ontmoeten. De hiphop-scene is daar echt groot. In Austin is dat nog zwak, maar ik hoop met goede releases toch een drijvende kracht te worden.” Tot Goeller’s eigen verbazing draaide de lokale college radio een Nederlandstalig nummer van Inf & Kapabel. “Het is bijzonder dat je hier een Nederlandstalig nummer kan horen, maar ergens snap ik het ook weer wel: universiteitsstudenten staan er wat meer open voor.”

De labelbaas zoekt uit of het mogelijk is om de Utrechters op SXSW te programmeren. Daarvoor zal hij wel afhankelijk zijn van subsidies om de dure vliegtuigtickets te betalen. Bas Vermolen, alias Arts the Beatdoctor, ziet optreden in het buitenland als een mooie kans : “Het is altijd een wens van mij geweest om in het buitenland op te treden. Nederland is te klein om op te concentreren en mijn muziek loopt in Japan goed.” Vermolen is positief over de samenwerking met Goeller: “Hij heeft een duidelijke mening, maar bemoeit zich niet teveel. Als hij iets niet goed vindt, dan zegt hij dat ook, maar je krijgt ook de ruimte om te bepalen of je iets met zijn feedback doet.” Bas te Braak zei op het State forum dat Goeller een slavendrijver is: “Maar dat bedoel ik in de goede zin van het woord. Hij is erg kieskeurig. Soms verlies je als producer het overzicht op een track en heb je een buitenstaander nodig die je wijst op de verkeerde afslag en terugzet. Verfrissend, maar soms ook wel frustrerend.”

Over het verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse rappers hoeft Goeller niet lang na te denken: “De Nederlandse rappers zijn niet zo egocentrisch en bezorgd om geld. Ze denken niet dat ze er rijk van worden en dat past prima bij mijn label. Ik ben veel meer bezig met iets maken dat van artistieke waarde is dan een plaat die veel geld oplevert.”