Draaideurrapper Kempi tekent bij Topnotch vanachter de tralies

Andrew Makkinga (3VOOR12XL): "Nu heb je weer zo'n klootzak, maar wel eentje met talent"

Als een artiest een platendeal tekent is dat nieuws. En als een artiest uit ons eigen kikkerlandje vanachter de tralies dat contract tekent is dat helemaal nieuws. De Eindhovenaar Kempi zette deze week zijn krabbel naast die van Topnotch baas Kees de Koning. Een bijna te mooie start voor een carrière als geloofwaardige gangsta rapper zou je denken.

Andrew Makkinga (3VOOR12XL): "Nu heb je weer zo'n klootzak, maar wel eentje met talent"

"Mama weet, d'r criminele zoon komt uit de goot Papa was er nie voor me en mama was te broke En niemand gaf geen moer om deze kleine neger M'n liefde voor muziek en m'n liefde voor paper Hielden me staande in de dagen van nood Zat zes keer in jilla maar m'n hoofd die blijft omhoog" (Kempi in Als Ju Mij Was) 'Zes keer in jilla', ofwel Kempi zat al zes keer in de bak. Deze week zette de rapper uit Eindhoven zijn handtekening onder een contract van platenmaatschappij Topnotch, het hiphoplabel van Kees de Koning. Hij deed dit vanachter de tralies van het huis van bewaring in Den Bosch. Want Kempi zit weer vast. Zo'n verhaal lijkt koren op de molen van een platenbaas die grossiert in hiphop, zou je denken, maar Kees de Koning wordt er niet blij van: "Ik was liever met hem lekker gaan eten, in plaats daarvan zaten we aan de slappe koffie. Van die gevangenis werd ik depressief. We waren al langer in gesprek over een samenwerking. Toen dit voorarrest er tussen kwam, zijn we in contact gebleven. Ik ging geregeld langs en toen we er zakelijk helemaal uit waren, heb ik het contract meegenomen. Maar het is niet gegaan zoals bij Death Row baas Suge Knight, die 2Pac op een servetje liet tekenen." Toch gebruikt Topnotch dit wapenfeit als belangrijk verkooppunt in het persbericht dat zij over Kempi rondstuurde. Het bericht meldt ook dat je Kempi kunt steunen door een Free Kempi T-shirt te bestellen. Een lollige PR-stunt van een platenmaatschappij ten koste van eventuele slachtoffers van Kempi? Labelbaas De Koning heeft het liever niet over een ludieke actie. Omdat er geen clip gemaakt kan worden, besloot De Koning het marketing budget in een T-shirt campagne te steken. Het is weliswaar een knipoog naar soortgelijke slogans die eerder op shirts verschenen. "Maar het is geen ludieke actie. We willen hem gewoon een hart onder de riem steken." 3VOOR12XL presentator Andrew Makkinga gaat zeker in het shirt lopen, ook al weet hij niet precies waarom Kempi vastzit: "Ik zou nooit in een shirt lopen voor een boef die ik niet ken. Ik heb geen shirt van Tony Yayo, of al die andere rappers die in de gevangenis zitten. Wat ik van Kempi weet koppel ik aan de toestanden in de Nederlandse jeugddetentie. Het traject dat hij doorloopt is uitzichtloos. Ik kom uit Groningen en de verhalen van jongens uit jeugdinrichting Het Poortje maken je kotsmisselijk. Kempi is een metafoor voor de hoop die bij veel delinquenten leeft. Veel van die jongens zitten in een vicieuze cirkel en komen er nooit meer uit. Nu heb je weer zo'n klootzak, maar wel eentje met talent. Hopelijk is de muziek voor hem een deur naar de buitenwereld." De Koning wil weinig kwijt over de zaak die tegen Kempi loopt: "In juni moet hij voorkomen en dus wachten we af wat de aanklacht en de eis zal zijn. Daarna verrekenen ze dat met de tijd die hij al in voorarrest heeft gezeten. Het is echt niet dat hij kinderen heeft verkracht. Ik heb hem getekend omdat ik veel talent hoor. Kempi heeft ook commerciële mogelijkheden: zijn mixtape werd 30.000 keer gedownload. Daarnaast vertelt hij een verhaal dat ik nergens anders hoor of lees." In veel nummers van de rapper komt zijn criminele kant naar boven. De meeste schreef hij zelfs in de gevangenis. De Koning: "Hij vertelt eerlijk over zijn eigen leven. Als je één keer in aanraking bent geweest met justitie, pakken ze je de volgende keer sneller op. En als je scholing mist en de opvang in je jeugd niet goed was, werkt het systeem nu eenmaal niet in jouw voordeel. En door zijn financiële situatie kan hij ook weer niet een goede advocaat in de arm nemen. Kempi is een voorbeeld uit de onderlaag die verdwaalt in ons systeem." De biografie op de site van Topnotch vertelt dat Kempi -'wortels in De Antillen'- met zijn zes broers en zussen bij hun moeder in Eindhoven opgroeide. De laatste jaren zat hij evenlang in de gevangenis als erbuiten. De Koning gelooft ieder woord dat hij hoort in de raps van Kempi. En dus neemt hij de criminele kant van zijn artiest op de koop toe. "Het hoort bij de mythevorming binnen de rock 'n' roll. Als je zou horen dat Jim Morrison nooit drugs heeft gebruikt, dan gaat de romantiek verloren. De recente arrestatie van Kempi hadden we niet voorzien. Maar het is een risico van het leven dat hij vanaf jongs af aan leidt." Zijn tijd binnen de muren van het huis van bewaring in Den Bosch gebruikt Kempi om aan zijn muziek te werken. "Dat is wel lastig", zegt De Koning. "Je mag geen cd-r's meebrengen. Daar zouden wel eens belangrijke documenten op kunnen staan. De eerste keer nam ik een stapel tijdschriften mee. Zelfs dat mocht niet. Hij mag maar één uur per dag buiten zijn cel. En dan moet hij in dat uurtje ook nog interviews doen en telefoneren. Maar in zijn cel kan hij wel aan zijn muziek werken." Dat het wel eens lastig zou kunnen zijn om met een draaideurcrimineel als Kempi te werken, schrikt De Koning niet af. "Ik ben een expert in het werken met lastige mensen en heb soortgelijke gevallen eerder meegemaakt. Misschien niet zo extreem als nu, dat ik het contract in de gevangenis heb getekend." De Koning is niet bang om problemen te krijgen met zijn nieuwe artiest: "Ik heb niets te verliezen. Hij heeft alles te verliezen. Dit is één van de weinige kansen die hij krijgt. Hopelijk heeft hij het geduld en de kracht om zijn carrière als rapper op poten te zetten. Maar vooralsnog gaat dat goed. Hij belt om de dag met nieuwe plannen en ideeën. Daarnaast heb ik contact met zijn familie." Ondertussen zit Kempi dus in de bak. Zonder internet, maar met een televisie. De Koning: "The Box is heel populair in gevangenissen. 60 procent van de teksten in de sms-balk is gericht aan mensen binnen de gevangenis. Wij roepen fans van de zender dan ook op om hem net als wij een hart onder de riem te steken."