Platenmaatschappij Idol Media trekt uit noodzaak Europa in

Green Lizard, Sarah Bettens en League Of XO Gentlemen komen Europees uit

Platenmaatschappij Idol Media trekt uit ambitie maar ook uit pure noodzaak Europa in met hun acts Green Lizard, League Of XO Gentlemen en Sarah Bettens. “Wij geloven niet dat we onze bandjes gaan terugverdienen in Nederland alleen”, zegt managing director Marcel Albers van Idol Media. Hij heeft een origineel plan.

Green Lizard, Sarah Bettens en League Of XO Gentlemen komen Europees uit

Komende herfst kunnen luisteraars in Frankrijk, Duitland, Oostenrijk en Zwitserland kennis gaan maken met Green Lizard, League Of XO Gentlemen en ex-K’s Choice zangeres Sarah Bettens. Hun Nederlandse platenmaatschappij Idol Media heeft partners gevonden in die landen. “Wij geloven niet dat we onze bandjes gaan terugverdienen in Nederland alleen”, vertelt managing director Marcel Albers in een mix van ondernemingslust en pure noodzaak. “Het is moeilijk om bijvoorbeeld van een Green Lizard album 25.000 exemplaren te verkopen alleen in Nederland. Wij willen ook niet dat die bandjes 623x in Nederland moeten spelen.” Albers is in de platenwereld bekend door het succesvolle Double T label, dat hij verkocht aan major Sony. Maar moet er niet eerst een hele buzz rond die acts en het label in Nederland plaatsvinden, zodat er een goed verhaal is voor de rest van Europa? “Bij Double T hebben we er ook jaren over gedaan om wat op te bouwen”, zegt Albers. “Nu hebben we pas een goede artiestenstal opgebouwd. Maar vergeet niet, Idol Media is meer dan alleen een poplabel, we verkochten bijvoorbeeld 10.000 dvd’s van Venice.” Hij wijst ook op minder conjunctuurgevoelige management- en cabarettak van zijn bedrijf. Ditmaal heeft Albers niet gekozen om samen te werken met een major. “Wij wilden niet afhankelijk zijn van een major platenmaatschappij. Het is moeilijk om binnen een major structuur je albums buiten het land van herkomst te releasen. Iedereen stuurt elkaar maar albums over en weer en dat schiet niet op, of ze sturen het naar het hoofdkantoor in Londen in de hoop het een prioriteit te maken”, legt Albers uit. Ook met onafhankelijke buitenlandse partners is Albers kieskeurig geweest: “Als je je materiaal in licentie geeft, dan gaan ze aan cherry picking doen: dan willen ze het ene wel, en het andere niet uitbrengen.” Uiteindelijk werd in Frankrijk een deal gesloten met Night & Day, een wereldmuziek distributeur, die graag wilde verbreden. In de Duitstalige landen werd het distributeur SoLog, die niet aleen van EMI alleen afhankelijk wil zijn. De promotie wil Idol Media laten verzorgen door independent promoters om zoveel mogelijk in eigen hand te houden. “Toen wij destijds in 1995 K’s Choice zes weken met Alanis Morissette op tournee lieten gaan, leverde het slechts twee interviews op, maar achteraf was het succes met Paradise In Me nooit doorgegaan als dat nooit gebeurd was”, herinnert Albers zich hoopvol. “Sarah Bettens heeft de credits, Green Lizard heeft voldoende basis in Duitsland en krijgt in Frankrijk goede kritieken en League Of XO Gentlemen heeft indrukwekkend verhaal met zanger Rudeboy van Urban Dance Squad. Wat wij willen is dat onze muziek een eerlijke kans krijgt om gehoord te worden, de consument kan dan zelf wel bepalen of ze het willen kopen of niet.”