Ondanks verdubbeling verkoop muziek-DVD daalt omzet Nederlandse muziekindustrie

Eigenaar CD-winkel White Noise: "Uitschakelen van platenwinkels is in belang van platenmaatschappijen"

Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de omzet van geluidsdragers in Nederland gedaald, en wel met 5%, ondanks een bijna verdubbeling van de verkoop van muziek-DVD’s. Voor Eddy de Heus, eigenaar van de Utechtse CD-winkel White Noise, reden er dit jaar het bijltje bij neer te gooien: “Witgoed handelaren verkopen onder de inkoopprijs.”

Eigenaar CD-winkel White Noise: "Uitschakelen van platenwinkels is in belang van platenmaatschappijen"

Vanmiddag maakte de NVPI, de overkoepelende organisatie van de Nederlandse platenindustrie de omzetcijfers van het afgelopen jaar bekend. In totaal is de Nederlandse muziekindustrie vorig jaar met 5% ingekrompen tot 444 miljoen euro. De albumverkoop daalde met 15%, de singleverkoop daalde met 12%. Daar staat tegenover dat de verkoop van muziek-DVD’s met 90% steeg en nu bijna 20% van de totale omzet uitmaakt. Nederland steekt met een daling van 5% goed af tegen Duitsland en Frankrijk. In Duitsland werd bij de opening van de handelsbeurs MIDEM de noodklok geluid vanwege een gevreesde omzetdaling van 20%. In Frankrijk waar het de afgelopen jaren relatief goed ging vanwege een hoog aandeel van minder op het internet aanwezige nationaal product, is nu ook een anti-download actie gestart na een omzetdaling van 15%. Maar in Engeland, waar de definitieve cijfers nog niet bekend zijn, verwacht men juist een stijging van de CD-verkopen vanwege agressieve prijsverlagingen van CD’s in supermarkten. Ook Amerika kwam afgelopen jaar goed weg met een omzetdaling van slechts1%, nu de legale download markt via iTunes zo’n grote vlucht neemt. Eddy de Heus, eigenaar van de Utechtse CD-winkel White Noise, ziet zijn handel donker in en heeft aangekondigd vanwege de dalende verkopen en de legale en illegale downloads zijn zaak binnen een half jaar sluiten. “We hebben slimmere klanten dan het doorsnee publiek. Het prijsverschil tussen 1 euro voor een leeg CD-tje en 20 euro voor een echte CD is veel te groot. Dan hou je alleen dat gedeelte over dat niet weet hoe ze moeten downloaden. Het uitschakelen van de platenwinkels is ook in het belang van de platenmaatschappijen. De digitale weg is een uitstekende manier om de kosten te beperken.” Vooral de prijsverschillen met witgoed winkels is volgens De Heus het probleem: “Al die alternatieve waar wordt gefinancieerd met het topmateriaal. De non-traditionele kanalen verkopen nu de de top CD’s onder de inkoopsprijs om hun computers en witgoed voor de volle mep te verkopen.” De Heus geeft als voorbeeld dat White Noise het afgelopen jaar 150 albums van Dido’s Life For Rent verkocht, tegen 4000 bij elektronicawinkel MediaMarkt: “Platenmaatschappijen liggen in een deuk wanneer ik maar 25 CD’s bestel.” Om de platenmaatschappijen terug te pakken gaat De Heus donderdag naar Duitsland rijden om de nieuwe CD Feels Like Home van Norah Jones vrijdag goedkoop voor de officiële releasedatum te kunnen verkopen. “Ik houd daar maar een eurootje per CD aan over. Wij zijn dan de boosdoener, maar het interesseert me allemaal niets meer. Over een half jaar zijn ze helemaal van me af. Ik wil gewoon verkopen.” Luister naar het hele interview van Sander Kerkhof met Eddy de Heus in Dubbel Check.