“Oude Idols verslaan nieuwe Idols” staat er treiterig boven het persbericht van Sjaak de Bruijn van het eenmansbedrijfje Go Entertainment. Tegen ieders verwachting in is het gelukt zonder noemenswaardige airplay de nieuwe single You’re Gone van Marillion in drie dagen tijd 2000 keer te verkopen. We hebben het hier inderdaad over de Britse symfoband die halverwege de jaren tachtig hits scoorde met Lavender en Kayleigh, maar die na het vertrek van zanger Fish labelloos raakte, en toen overleefde via een fanatieke fanbase op het internet. “Ik zit al 22 jaar in de muziek en het is met een traan in het oog dat de singlemarkt zo slecht gaat”, vertelt het mastermind achter de slimme internet-actie De Bruijn lachend. “De singlemarkt is aan het dalen, terwijl de Marillion fanclub aan het groeien is. Dus is het dan simpelweg een kwestie van de fans mobiliseren.”
De Bruijn dokterde zijn internetplan uit naar Brits voorbeeld. Indiebandjes proberen in Engeland wekelijks de hitparade binnen te komen door hun single in drie verschillende versies in de platenwinkel neer te zetten en hun fans door middel van emailbombardementen op te roepen binnen een week zoveel mogelijk verschillende versies te kopen. Een marketingtactiek die in Nederland slechts zelden wordt toegepast. In samenwerking met entertainmentketen Free Record Shop bedacht De Bruijn echter ook nog een actie waarbij via de Nederlandse Marillion fansite een kortingsbon is te downloaden. Daarmee kan bij de Free Record Shop twee versies van de single voor de prijs van één worden aangeschaft. De Marillion fans zijn namelijk zodanige anoraks dat ze graag ook de b-kantjes of de DVD-single verzamelen. De Bruijn: “Zelfs de Free Record Shop had het fanatisme van de fans onderschat.”
Op grond van het in drie dagen verkochte aantal staat de Marillion single momenteel op nummer 8 in de zogenaamde midweeks, de onofficiële tussenstand voor de handel en industrie. De verwachting is dat de single volgende week tussen de 20 en 30 binnenkomt in de Mega Top 50, omdat die lijst momenteel nog gebaseerd is op de gewogen verkoop over twee weken. In de Top 40 dreigt de single hoger binnen te komen, omdat daarbij uitgegaan wordt van slechts één week verkoop, al telt ook airplay voor een kwart mee in de berekeningen. “Ik kan nog niet beloven dat hij in de Top 40 staat, daar is het nog wat te vroeg voor”, zegt een voorzichtige Roland Flink, chartmanager bij Mega Charts. “Maar de impact van dit soort acties is door de dalende singlemarkt stukken groter dan vroeger.”
Inmiddels zijn ook bij 3FM sommige DJ’s wakker geworden na de bekendmaking van de midweeks. De Bruijn negeert echter hun verzoek en brengt de single naast de Mega Top 50 alleen naar Radio 1, 2 en de regionale omroepen: “Ik wil hier een punt mee maken, want Marillion past niet binnen het format van 3FM.” De single is deze week alleen vier keer gedraaid bij het regionale Radio Oost. Overigens verwacht de Bruijn nog veel meer van de actie, want hij wil de kortingsbonnen ook flyeren bij de praktisch uitverkochte Marillion concerten begin mei: “Het doel is nummer 1, het wordt ook nummer 1…”
Slimme internet-actie brengt Marillion terug in de Top 10
Mastermind De Bruijn: “Zelfs de Free Record Shop had het fanatisme van de fans onderschat”
Komende week is de verrassing in de hitparade de terugkeer van de in de jaren ‘80 populaire symfoband Marillion. Dat heeft niets te maken met de week van de jaren ‘80 op 3FM, maar met een slimme internet kortingsactie. Door de dalende singlemarkt krijgt dit soort acties van fantieke fans steeds meer impact.