Nieuw Rotterdams poppodium Exit is een eerbetoon aan oude Eksit

Al mocht Exit-ondernemer Manfred van de Berg van zijn ouders nooit naar de Eksit

Met het Rotterdams poppodium van weleer in het achterhoofd, voegen Manfred van de Berg en Marc Beljon een nieuwe tent toe aan het Nederlandse clubcircuit. “Je moet de naam Exit zien als een verwijzing naar de oude Eksit.” Dit centrum stond in de jaren ’80 bekend als dé plek waar new wave- en punkbands optraden.

Al mocht Exit-ondernemer Manfred van de Berg van zijn ouders nooit naar de Eksit

Wat hebben de volgende acts met elkaar gemeen – behalve dat ze allemaal furore maakten in de jaren ’80: The Sex Pistols, The Fall, Tom Waits, U2, The Simple Minds, The Comsat Angels, The Undertones, Robert Fripp, The Cure, Echo & The Bunnymen? Ze traden allemaal ooit op in de Eksit in Rotterdam. Nu hebben twee initiatiefnemers, Manfred van de Berg en Marc Beljon het plan opgevat om een nieuw poppodium te lanceren met de successen van de oude Eksit in het achterhoofd. Wie de plannen aanhoort, weet dat het nieuwe podium zich in een ander klimaat bevindt dan 25 jaar geleden. Toen was het, met haar vestiging aan de Eendrachtsstraat nog een jongerencentrum waar ook cursussen en workshops werden gegeven. Nu is het zaaltje gevestigd op de locatie van de oude Twijfelaar in de Mauritsstraat. De enige overeenkomst, zou je denken, is dus de naam. Maar zelfs die wijkt qua schrijfwijze af van de oude. Waarom dan toch het flirten met die succesvolle tent? “Er hangt natuurlijk een bijzondere sfeer rond Eksit,” legt horeca-ondernemer Manfred van de Berg uit. “Al die grote namen die er ooit hebben gestaan, het roept een bepaalde sfeer op. Maar als ik eerlijk ben: ik ben er destijds niet bij geweest. Ondanks dat ik nu 41 ben, mocht ik toen niet van mijn ouders naar de Eksit. Maar mijn collega en mede-oprichter Marc Beljon is er wel zeker bij betrokken geweest, net als onze geluidsman Okkie Klootwijk. En van fotograaf John Phoxx zullen we een hoop oude foto’s ophangen die hij destijds heeft gemaakt van optredende bands in de Eksit.” Één van de Rotterdamse bands die toen rond de kunstacademie was gecentreerd en regelmatig te vinden was in de Eksit, is De Rondo’s. Gitarist Allie van Altena herinnert zich vooral de alternatieve sfeer die er hing en die ook te vinden was in clubs als Vera, Doornroosje en Paradiso. “The Simple Minds hebben ooit nog bij ons gelogeerd, ons pand in Huize Schoonderloo fungeerde als een soort hotel.” Ondanks dat Van Altena nu niet meer met muziek bezig is en docent is aan de academie in Groningen, kan hij zich nog levendig herinneren waarom hij ten prooi was gevallen aan het punkvirus: “In de kerstvakantie van 1977 gingen we met een groepje vrienden naar Engeland met de boot en zagen daar bands als The Damned en The Sex Pistols, in allerlei obscure clubjes. Toen we terugkwamen, realiseerden we ons: wij willen ook een band.” Dat zou de Rondo’s worden, nog geportretteerd in de VPRO-film “Groeten uit Rotterdam” uit 1980. Tijdens de hoogtijdagen van de punk traden de Sex Pistols ook op in de Eksit. Volgens fotograaf Phoxx waren er zeker twaalfhonderd man, waarvan er zo’n tweehonderd via het dak (!) naar binnen waren geraakt. "En wat dacht je van U2? Die heb ik daar nog gezien op een podium van twintig vierkante meter. Onvoorstelbaar.” Fotograaf Phoxx kijkt met een prettig gevoel terug op de "roerige" newwave-periode, maar ziet zichzelf nu niet als senior in een sfeer van vergane glorie in de nieuwe Exit om daar een tijd te herbeleven die al lang voorbij is. Dat tijdperk is soms niet meer dan een vage schim in de herinnering. “Ik ben helemaal uit de muziek, ik fotografeer geen bands meer. Ik doe grote commerciële projecten voor Chevrolet en Van Nelle,” zegt Phoxx. (ook mooi: Frank van der Meijden, ooit programmeur bij Eksit en later manager van Doe Maar, ontfermt zich thans over het zakelijk aspect van BlØf). Goed, enkele foto’s aan de wand van de oude Eksit en een paar werknemers die aan de roemruchte club waren verbonden, zullen het enige zijn dat nog herinnert aan die tijd. De opwinding en de sensatie die om zo’n soort concertzaal hing in de jaren ’70 en ’80 is anno 2005 niet meer terug te halen. Dat beseft Van de Berg ook wel: “We zijn meer een breed georiënteerd muziekcafé, het is veel kleiner van opzet. We houden op zondagmiddag ook een jazzmatinee.” Toch staat er op de feestelijke opening op 7 oktober wel degelijk een band die zijn meeste succes heeft beleefd in de jaren ’80: Gruppo Sportivo. Laten we hopen dat Exit zijn belofte houdt en ook écht iets toevoegt aan het podiumaanbod van Nederland. Allie van Altena heeft misschien een goed idee: ‘Een reünie van de Rondo’s zou leuk zijn.”