Een valide antwoord wanneer je weet dat de Utrechtse band 30 januari nieuwe plaat ‘The Great News’ uitbrengt. Dan moet je met je nieuwe songs meters maken op het podium. Of: in het niet zo ruime ruim van een schip annex pub. John Coffey is namelijk op kroegentocht: onder het mom van ‘terug naar de basis’ langs jeugdhonken, skateparken, kelders en obscure cafés. Alleen kaarten aan de deur, twee euro per stuk. Terug naar hoe het allemaal begon, inderdaad. Meters maken.
John Coffey brengt V11 tot zinken
Utrechtse band probeert nieuwe songs uit in kleinschalige kroegentocht
“Try-outs zijn voor singer-songwriters.” Was getekend Carsten Brunsveld, drummer van John Coffey, wanneer hem vlak voor het optreden werd gevraagd waarom de eerste Rotterdamse clubshow van de band in ruim twee jaar (Metropolis ‘13 niet meegeteld) uitgerekend in de sfeervolle, maar toch niet bepaald ruime, ingewanden van lichtschip V11 plaatsvond.
Maar John Coffey bracht in 2012 het fenomenale ‘Bright Companions’ uit. Een harde punk ’n rollplaat, maar met onmiskenbare popstructuren aan de basis van de songs. Het betekende de landelijke doorbraak en de band speelde vrijwel onophoudelijk in Nederland en Duitsland. Behalve hier en daarom staat er al rond de foutief op Facebook vermelde aanvangstijd van 19.00 uur een flinke rij voor V11. Twee uur later gaat de deur daadwerkelijk open en verjaagt de groep fans snel de op het schip aanwezige kerstborrel. Uitverkocht huis, kom maar op.
Maar eerst is de bal aan The 101’s. De Brabantse punkers draaien alweer jaren mee en tourden onlangs met de Popronde. Het is de goed doorgesmeerde, energieke westcoastpunk aan te horen. The 101’s is in Nederland één van de leukste bands in dit genre, maar door een halve soundcheck, een menigte die overduidelijk alleen voor John Coffey komt en doorlopende achtergrondmuziek, ontstaat pas laat in de dertig minuten die de band gegeven is de broodnodige actie in V11.
John Coffey komt om nieuwe songs te spelen en dat gebeurt dan ook, vanaf moment één welteverstaan. Het belet de ruim honderd man publiek niet om direct V11 aan het deinen te krijgen. Zanger David Achter de Molen laat op de nieuwe nummers de vocalen vaker over aan gitarist Christoffer van Teijlingen en bassist Richard Luttikhuizen, wat voor de frontman een goede gelegenheid is om al na twee songs aan het plafond te hangen.
Maar ook oude songs als ‘Featherless redheads’, ‘Bright companions’ en ‘Shoot baby’ komen voorbij. De band laat een videoclip te schieten voor heavy metal-like nieuwe single ‘The heart of a traitor’. Het publiek grijpt het moment voor een massale circle pit en wall-of-death. Deze gaat door tijdens ‘Troublemaker’, een song die aangenaam poppy klinkt. De band sluit af met publieksfavorieten ‘Dirt & stones’, ‘Oh, oh calamity’ en het onvermijdelijke ‘Romans’, waarna nog het nieuwe ‘Chase flies’ volgt als toegift. De V11 ligt dan al gesloopt en gezonken op de bodem van de Wijnhaven. Figuurlijk, dan.
‘The Great News’ wordt de plaat die John Coffey nog toegankelijk maakt zonder dat je je gebalde vuist uit de lucht hoeft te halen. Wat niet veranderd is, is het vermogen van de band om geen druppel zweet te sparen en elk optreden te transformeren tot complete puinhoop. Of dat nu een obscuur café, een jeugdhonk of, ehm, een schip is.