Find Us in Slumberland kiest met zijn tweede EP Dusk voor het experiment. De eerste EP moest naar eigen zeggen mooi, melancholisch en binnen de lijntjes zijn. Nu wilden ze het ruiger, met schreeuwen en harde gitaren. Het mocht vies klinken. Keck: “Eigenlijk hebben we met onze eerste twee EP’s bewust twee extremen in sound opgezocht.”

Find Us In Slumberland werd een paar jaar geleden gevormd uit het duo Nachtwakers van zangeres Sophia Keck en gitarist Robin de Geus, waarbij bassist Hugo Zuiker en drummer Samuël de Smit aansloten. Vorig jaar maakten ze hun eerste EP. “Ik maakte bijna altijd de eerste opzet voor de nummers, daardoor was de eerste EP meer singer-songwriterachtig”, legt Sophia uit. “Bij Dusk was er direct meer inspraak van de volledige band. Daardoor klinkt deze EP volledig anders. Dusk is het moment voordat het donker wordt, het wazige. De spanning die de schemer met zich meebrengt vinden we inspirerend. Het tweezijdige van het begrip beschrijft dan ook goed het karakter van de band. Soms willen we het publiek heel dicht bij ons hebben en meesleuren in een verhaal. Maar soms willen we ook helemaal geflipt zijn. Iedereen wil toch leuk én raar kunnen zijn?”

De thema’s van Dusk zijn dan weer wel vergelijkbaar met die van de eerste EP: onzekerheid, eenzaamheid en liefde voeren de boventoon, maar dan verpakt in metaforen. Verwacht dus geen kleffe teksten: “Het nummer ‘Underwater State of Mind’ gaat over de leegte die je voelt terwijl je niet alleen bent. Dat klinkt heel triest, maar eigenlijk is het bijna hoopvol. In onze maatschappij is alles en iedereen bezig met zichzelf. Je kan dus maar beter tevreden met jezelf zijn. Ik ben een sociaal dier, maar het geeft me hoop om rust te kunnen vinden door alleen te leren zijn.”

‘I Know You Well’, het tweede nummer op de EP, is een liefdesliedje. “Ik schreef het voor mijn vriendje. Het is geen zoetsappig verhaal, maar eerder een conversatie over de realiteit en de imperfectie van liefde. De meligheid laat ik liever achterwege. Het zijn onderwerpen waar iedereen wel mee geconfronteerd wordt, maar je ermee kunnen identificeren is niet het belangrijkste. Ik wil vooral dat mensen naar een van onze nummers luisteren en denken: ‘hé, dat is een leuke melodie’. Gewoon even je ogen dichtdoen en genieten van het moment is dan al meer dan genoeg. Voor mij komen de teksten dus niet op de eerste plaats – ik probeer mijn stem eerder te gebruiken als een instrument.”

De natuurlijke sound van de EP was een bewuste keuze van Keck en haar medebandleden: “Veel producers passen nog veel aan met de computer na de opnames, dat wilden we niet. Daarom kozen we voor Studio Joneski. Joneski is gevestigd in een grote loods waar ze werken met oud spul, zoals een tape recorder. Producers Sam Jones en Matthijs Kievit zijn goede muzikanten, ze weten erg goed hoe ze de juiste sound op een authentieke manier tot stand kunnen brengen. Ze zetten liever de microfoon wat verder weg of de versterker wat harder om het gewenste effect te krijgen. Wat je hoort, is wat we hebben ingespeeld. Zo moest het eerste nummer, ‘Dusk I’, krakerig klinken. En dus zong ik het door een megafoon, een aparte maar bewuste keuze.”

Find Us In Slumberland tijdens de release van de eerste EP in EKKO

Het budget voor Dusk, iets meer dan 5000 euro, werd opgehaald via crowdfunding. “Dat is inderdaad veel geld. We hoopten wel een redelijk bedrag bij elkaar te krijgen, maar dit was boven alle verwachtingen. Crowdfunding is een simpele manier en Voordekunst een goed platform. Onze eerste EP verkochten we voor vijf euro per stuk. Dat is niet veel, maar we wilden dat mensen ons leerden kennen. Als je een project wilt crowdfunden, moet 80% van je opbrengst uit donaties bestaan. Daardoor kun je dus niet te weinig vragen voor je product. Ik vond het wel absurd om zoveel geld te vragen, terwijl we met de EP eigenlijk iets willen geven. Ik hoop stiekem wel dat we in de toekomst genoeg zullen verdienen om ons album zelf te kunnen financieren.”

De release van de eerste EP in EKKO vorig jaar was in elk geval een groot succes en ook de verwachtingen voor de aanstaande release in Paradiso zijn hooggespannen. “Het doel is uiteraard om uit te verkopen. (lacht) Maar het publiek betoveren en meenemen is minstens zo belangrijk. We gaan hard repeteren zodat we één lang muziekstuk kunnen brengen. Ik wil zo min mogelijk praten en heel stoer onze nieuwe kant laten zien. Ik praat niet graag op het podium, ik laat de muziek liever voor zich spreken.”

Te zien: Find Us In Slumberland release-show, woensdag 25 januari 2017 @ Paradiso, Amsterdam