deBeschaving deel 2: Jordy Dijkshoorn (De Likt) is de eindbaas van het festival

Ja Dat Bedoelen We

Tekst: Wies van der Heyden, Loren Snel / Foto's: Sanne Lagerberg, Bram Oosterhuis, Jerry van Vliet ,

Nog nooit was het muzikale programma van deBeschaving zo uitgebreid. De organisatie voegde drie nieuwe podia toe, waarvoor werd samengewerkt met Giels Talentenjacht, The Village Coffee & Music en 3voor12/Utrecht. Op zaterdag 2 juli viel er zodoende genoeg te talent ontdekken in de Botanische Tuinen. We maakten een selectie uit het avondprogramma.

Paul Hoek
Tom Gerritsen van The T.S. Eliot Apreciation Society maakte al tijdens zijn ochtendoptreden reclame voor woordkunstenaar Paul Hoek. Het Cirque de Soleil zit dan ook prettig vol voor deze muzikale dagafsluiter van het wetenschapspodium. Eerder vandaag speelde Hoek voor 3voor12 een aantal nummers op het Forteiland. Nu betreedt hij onder luid gewhoop en applaus het podium. Van je incrowd moet je het hebben. Zodra Hoek zijn eerste galmende gitaarloopjes overstemd met gesproken poëzie, voel je de plaatsvervangende FOMO. Paul Hoek is een beleving, een ‘waar je bij had moeten zijn’. Met name het nummer ‘Bezoek’ is tekstueel sterk. Het doet je hopen dat de programmeur van De Nacht van de Poëzie in de tent zit, zodat we het misschien nog eens terug kunnen horen. “Vanaf heden heb ik mijn zinnen op geluk gezet,” zegt Hoek met zijn predikantenbromstem, nadat hij een loepzuivere trompetsolo de tent in heeft getetterd. Dat horen we graag, Paul. En we horen je ook graag nog eens terug. (LS)

Radio Eliza
De Herman Brood Academy blijkt een broedplaats te zijn voor jonge getalenteerde bands. Na The Brahms, Rondé en Taymir is hier Radio Eliza. De jongens van de Herman Brood Academy wonnen de Amsterdam Popprijs, scoorden een 3FM megahit en staan dan natuurlijk ook op de 3FM Serious Talent Stage. In april kwamen ze met hun debuut-EP Intergalactic Flurny Furby. Ze zijn jong, enthousiast en leuk maar vooral gewoon hele goede muzikanten. Bij de single ‘Kids’ zit een gitaarriff die zo catchy is dat de heupen wel moeten bewegen en de timing van bassist Daniel Brem bij ‘Shampoo’ is zo groovy dat je mond ervan openvalt. Radio Eliza doet denken Foster The People en Passion Pit, maar de stem van Morris Brandt geeft de elektronische indie een heel eigen karakter. Muzikaal klopt het allemaal, maar de jongens staan er nog wel een beetje onzeker en onwennig bij. Gelukkig staat Radio Eliza op flink wat festivals deze zomer, dus die stage presence komt er vanzelf wel. (WH)

SKIP&DIE
In een lang wit gewaad zwiert frontvrouw Cata.Pirata over het podium. Zwaaiend met haar sjaal betovert ze het publiek met mantra’s in verschillende talen onder het genot van soms tropische, soms oosterse gitaarriffs. Ze noemen deze mengelmoes van stijlen ‘pan-tropical future bass’. Zo begint 'Love Jihad' met een oosterse melodie die gevolgd wordt door een rock gitaarlijn met een knalharde beat eronder en een sample van de stem van Cata.Pirata die haperend op repeat staat. Het is een muzikale hutspot. Dat zou heel chaotisch kunnen zijn, maar bij SKIP&DIE werkt het. De combinatie van de volle en soms niet helemaal behapbare muziek en de verschijning van Cata.Pirata is zo overweldigend dat je meegesleurd wordt in de muzikale hutspot. In 'La Cumbia Dictatura' klinkt midden in het nummer ineens een deurbel waarna Cata.Pirata keihard de naam van de band het publiek in schreeuwt: “SKIP&DIE”. Dat is het teken voor het publiek om alle remmen los te gooien en de tent verandert in een zwetende draaikolk. (WH)

The Great Communicators
Als 3FM Serious Talent op Down The Rabbit Hole staan en een plaat opnemen met Simon Akkermans van Kytopia. Om zo’n band kunnen we moeilijk heen. Zeskoppig The Great Communicators is hard op weg een gevestigde naam te worden in Nederland. Het vocals duo Arend Dijkstra en Gaia Slotboom performen met een verve die The Last Shadow Puppets nog kan inspireren. Ook tijdens hun deBeschaving-concert beseffen ze dat het opleveren van energieke festivalfoto’s even goede reclame is als een sterk optreden. Slotboom rockt haar tamboerijn en is een waas van rode lokken. Het dunbevolkte veldje deint met haar mee, maar is resistent tegen de energie van Dijkstra. Zelfs wanneer deze een theatraal rondje door het publiek komt rennen, blijft het publiek tam. Indrukwekkende troef is de megafoon van Slotboom. Dat is nog eens wat anders dan een cowbell. Zijn ze geen grootse overdragers van energie, dan zijn The Great Communicators in ieder geval creatieve muziekkunstenaars. De videoclip voor aanstekelijke hit 'Motion' kwam vorige maand uit. Het album mag snel op Spotify verschijnen. Tot die tijd tourt de band door heel het land. (LS)

De Likt
Een grote kloppende ader loopt van zijn nek tot zijn haargrens wanneer De Likt-frontman Jordy Dijkshoorn zijn zelfbenoemde ‘literaire teksten’ het publiek in scheeuwt. Hij brengt de nummers met een blik van noodzaak; er zal wel iets belangrijks verteld worden. Misschien zal bij een aantal Rotterdammers de tekst over zijn gekomen, maar bij de rest is de inhoud verdronken tussen het Rotterdamse accent en de extreem harde beats. Gelukkig zijn de melodieën catchy genoeg om mee te blèren. De energie van rapper Jordy Dijkshoorn maakt het publiek steeds enthousiaster, waardoor het grasveld bij slotnummer ‘Ja Dat Bedoel Ik’ in een achtbaan belandt. Er is een flinke draai gegeven aan de volumeknop van de bas die de grond (en mijn ingewanden) doet trillen. De handen gaan in de lucht als Dijkshoorn zijn lange leren jas uittrekt en er niets meer dan een rood glimmend zwembroekje te voorschijn komt. Dan staan er nog een aantal ‘sterke tijgers’ in het publiek die de bezwete Dijkshoorn omhoog weten te hijsen. Duidelijk is dat Dijkshoorn de grootste baas is van het festival. (WH)

The Yukon Club
Na De Likts feestperformance en vóór die van Jett Rebel het aangeschoten grut vermaken, ga er maar aan staan. Die ondankbare taak wordt toevertrouwd aan The Yukon Club. De sound van deze vierkoppige indieband zweeft ergens tussen Fink, White Lies en een verlaten toendra. Met galmende gitaren en samples, maar zonder drumstel verwekt The Yukon Club een melancholische droomsfeer. The Yukon Club had ideale zonsondergangbegeleiding kunnen zijn. De dreunende basinstelling van het 3FM Serious Talent podium verhinderde de kans op sereniteit echter aanzienlijk. De jongens van The Yukon Club zijn van origine gitaristen. Dat kun je googelen, of aflezen aan hun shoegaze perfectionisme. Met name frontman Alex de Bruijn vecht het uit middels veel handgebaren met de geluidsman. Toch laat The Yukon Club een uniek en intrigerende geluid horen. Hun EP Absence zit goed in elkaar en hun perfectionisme belooft een sterke opvolger. Laten we ze nog niet uit het oog verliezen. (LS)

Jett Rebel
Begin dit jaar bracht Jelte Tuinstra zijn nieuwe album Truck uit. Er worden bizar weinig nummers van de plaat gespeeld, hoewel er maar liefst 27 tracks zijn om uit te kiezen. Al snel wordt duidelijk waarom. Tuinstra trapt het optreden af met 'It’s Cruel', de openingstrack van zijn nieuwe album. Daarna volgt het nummer 'Sunshine', wat van een compleet andere artiest lijkt te zijn. 'It’s Cruel' voelt nostalgisch, met een slepende gitaarlijn en een oude rock ’n roll groove. 'Sunshine' is daarentegen catchy, vrolijk en zomers. Beide zijn los van elkaar goede nummers, maar het is geen slimme zet om ze naast elkaar te zetten. Bij de weinig andere nummers van het nieuwe album die gespeeld worden verliest de setlist samenhang. Desalniettemin speelt de band super. En als Cato en Joost van Dyk van My Baby nog even mee komen doen met onder anderen een cover van 'Get Bac'k van The Beatles is het een lekker einde van deBeschaving. (WH)

Gezien: deBeschaving 2016 met o.a. Paul Hoek, Radio Eliza, SKIP&DIE, The Hackensaw Boys, The Great Communicators, De Likt, The Yukon Club en Jett Rebel op zaterdag 2 juli @ Botanische Tuinen, Utrecht.