Wat is het eerste en het laatste album dat je kocht?
“Captain Jack was de eerste, haha. Die tel ik maar even niet mee. Het eerste album dat ik kocht toen ik een eigen muzieksmaak begon te krijgen was Tragic Kingdom van No Doubt. Ik luisterde ook naar Alanis Morissette, toen begon ik een beetje door te krijgen dat er andere dingen waren dan de Spice Girls. Het laatste album weet ik niet zo goed. Ik heb een stapeltje cd’s in mijn auto liggen die ik nu veel luister. De laatste plaat die ik kocht is denk ik Divers van Joanna Newsom.”
Wat werd er vroeger bij jou thuis gedraaid?
“Mijn ouders hadden wel redelijk dezelfde smaak. Ze zaten samen in een band, daar hebben ze elkaar ook leren kennen. Ze hielden van Carole King en mijn vader draaide veel Crowded House en Talking Heads, dus echt de popmuziek van toen. Meer Beatles dan Rolling Stones, al was mijn moeder wel fan van de Stones. M’n vader en mijn oom maakten veel meerstemmige arrangementen voor een popkoor, de harmonieën heb ik daardoor geleerd. Thuis werd ook wel melodieuze muziek gedraaid zoals Carly Simon en Simon & Garfunkel. Alles wat ik hoor vormt en beïnvloedt mij. Niet alleen muziek maar ook mensen, gebeurtenissen en films. Ik probeer me nooit bewust te laten beïnvloeden. Bij het schrijven van nummers overkomt de eerste ingeving me echt. Dat is meestal een melodielijn en soms een zin.“
Eefje de Visser is klaar voor Record Store Day
#RSD16-ambassadeur over platen en platenzaken
Eefje de Visser is de ambassadeur van Record Store Day 2016 en dat viert ze onder andere met een 7”-vinyl release van haar single ‘Staan’, met op de B-kant een bijzondere versie van het nummer ‘Luister’. Daarnaast komt haar debuutalbum De Koek voor het eerst uit op vinyl. We spraken met de zangeres over platen en platenzaken in Café de Zaak, waar ze een paar maanden zelf heeft gewerkt.
Hoe ontdek je nieuwe muziek?
“Ik check eens in de zoveel tijd nieuwe muziek via 3voor12 bijvoorbeeld. Als ik in een platenzaak ben kijk ik altijd even tussen de nieuwe releases en als iets me aanspreekt luister ik eens wat. De meeste muziek die ik ontdek komt toch wel via-via op mijn pad. Vrienden raden mij wel eens dingen aan of ik zie iets voorbijkomen op Facebook. Ik ben niet iemand die Pitchfork af gaat struinen om alles te ontdekken, dat vind ik te veel. Het is fijn als iets of iemand je daarin gidst.”
Wat luister je liever: LP of cd?
Ik heb wel een platenspeler, maar ik luister niet super veel naar LP’s. Ik heb wel echte classics op LP, maar ik heb meer met cd’s. Het fijne aan cd’s vind ik dat je het onafgebroken kunt luisteren en dat je het niet hoeft om te draaien. Ik hou er echt van dat je kunt wegzakken in die drie kwartier van een cd, zonder onderbreking. Mijn albums Het Is en Nachtlicht zijn op vinyl uitgekomen en daar heb ik een speciale volgorde voor gemaakt, vanwege die onderbreking. Ik probeer twee toffe spanningsbogen te maken, met zo min mogelijk saaiheid, in plaats van één lange. Mijn debuutalbum De Koek komt op Record Store Day voor het eerst op vinyl uit, daar hebben we wel de originele volgorde aangehouden.
Wat is jouw taak tijdens Record Store Day?
“Met Record Store Day samen probeer ik platenzaken te promoten. We willen laten zien dat het leuk is en dat er ook echt veel gebeurt. Mijn dag begint erg vroeg zaterdag. ’s Ochtends heb ik een interview op de radio, dan drie instores in Dordrecht, Bergen op Zoom en Gent, want in België ben ik ook ambassadeur. Drie valt nog mee, ik heb ooit negen instores op een dag gedaan. Het zijn hele leuke dagen als het zo druk is. Je kan niet echt nadenken, je gaat gewoon.
Vind je het belangrijk dat Record Store Day bestaat?
“Ik weet niet of het belangrijk is, het is niet iets dat perse moet gebeuren. Het is vooral heel erg leuk. Het is een tijdje een stuk minder goed gegaan met de platenzaken, volgens mij komt dat niet omdat mensen bewust ervoor kiezen om niet meer naar die platenzaak te gaan, maar vooral omdat ze online zo makkelijk muziek kunnen ontdekken. Ik heb wel het idee dat Record Store Day het weer een beetje levendig heeft gemaakt. Het schudt mensen wakker van ‘Hallo, hier kun je ook nog super mooie platen kopen met gaaf artwork en echt iets wat je in je handen kan houden.’ Het is toch een bepaald gevoel dat je niet hebt als je aan het luisteren bent op Spotify of iTunes.”
Wat is de toegevoegde waarde van de onafhankelijke platenzaak?
“Een grote groep mensen gaat naar platenzaken om nieuwe dingen te ontdekken. Ik denk ook dat het artwork op albums ook wat doet met de mensen. Ik vind zelf dat artwork echt een extra laag kan geven aan de plaat, een extra gevoel. Ik vind vaak iets pas echt tof als ik er meer over wil weten en als ik iets niet helemaal snap. Als ik in een zaak ben en ik zie een mooie hoes kan ik daar echt door geprikkeld raken. Je kan ook zoveel keuzes maken. Wat voor soort papier je gebruikt of hoe je boekje in elkaar steekt. Dat is echt fantastisch en dat gaat helaas verloren online. Vroeger zat ik ook altijd in de boekjes te kijken wie heeft wat geschreven en wie heeft wat ingespeeld. Als muzikant ben ik daar erg in geïnteresseerd. Ik wil ook echt altijd alle teksten mee kunnen zingen, haha. Als ik een plaat heel goed vind, dan ben ik er maanden zoet mee. Dan wil ik er alles over weten. Ik vind een fysiek product echt een verrijking en ik mis die beleving op Spotify. Als ik iets echt heel tof vind op Spotify ga ik naar de platenzaak om het te kopen omdat ik er alles van wil weten.”
Op de B-kant van de single die je gaat uitbrengen staat een speciale versie van ‘Luister’.
“Het is eigenlijk een oude versie die ik ga uitbrengen. ‘Luister II’ is een samenraapsel van ideeën van iedereen: de gitarist, mijn vriend, de toetseniste en mij. Het kwam maar niet tot een geheel, dus toen hebben we het gewoon even weggelegd met het idee: het lukt niet, we gaan het gewoon akoestisch opnemen met strijkers. Het is een liedje waar zo veel informatie in zit en zo veel akkoorden, daar moet niet nog meer op, dachten we. Een hele tijd later luisterde ik het nog eens terug en toen vond ik het eigenlijk juist wel mooi.”
Te zien: Eefje de Visser speelt zaterdag om 13.00 uur in Velvet Music Dordrecht en om 16.00 uur in de Waterput in Bergen op Zoom.