De mannen zijn hun apparatuur nog aan het opruimen als we binnenkomen bij Starsound aan de Ceylonlaan in Kanaleneiland. Ze hebben net gerepeteerd en doen dat hier elke week twee keer. Ze zien elkaar vaak door het gestaag groeiende aantal optredens dat ze met The Brahms hebben, maar natuurlijk ook omdat ze bij elkaar op school zitten. Wanneer Westmeijer halverwege het interview opmerkt dat ze nu een les missen voor dit interview, lijkt hij heel even een grapje te maken, maar zijn de ambitieuze studenten na afloop wel degelijk meteen gevlogen. Westmeijer: “Je moet in de muziekindustrie goed weten wie je moet hebben. Daarbij hebben wij het geluk dat we een leraar aan de mouw kunnen trekken en kunnen vragen hoe we een en ander aan moeten pakken. Daarin is de Herman Brood Academie van grote toegevoegde waarde. Het is gunstig dat je je meteen in die industrie bevindt, terwijl je nog op school zit.”
Ongeveer twee jaar geleden werden David Westmeijer, Tobias Moeken, Martin Brummelkamp en Thomas Braam op de Herman Brood Academie bij elkaar gezet. Voor het vak Skills Band moesten ze samen een aantal covers uitvoeren, maar al snel werd er eigen muziek gemaakt en niet veel later was The Brahms een feit. Inmiddels is de release van de eerste EP Meraki achter de rug en speelde The Brahms in de tussentijd voor- én naprogramma’s bij bands als The Kooks, We Were Promised Jetpacks en OK Go. 3voor12/Utrecht ging kennismaken bij de Starsound Studios.
Onvermijdbare vergelijkingen met Vampire Weekend
Hoewel de heren naast het spelen van covers al snel overgingen op het maken van eigen muziek, was nog niet meteen duidelijk wat voor muziek dat moest worden. Brummelkamp: “David en ik luisterden veel naar Vampire Weekend, maar Thomas en Tobias hielden meer van hardere muziekstijlen.” Westmeijer: “Die mix van onze verschillende muzikale achtergronden is denk ik wat onze muziek The Brahms maakt.” Toch werd ook door buitenstaanders al regelmatig de naam van Vampire Weekend gelinkt aan de muziek. Desalniettemin zijn de heren niet bang om een kloon te worden. Moeken: “We zijn nu alweer veel meer onze eigen sound aan het zoeken dan bij de nummers die op de EP staan. Het debuutalbum of de tweede EP wordt sowieso elektronischer.” Westmeijer: “De bands waar we naar luisteren vormen inspiratie en we ontdekken steeds weer nieuwe muziek waar we dan steeds een stukje uit meenemen voor ons eigen geluid. We zijn gewoon nog heel erg onze eigen sound aan het zoeken.”
Maar The Brahms is ervan overtuigd dat je je als jonge band ook op andere manieren kunt profileren. Zo deden ze mee aan de Grote Prijs van Nederland en wonnen ze de Utrecht Popprijs. Brummelkamp: “Door deel te nemen aan die wedstrijden krijg je optredens en speel je op plekken waar je normaal niet speelt.” Westmeijer: “Ik denk ook dat het afhangt van wat je er zelf mee doet. Je kunt meedoen en in grote zalen spelen maar als je de rest van je promotie laat hangen en je gezicht niet laat zien op Facebook, kan het ook zo weer voorbij zijn.”
De Helling of Heineken Music Hall?
De band heeft echter ook al van een grote zaal als de Heineken Music Hall mogen proeven toen ze daar de aftershow van The Kooks verzorgden. In wat voor zalen zien ze zichzelf het liefste spelen? Westmeijer: “Iedereen wil natuurlijk in de Heineken Music Hall staan. Maar zijn we daar in de ontwikkeling van onze sound mee bezig?” Brummelkamp: “Nu nog niet, want nu kunnen we gewoon nog geen Heineken Music Hall uitverkopen. We hebben nu een set van drie kwartier. Maar die aftershow was wel heel tof, er hing een soort festivalsfeer. Westmeijer: “Het is een heel raar gevoel als je de liedjes die je al zo lang kent, staat te spelen, terwijl die mensen het allemaal voor het eerst horen en dan helemaal losgaan. Ze stonden te schreeuwen: ‘nog eentje, nog eentje!’. Daar krijg je als band zoveel energie van.”
Meraki als eindresultaat van twee jaar hard werken
The Brahms werkte samen met producer Huub Reijnders in de Wisseloord Studios aan debuut-EP Meraki. Die keuze ging niet over één nacht ijs. Brummelkamp: “We hebben sinds het begin van de zomer vorig jaar nagedacht over hoe, waar en met welke producer we de EP op wilden nemen. Van juni tot oktober hebben we veel met mensen gebeld en gepraat. Uiteindelijk vonden we een connectie met Huub en hij was zelf ook heel enthousiast.” Westmeijer: “Hij had echt wel dezelfde visie als ons. We hebben echt uitgebreid de tijd genomen om alles tot in detail uit te werken. Hij heeft er veel tijd in gestoken.” Moeken: “En liefde, niet te vergeten.”
Meraki is dan ook het eindproduct van twee jaar hard werken. Wat heeft die titel daarmee te maken? Westmeijer: “Meraki betekent ‘iets waar je al je energie en al je moeite en je hart en ziel in hebt gestopt’.” De heren zijn dan ook blij dat ze eindelijk een product hebben om te kunnen verspreiden. Braam: “We merkten bij optredens dat veel mensen onze muziek chill vonden en het was jammer dat we dan steeds niets hadden om te verkopen of te weg te geven.” Westmeijer: “Het is heel fijn dat je mensen nu kunt doorverwijzen naar Spotify of iTunes.” Brummelkamp: “Het is ook wel professioneler, dat je na je show kunt zeggen dat je muziek op iTunes staat.” Moeken: “Uiteindelijk ben je ook gewoon verantwoordelijk voor je eigen bedrijfje en moet je ook instaan voor de kwaliteit daarvan. Je moet continu nadenken over andere aspecten als de promotie en dergelijke. Dat is ook wat Meraki is: een eindresultaat van wat er allemaal is gebeurd sinds het begin van The Brahms totdat die EP uitkwam. Die twee jaar hart en ziel zit daarin en is nu eindelijk verpakt in een fysiek product.”
Te zien: The Brahms staat op vrijdag 17 april in het voorprogramma van Ewert & The Two Dragons in De Helling Utrecht.