Gevarieerde vijfde editie van The Shape Of Punk To Come

Herder, 2 Years To Apocalypse en Ggu:ll treden aan op eerste lustrumeditie

Tekst: Joost Schreurs / Foto's: Wouter van de Kamp ,

Wat eind 2013 begon als een experiment (een avond met keiharde punk/hardcore/metal) is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde in de EKKO-programmering. The Shape Of Punk To Come vierde deze week alweer zijn vijfde editie en dat met een zeer gevarieerd programma: van de supertrage doom van Ggu:ll tot de snelle metalcore van 2 Years To Apocalypse en als klap op de vuurpijl de brute slugde van het Groningse Herder.

Aan het Tilburgse Ggu:ll is deze avond de taak om te openen. Op dat moment staan veel mensen nog bij de bar of snuffelen rond in de bakken met LP's van Reflections Records. Als Ggu:ll begint, staat er ongeveer dertig man in de zaal, maar dat aantal neemt gelukkig snel toe. Doom, drone, post metal, noem het zoals je wilt, maar het voelt als een klap in je gezicht. Alsof je een 45-toeren singletje van Amenra afspeelt op 33 toeren met vol volume en maximale bas. Ggu:ll laat EKKO letterlijk schudden op zijn grondvesten. Moshers en dansmariekes moeten nog even geduld hebben, want op de muziek van Ggu:ll is maar één beweging mogelijk: headbangen. Dit wordt dan ook gedurende het optreden steeds meer gedaan. Een uitstekend begin van de avond.

Dan is het de beurt aan 2 Years To Apocalypse uit Amsterdam. Aangekondigd als female fronted metalcore, maar dat is slechts de halve waarheid, want naast zangeres Ilah van der Haas treffen we ook nog Nan Damhuis op het podium. Of eigenlijk voor het podium, tussen het publiek. 2 Years To Apocalypse speelt aanstekelijke metalcore, zoals we die ook kennen van hun stadgenoten The Charm The Fury: snelle stukken afgewisseld met trage breakdowns. Van der Haas wisselt haar grunts af met clean gezongen refreinen. Niet bijster origineel, maar het publiek waardeert de inzet van het piepjonge vijftal en trakteert ze op de eerste moshpit van de avond. Als dank heeft 2 Years To Apocalypse ook een presentje voor de fans: het nieuwe nummer 'Destiny' wordt voor het eerst live gespeeld. Opvallend is ook het nummer waarin de drummer rust krijgt en we ineens een dancebeat de computer voorgeschoteld krijgen.

Nu het publiek goed is opgewarmd, kan Herder het karwei professioneel afmaken. Dit is wel besteed aan het Groningse vijftal dat al eerder op Roadburn, Speedfest, Eindhoven Metal Meeting, Hellfest en nog talloze andere festivals stond. Aan podiumervaring dus geen gebrek en dat is goed te zien. Na een korte soundcheck knalt Herder direct keihard uit de startblokken. Herder is harder is niet voor niets de naam van hun eerste EP, want de bruutheid en intensiteit van de smerig scheurende gitaren en de ronkende bas zijn onovertroffen. En dan is er nog 'zanger' Ché Snelting die de longen uit zijn lijf brult en schreeuwt. Het mooie is dat hij, ondanks de agressie van de muziek, constant met een grote glimlach op het podium staat, zichtbaar genietend van de enthousiaste reacties van het publiek. Vorig jaar verscheen Gods, het tweede full length album van Herder, en het wekt geen verbazing dat deze plaat uitgebreid aan bod komt. Gelukkig is er ook nog ruimte voor oudjes, zoals het geweldige 'Wasted' van hun titelloze debuut. Voor het podium wordt het niet meer rustig en wie zich niet in de moshpit waagt, staat met zijn hoofd te knikken. Herder maakt de rol als headliner van de avond waar en blaast EKKO volledig weg. Een foutloos optreden.

De vijfde editie van The Shape Of Punk To Come mag met recht zeer geslaagd worden genoemd met drie bands die een prima show neerzetten. Dat EKKO ook blij is met het succes van deze avonden blijkt wel uit het feit dat de zesde editie er alweer aan zit te komen: donderdag 16 april staan Briquevill, Blackbox en Teethgrinder opgesteld voor een avond stevig beukwerk. We kijken ernaar uit.

Gezien: The Shape Of Punk To Come met Herder, 2 Years To Apocalypse en Ggu:ll, donderdag 5 februari 2015 @ EKKO, Utrecht