Studio Stekker Festival – Modulation: Analoge hoogmis

Met de vier hogepriesters Falafelbiels, Mark Verbos, Richard Devine en Colin Benders

Tekst: Arnold le Fèbre / Foto’s: Paul van Dorsten & Raymond Dekker ,

In den beginne was er de synthesizer. Of beter gezegd: de modulaire synthesizers, die de bouwblokken vormen van ons huidige muzikale universum. Producers en dj’s mogen dan tegenwoordig genoeg hebben aan een laptop en een usb-stick, tijdens Studio Stekker Festival - Modulation werd het analoge verleden gevierd.

Modulation, georganiseerd door Sonar Traffic in samenwerking met Stekker en Kytopia Modulation, toverde Kytopia vrijdagavond om in een analoge hoogmis, met vier hogepriesters achter de knoppen: Falafelbiels, Mark Verbos, Richard Devine en Colin Benders. Spreekstalmeester Allert Aalders van Sonar Traffic leidde alle artiesten keurig in met een informatief praatje.

De avond werd afgetrapt door Falafelbiels, onderdeel van het Rotterdamse collectief Noodlebar. Niels Kloet vertelde uitgebreid over de werking van modulaire systemen en demonstreerde hoe je er eentje in elkaar knutselt. Om vervolgens zelf een slinger aan de knoppen te geven.

Vervolgens was het de beurt aan de Amerikaan Mark Verbos, die naam heeft gemaakt met een aantal releases op het Djax Up Beats, maar bovenal wordt gezien als een expert op de zogenoemde Buchla-modules. Samen met Bob Moog stond Don Buchla aan de wieg van de synthesizer. In de jaren zestig ontwikkelde hij zijn eerste modulaire synthesizer, de Buchla Series 100. Maar terwijl de instrumenten van Moog relatief eenvoudig te bedienen waren, was het doorgronden van de Buchla-synths andere koek. Verbos gaf tijdens Modulation een staaltje van zijn kunnen met zijn op Buchla geïnspireerde Verbos Electronics Modular System: heerlijk voortdenderende analoge acid, waarbij je onverbiddelijk wordt teruggeslingerd naar de hoogtijdagen van de rave.

Na een klein uurtje nam sound designer Richard Devine plaats op het podium. Devine staat bekend om zijn gelaagde en zwaar bewerkte geluiden. Zijn releases verschijnen onder meer op Warp en Schematic Records en hij remixte onder meer 'Come To Daddy' van Aphex Twin. Devine bouwde zijn set zorgvuldig op; aanvankelijk klonk er slechts chaos van bliepjes, gekraak en exploderende flipperkasten, maar langzamerhand doken er beats op en kwam er structuur in zijn composities. Devine werd overigens bijgestaan door vj Stan Stencil, die gebruikmaakte van een modulair videosysteem – jammer genoeg vielen zijn projecties nauwelijks op.

Hoogtepunt van de avond was Colin 'Kyteman' Benders, die plaatsnam voor zijn zelfgebouwde modulaire bakbeest dat al de hele avond naar het publiek stond te knipperen en te knipogen. Dat Benders in de eerste plaats een muzikant is en geen dj, bleek uit de manier waarop hij zijn set opbouwde: geen in elkaar overlopende klankcollages, maar afgeronde tracks. Het eerste nummer was een dromerige Sigur Rós-achtige soundscape, gevolgd door een ouderwetse stampende sequencertrack (denk aan 'End Theme' van de Bladerunner-score van Vangelis) en tot slot een uptempo nummer met de nodige acid-invloeden.

Als verrassingsact klom Wouter Jaspers van het elektronikamerk KOMA Elektronik uit Berlijn aan het einde van de avond het podium op om zijn Komplex Sequencer te demonstreren. En terwijl hij lang uitgespannen elektronische drones aan zijn instrumenten ontlokt, verliet het publiek langzaam de zaal.

Studio Stekker Festival – Modulation was een geslaagd (uitverkocht) feestje, met een gevarieerde line-up en een goed gevulde zaal met zowel synthesizerfreaks als 'gewoon' Stekker-publiek, dat er wel wat lichtelijk stijfjes bijstond. Er hadden nog wel wat bezoekers bij gekund, maar waarschijnlijk mochten er vanwege veiligheids- en brandvoorschriften niet meer mensen in de zaal worden toegelaten. En het blijft een fijne ervaring om weer eens in de oude Tivoli Oudegracht rond te lopen. Een perfecte opmaat naar het reguliere Stekker Festival!
 

Gezien: Studio Stekker Festival – Modulation, vrijdag 24 juli 2015 @Kytopia, Utrecht.