Vijfjarig Jubileum: Matthijs van der Ven is Onder Invloed

Interview met de man achter het project

Tekst: Michael Royall / Foto: Tim Knol ,

Onder Invloed, het journalistieke project van Matthijs van der Ven, viert deze maand haar vijfjarig jubileum. Tijdens de sessies en optredens van Onder Invloed vertalen muzikanten hun grootste invloeden met hun eigen muzikale stem. Inmiddels heeft dit al meer dan honderd sessies, vijfenveertig concertavonden, twee albums en het boek 'Onder Invloed' opgeleverd. "Eén van de grootste misverstanden over covers is dat het simpelweg naspelen is, maar een goede cover is in de kern een interpretatie."

Voor Van der Ven, een toegewijde muziekjournalist, is Onder Invloed boven alles een persoonlijk project. In de afgelopen jaren is de onderneming, die begon met de aanschaf van een kleine videocamera, uitgegroeid tot een bekende naam bij muziekliefhebbers en muzikanten in het hele land. Van der Ven laat de muziekkeuze - van Case Mayfield tot Jack Savoretti en Broeder Dieleman- leiden door zijn eigen interesse. Het is een unieke onderneming waarbij nieuwe en oude muziek tegelijk ontdekt kunnen worden.

Bob Dylans Chronicles
Het idee voor Onder Invloed begon in de zomer van zijn afstuderen aan de School van Journalistiek in Utrecht. In een tentje op Sziget las Van der Ven Bob Dylans biografie Chronicles: "Ik hield een lijstje bij met de muzikanten die hij gezien had in New York, of waar hij mee gespeeld had. Dylan bleef maar namen noemen. Toen realiseerde ik me dat dit de manier is, waarop ik van jongs af aan al eigenlijk het liefst muziek ontdek: via de inspiratiebronnen van de muzikanten die ik bewonder."

"Tijdens mijn afstuderen was ik ook actief bij 3voor12/Utrecht en heb ik stage gelopen bij 3voor12 landelijk, maar ik was op zoek naar een eigen project. Het filmen van sessies waarbij muzikanten hun eigen invloeden laten zien leek me de perfecte combinatie. Ik had nog niet veel ervaring met filmen en dit was eigenlijk de ideale manier om mezelf van alles aan te leren: monteren, filmen, en live-avonden organiseren die daar ook nog bij zijn gekomen."

"Als ik twee uur per week kan werken, is dat een goede week"
Ondanks alles dat Van der Ven de afgelopen jaren heeft klaargespeeld, inclusief het schrijven van zijn eigen boek op 26-jarige leeftijd, blijkt dat de inspanning van een lang interview hem moeite kost. "Veel mensen zien me alleen als ik normaal functioneer, maar niet nadat ik een sessie heb opgenomen. Dan hoef ik de dag daarna, of zelfs de dagen daarna, niks meer te plannen."

Van der Ven werd tijdens het eerste jaar van zijn studie op Nieuwjaarsavond zwaar mishandeld. Terwijl hij terug naar huis liep, viel een groep van dertig jongens hem en een vriend aan. "Door het nekletsel dat ik daar aan overgehouden heb, kan ik nu niet meer werken. Als ik twee uur in de week ergens met volle concentratie aan kan werken, dan is dat een goede week. Ja, het doet eigenlijk continu pijn. Nu ben ik dan onder de invloed van medicijnen, pijnstillers, maar die pijn blijft er altijd wel."

"Heel lang was het onduidelijk wat er precies met me aan de hand was. Eigenlijk ben ik in het begin te lang en te hard doorgegaan. Ook toen ik bij 3voor12/Utrecht zat. Ik heb het lang geprobeerd te rooien met de middelen voor handen, maar dat ging ten koste van alles dat normaal leven is. Je houdt het ook niet lang vol om pijnstillers te slikken of wat te drinken om de avond door te komen. Ik werd daar niet gezonder van, en ook geen leuker persoon, denk ik."

"Het geeft een noodgedwongen vrijheid"
Van der Ven heeft in zijn project een zelfgekozen vrijheid die hij koestert. "Niemand kan mij een muzikant opdringen. Ook al wordt het weleens geprobeerd, ik heb altijd de vrijheid om nee te zeggen. Ik heb ook geen hoofdredacteur die zegt: 'nee, we moeten die doen, want er komt volgende week ook een advertentie van hun album in mijn blad.' En dat is misschien een luxe die ik me noodgedwongen kan veroorloven."

"Omdat ik zo weinig kan doen, is het belangrijk dat ik alleen maar iets doe met mensen waar ik zelf wat mee heb. Soms is het ook zo dat ik iemands muziek niet heel goed ken, maar de stem erg mooi vind, en dan ben ik gewoon benieuwd naar wat diegene zou doen. Onder Invloed is toch waar ik het meeste voldoening uit haal. Ik zou het ook niet graag willen opgeven, want als ik wel gezond was geweest, dan was het misschien wel veel groter geweest dan het nu is."

Magisch moment met The Starlets
In 2009 bezocht Van der Ven Glasgow op uitnodiging van Paul Tasker (Doghouse Roses), die toen nog bij Davie Lawson speelde, een artiest waar Van der Ven een kleine documentaire over gemaakt heeft. "In Glasgow was afgesproken dat ze sessies voor me zouden regelen, en één van de eerste was met The Starlets achter in een hele oude donkere pub genaamd The Laurieston Bar. Echt zo’n old man’s pub, met twee broers achter de bar, altijd in driedelig pak."

"Het is een te gekke sfeer met al die stamgasten; de drummer van de Starlets is er zelf ook stamgast. Ze hielden na sluitingstijd de kroeg voor ons open en we hebben de sessie opgenomen met twee bejaarde vrouwen en een man die rustig bleven luisteren. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar het was zo hartverwarmend goed. Die mensen zijn nu allemaal vrienden van me geworden; zo getalenteerd, zonder daarover op te scheppen."

In de toekomst hoopt Van der Ven in meer van dit soort steden de lokale muziek te kunnen onderzoeken. "Ik heb op dit moment Dublin op het oog. Als de mogelijkheid daar is en als het qua gezondheid en geld gaat, dan wil ik het erg graag gaan proberen."

Te zien: Jubileumavond van Onder Invloed met Case Mayfield, Color Reporters en Idiot Glee, donderdag 6 juni 2013 @ EKKO, Utrecht