Semi-akoestisch Aestrid verdiept nummers

Hoe een donker album gedijt op een zonnige zondagmiddag

Tekst: Marc van der Laan / Foto's: Jorik Elferink ,

Een oude fabriek middenin Soest vormde op een zonnige zondagmiddag het decor voor een extra releaseshow van Aestrid. Sfeer en omgeving zorgden voor een unieke ervaring.

Hoe een donker album gedijt op een zonnige zondagmiddag

In één van zijstraten van het centrum van Soest knikt een mevrouw me vriendelijk toe. Alles op deze zonnige zondagmiddag ademt rust uit. Het is moeilijk voor te stellen dat ergens in deze wijk een oude fabriek moet staan, maar het bordje dat ik eerder tegenkwam wees duidelijk naar deze straat. Tussen het weelderige groen duikt een huis op en aan de linkerkant iets dat op een oude stal lijkt. Een paar mensen relaxen op het gras.

Aarzelend loop ik naar binnen. Dan blijkt dat dit inderdaad de plek is waar ik moet zijn. Vanuit het halletje valt mijn blik namelijk op Allert Aalders, het voormalige Human Beings-bandlid en huidige soundengineer draait aan een paar knoppen van wat lijkt op een dj-set. Schuin achter hem ontwaar ik een soort van podium: versterkers, drums, gitaren en microfoons. Dit is dus de oude fabriek, de plek waar Bo Menning van Aestrid speciaal voor de mensen in geboorte- en woonplaats Soest een verlate releaseshow houdt voor het nieuwe album The Echo Resistance.

De koffiekopjes staan mooi opgestapeld en er zijn scones, brownies en quiches. Ik aarzel om in te breken in dit huiselijke tafereel maar schenk toch maar een kopje koffie in en doe me tegoed aan een brownie, de lunch was er immers bij ingeschoten. De bandleden van Riverdistrict praten met elkaar de spanning van hun eerste optreden van zich af. Op de achtergrond klinkt de zelfverklaarde ‘herrie’ van Allert Aalders. Anders dan die term doet vermoeden passen zijn subtiele drones en elektronische klanken wonderwel bij de sfeer van de middag.

“Ik had eigenlijk nog niks gedaan voor de mensen in Soest”, vertelt Menning als ik vraag naar het waarom van deze locatie. “De oude fabriek is een plek waar ik vaak kom om wat te werken. Daardoor kreeg ik het idee om er iets mee te doen.” Wat klein begon als een optreden van Aestrid werd uiteindelijk steeds groter met optredens van Jesse van den Doren, Riverdistrict en Samantha Whates, die
speciaal uit London is overgekomen.

Voordat de host van de middag de eerste artiest aankondigt moet hij eerst een paar huishoudelijke mededelingen kwijt: of we onze kopjes bij ons willen houden, de peuken netjes in een ton willen gooien en of we – de entree is verder gratis – misschien een vrijwillige bijdrage willen doen in de kosten van het eten en drinken en de bands. Check! Tijdens de set van de jonge singer-songwriter Jesse van den Doren is iedereen zo stil dat ik zelfs de verse koffie hoor, die aan het doorlopen is in het keukentje in de grote hal. De mooie, afgelegen omgeving en de geïnteresseerde bezoekers zorgen voor een intieme luisterervaring die ik niet vaak meer tegenkom.

De Utrechtse band Riverdistrict speelt in een kleine bezetting - twee akoestische gitaren, één elektrische, glockenspiel en eggshaker - nummers van het vorig jaar verschenen debuutalbum Portrait of Portraits. En dat doen ze goed. Live krijgen de fijne nummers met invloeden van Shins en Belle and Sebastian – maar dan minder orkestraal - meer zeggingskracht. Is dit echt hun eerste optreden? Niet te geloven. Later hoor ik van zanger/gitarist Tim Nolet dat hij pas tweeënhalve maand geleden is begonnen om een band bij elkaar te zoeken. Zijn opmerking dat het bandgeluid steviger moet worden dan het album maakt me nieuwsgierig naar hun optreden op festival In Vervoering, begin augustus.

Na het optreden van de Engelse singer-songwriter Samantha Whates is het dan eindelijk de beurt aan Aestrid, de band waar het vanmiddag allemaal toch om draait. The Echo Resistance is een krachtig album dat me vanaf het begin bij de kladden heeft gegrepen om niet meer los te laten. Tegelijk is het ook een duister en soms beklemmend album dat ik gedoseerd tot me neem. Na twee eerdere releaseshows in februari is het optreden van vanmiddag speciaal voor vrienden, familie en kennissen in en rond Soest. Op de plek waar het – inmiddels failliete – familiebedrijf Menning ooit is begonnen wordt het lange wordingsproces van het album afgerond.

Alle vier de bandleden dragen overalls of andere werkkleding, als om de harde, industriële sfeer van het album te benadrukken. De ummers worden semi-akoestisch uitgevoerd: Menning speelt vooral akoestische gitaar, de drums van Willem Wits zijn gedempt, Tamara van Esch speelt glockenspiel en piano en alleen bassist Jurriaan Sielcken speelt elektrisch. De verstilde uitvoering, waarbij ook het traporgel een mooie rol vervult, werkt verrassend goed. De songs blijven overeind maar de lucht die zo tussen de verschillende partijen ontstaat is verfrissend en past goed bij de intieme maar ook luchtige sfeer van de middag. Je zou het album als een schild kunnen zien; half-akoestisch overheerst de breekbaarheid in de nummers. In het laatste nummer van de band - S.O.E.S.T. – vervult geluidskunstenaar Allert Aalders een belangrijke rol door met elektronische klanken een subtiele onderlaag te creëren.

Na het optreden vechten applaus en bewonderende stilte om voorrang. Beduusd door het succes van de middag komt het enigszins aarzelend uit de mond van Menning: “misschien moet er maar een tweede editie komen”. Ik en 60 à 70 andere bezoekers met mij, vinden dat zeker geen slecht idee. Eenmaal weer buiten is de zon langzaam aan het dalen maar is de warmte nog voelbaar. Donker en licht gaan soms prima samen.

Gezien: Special Factory Show met Aestrid, Riverdistrict, Samantha Whates en Jese van den Doren, zondag 1 mei 2011 @ de oude fabriek, Soest

Te zien: Aestrid speelt op 16 mei 2011 in het voorprogramma van The Boxer Rebellion in Tivoli de Helling.

The Echo Resistance staat op Bandcamp en Spotify.

Op 1 mei is ook een videoproject van start gegaan waaraan iedereen kan meewerken: Patchwork of Echo’s. Naast The Echo Resistance heeft Aestrid nog een extra album opgenomen met negen soundtracks die in verband staan met dat album. Je kunt op de Aestrid bandcamp-site één van de soundtracks downloaden en hier zelf een film bij maken. De sluitingsdatum voor het insturen van films is 1 juli. De video's kunnen via WeTransfer worden ge-upload naar info@aestrid.com.