Dat muziek en literatuur bepaald geen onverenigbare muzen zijn mag geen nieuws heten. Maar als een roman wordt voorzien van een heuse soundtrack dan kan er over een primeur gesproken worden. Vreeland, de nieuwe roman van de Utrechtse schrijver, AD/UN columnist en punkveteraan Jerry Goossens, verenigt beide kunsten in een uniek concept.


Zanger Brandon Thomas Vreeland heeft in zijn leven één knoeperd van een hit gehad. De erfenis van deze hit weegt zwaar op Vreeland en ondanks verwoede pogingen terug te keren in het brandpunt van de publieke aandacht, raakt hij steeds verder in de vergetelheid. En terwijl Vreeland afglijdt naar een roemloos bestaan in het TROS muziekfeestcircuit, blijft dat ene liedje fier overeind. Zie hier het uitgangspunt van de nieuwe roman Vreeland van Jerry Goossens. De Utrechtse schrijver – die zelf als muzikant voorkomt in de biografieën van punkbands als The Avengers, Misselijk en Pooh Sticks – bracht Vreeland tot leven voor zijn gelijknamige roman over de hedendaagse celebrity cultuur en het fenomeen one-hit wonders. Na het schrijven van zijn roman, bedacht Goossens dat de fictieve hit uit het verhaal muzikaal tot leven moest worden gebracht. En dus benaderde hij GEM zanger Maurits Westerik na diens optreden in Ekko met dit idee.

Na het lezen van de stapel A4’tjes (volgens Westerik “als muzikant heel herkenbaar”) die nu gebonden als roman is verschenen, groeide het idee om de zaken helemaal goed aan te pakken en het hele boek te voorzien van een soundtrack. Excelsior platenbaas Ferry Roseboom werd in het plan betrokken, net als zo’n beetje alle iconen uit de stal van dit sympathieke Utrechtse label. Naast Westerik, werden Ronald Visser (“het grootste Utrechtse talent dat nooit is doorgebroken” aldus Goossens), Anne Soldaat (Do The Undo), Marien Dorleijn (Moss) en Erik de Jong (Spinvis) gevraagd twee hoofdstuktitels uit Vreeland te vertalen naar muziek.

Aldus ontstond The Group (niet alleen in naam maar ook muzikaal een referentie aan The Band) en dook men de studio in. En om het geheel als één echte band te laten klinken, werd besloten alle vocalen op Free Land over te laten aan de Utrechtse rasmuzikant Ronald Visser die zijn sporen verdiende bij de legendarische Utrechtse sixties-formaties The Comedown en The Daxls, en tegenwoordig actief is als spil in het psychedelische folkcountry-gezelschap The Faraways. Vervolgens werd de hele CD met Jeroen Kleijn (ex-Daryll Ann) en Cor van Ingen (Spinvis) als ritmesectie in een luttele drie dagen in de Utrechtse Studio Moskou opgenomen en daarna in de Hilversumse Wisseloord Studios afgemixt.

En warempel, het wilde plan is nu werkelijkheid geworden; de fictie is gevat in muzikale realiteit. De eerste druk van Vreeland uitgekomen bij de Arbeiderspers bevat de full-length CD Free Land, een muzikale vertolking van de roman Vreeland waarin de echo’s van Do The Undo, Moss, GEM, Spinvis en The Faraways duidelijk hoorbaar zijn. Het schijfje bevat op één nummer na, louter originals die variëren van folky popliedjes, een enkel experimenteel nummer, een instrumental tot zelfs een uitstapje naar de punk (door Spinvis!).

En het boek? Als het half zo pakkend is als de soundtrack, dan stromen de lovende recensies ongetwijfeld binnenkort vanzelf binnen… Dit stukje popgeschiedenis zelf meemaken? Bij wijze van opmaat voor het optreden op Crossing Border op 20 november, speelt The Group op woensdag 19 november een try-out in thuishonk dB’s. Ook auteur Jerry Goossens zal acte de présence geven en enkele passages uit Vreeland voorlezen. Het voorprogramma wordt verzorgd door Le Decoy, een gelegenheidsproject van T-99 drummer Martin de Ruyter en ex-Preachers gitarist Jacko de Jonge.