Discofenomeen Sadar Bahar is geen onbekende in Nederland. Zo wilde hij zich er eerder al vestigen vanwege de vrijheid van onze clubwereld. Zijn nogal malafide thuisstad Chicago biedt weinig solaas voor clubs, waardoor artiesten vaak aan het langste eind trekken. Tel hierbij op dat Bahar de energie van een band prefereert boven volledig elektronische muziek en we komen uit bij vandaag. Tijdens een jamsessie in de Domstad springt er een vonk over tussen Sadar en Ben Spaander. Spaander, mede-eigenaar van de in Kytopia gevestigde Sonar Traffic studio, heeft de groove en technische middelen. Sadar de soul. Voor men “oeh” of “ah” kan zeggen, rolt er een stuk vinyl van de matrijzen bij Rush Hour Music. ‘We Are the Righteous People’ wordt live gelanceerd in EKKO, een wereldprimeur.
Bij binnenkomst valt direct op hoe vol het podium is. Hier gaat een flinke liveband spelen! Een saxofoon, zeer volledig uitgeruste percussie, twee stratocasters voor de gitaarpartijen, een Moog voor moddervette bass, meerdere zangmicrofoons, een drumpad en dj-booth met Pioneers. Leuk en aardig, maar hoe gaat dat klinken dan? Kytopiaan Reazun (Ben Hartman) stapt vanaf de zijkant het podium op en stort zich uit in een liefdevolle aankondiging van Ben en Sadar. Een kort hiphop-achtig intro op tape ziet de band plaats nemen achter hun instrumenten. Vooraan staat de jonge garde: de twee gitaristen en saxofoniste. Achteraan de oudere rotten in het vak: Ben, Sadar en de percussionist.