In gesprek met de programmeurs van SPOEL

Anton Sleeuwenhoek: "Daar word ik ook wel blij van, van mensen opleiden tot muziekliefhebber."

Tekst: Niels Spinhoven / Foto's: Jerry van Vliet ,

’t Is hoog zomer. Dé tijd om de gebaande paden te verlaten en exotische oorden te verkennen. Zo kijken we net even over de grens met onze Gelderse buren en zien we dat ter hoogte van Culemborg een alleraardigst popfestival uit de rivierklei wordt gestampt. Tijd, kortom, voor een gesprek met SPOEL-programmeurs Anton Sleeuwenhoek en Mark den Hartog over hun plannen.

Sleeuwenhoek en Den Hartog staan aan de rand van een forse, geometrisch vormgegeven kuil. “Daar komt het hoofdpodium”, wijst Den Hartog. De kuil blijkt een grassculptuur te zijn die dienst zal gaan doen als amfitheater. We zijn op Werk aan het Spoel, een in Culemborg gelegen vestingswerk dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Nadat het werk in de jaren ‘90 van haar militaire functie wordt ontheven, vervalt het tot een dichtbegroeid vrijstaatje van een handvol krakers. Een grootscheepse opknapbeurt in opdracht van de gemeente Culemborg op basis van een ontwerp van landschapsarchitect Ronald Rietveld verandert het complex in 2012 van een jungle in een aantrekkelijke pleisterplaats voor culturele evenementen. En, door de aanwezigheid van restaurant De Veldkeuken, in een ideale uitvalsbasis voor lange wandelingen in de aangrenzende uiterwaarden van de Lek.

Het complex leent zich bovendien uitstekend om een popfestival te organiseren, zo meent een groep Culemborgse vrienden in 2014. Met een voorbereidingstijd van slechts twee maanden wordt met beperkte middelen Down To The River neergezet. De eerste editie smaakt naar meer en biedt zicht op een scala aan verbetermogelijkheden. Er wordt dan ook snel gestart met de voorbereidingen voor 2015. De nieuwe naam, SPOEL, is één van die verbeteringen. Bij de uitbreiding van het vrijwilligersteam dat SPOEL organiseert, komt Anton Sleeuwenhoek in beeld. Sleeuwenhoek, halverwege de 30 en fanatiek muziekliefhebber, is dan net naar Culemborg verhuisd en ziet de rol van programmeur wel zitten. Samen met John Thamer, Bartho Staalman en zijn maat Mark den Hartog, gaat hij in december voortvarend aan de slag.
 
Fan zijn
“We hebben geproost toen ‘m rond hadden”, herinnert Den Hartog zich nog. Het is duidelijk dat de heren trots zijn op het programma. Sleeuwenhoek legt uit: “Het programmeren is wel het leukste dat ik voor dit festival heb gedaan tot nu toe. We hebben in het begin van het jaar vooral kleine, onbekende acts gecontracteerd, waarvan wij bepaalde verwachtingen hadden. Vanaf dat moment ga je die artiesten volgen. Analyseren of ze de groeicurve doorlopen waar je op hoopt. En we zien wel dat acts als IX en Klangstof de afgelopen maanden door festivals als Best Kept Secret en Damaris die groei doormaken. Daarover hebben we wel het gevoel dat we daar een goede inschatting hebben gemaakt.” Den Hartog: “Dat klinkt wat berekenend, maar ik vond Robbing Banks op Grasnapolski dit jaar gewoon ook heel erg leuk. En we zijn erg nieuwsgierig naar hoe het is om Moss en Klangstof op één festival te zien. Twee keer bijna dezelfde band op het podium, maar toch anders. Het is tof om een band als Moss, waar Anton al jaren gek op is, zelf te kunnen boeken.” Sleeuwenhoek vult aan: “Dat fan zijn, dat wil je op onze leeftijd niet graag meer uitspreken. Ik ga niet meer met een sjaaltje van IX rondlopen. Door te programmeren kun je dat toch wat professioneler uitleven.”
 
Jongens en meisjes van tussen de 20 en 30
Eigen smaak is dus een belangrijke richtsnoer geweest bij het samenstellen van het programma. Maar er speelde meer mee, volgens Sleeuwenhoek: “Het oorspronkelijke idee van Down To The River was om het gevoel van een lazy sunday afternoon op te zoeken. Dat hebben we in ere gehouden, bijvoorbeeld door te kiezen voor een combinatie van poëzie, muziek en theater. En voor veelzijdigheid met een cross-over soulact als Secret Rendezvous in plaats van nog een gitaarband. Dat is het idee eigenlijk, een relaxte feel, met een programma dat voor de gemiddelde bezoeker goed te pruimen is. We hebben ons er daarbij ook op gericht om het programma spannend te maken voor twintigers. Ik denk dat we daarin slagen en dat we voor een beginnend festival in Culemborg een scherpe line-up hebben. Is dat de juiste term, scherp?”
 
Is Culemborg eigenlijk een vruchtbare bodem voor dit soort popmuziek? Sleeuwenhoek antwoordt aarzelend. “Dat is nog wel een struggle voor ons, om die jongens en meisjes van tussen de 20 en 30 te bereiken die we graag hier ook zouden willen hebben. De mensen van 35 plus weten ons beter te vinden, maar die jongeren zijn allemaal bezig met studeren en stappen voor een festival op de trein naar Utrecht of Den Bosch. Terwijl dat wel een doelgroep is waar we ons ook op richten.” Hij denk even na en vult zichzelf aan: “Maar ik ben ook heel blij als we de jongens en meisjes van [de middelbare scholen, red.] KWC of Lek en Linge binnen krijgen en hen een leuke middag bezorgen. Ik bedoel, ik ben in deze omgeving opgegroeid. Als ik twintig jaar geleden naar een festival ging, dan ging ik naar het Betuws Spektakel. Daar zag ik dan Rowwen Hèze. En dat was daarom de leukste band die ik kende.” Hij lacht: “Daar word ik ook wel blij van, van mensen opleiden tot muziekliefhebber.”
 
Zondag 30 augustus is nog niet achter de rug, maar de gedachten zijn alweer verder. Sleeuwenhoek: “Er zijn nog zoveel mooie mogelijkheden met dit terrein en de omgeving. De uiterwaarden van de Lek, de bomvrije ruimtes in dit complex, de Duitse schietbaan even verderop...markante locaties waar je nog van alles mee zou kunnen doen. En dan gaan bezoekers ook iets meer bewegen. Daar hou ik zelf erg van, van festivals waar je wat meer kan gaan struinen van hier naar daar en waardoor je sneller wordt verrast. Dat gaat volgend jaar nog niet lukken, of het jaar daarna, maar daar willen we wel naartoe, uiteindelijk...”.
 
Te zien: SPOEL, zondag 30 augustus 2015 van 12.00 tot 20.00 uur @ Werk aan het Spoel, Goilberdingerdijk 40 in Culemborg met Moss, Klangstof, IX, Bewilder, Robbing Banks, Secret Rendezvous, Rina Mushonga, Falco Benz en Grey Nomad
 
De entree is 15 euro en gratis voor kinderen onder de 1.20 meter