3VOOR12/Utrecht blikt terug met Jeroen Boekhorst

“De aanhouder wint en de brandweer was gelukkig niet uitgenodigd…”

Tekst: Redactie 3VOOR12/Utrecht ,

3VOOR12/Utrecht blikt terug op 2010 met Jeroen Boekhorst, programmeur van dB’s. Met een stijgende lijn in het aantal bezoekers en veel spannende optredens is hij tevreden over het muziekjaar.

“De aanhouder wint en de brandweer was gelukkig niet uitgenodigd…”

3VOOR12/Utrecht blikt terug op 2010 met Jeroen Boekhorst, programmeur van dB’s. Met een stijgende lijn in het aantal bezoekers en veel spannende optredens is hij tevreden over het muziekjaar.

Hoe kijk je terug op je eigen muziekjaar 2010?
Als programmeur van Stichting Ruis, de stichting verantwoordelijk voor het live-programma binnen dB’s, kan ik niet anders dan tevreden zijn. Ook dit jaar is er een stijgende lijn te zien in het aantal bezoekers en meer en meer mensen lijken langzaam maar zeker te beseffen dat dB’s een volwaardig poppodium is waar je spannende opkomende acts uit binnen- en buitenland kunt checken voordat ze doorstomen naar de grotere podia in stad en land. Het zou fijn zijn als de gemeente het podium ook op waarde weet te schatten en eens gaat beginnen ons structureel te ondersteunen.

En op het Utrechtse muziekjaar 2010
Een aantal initiatieven mag, denk ik, niet onvermeld blijven. Beep! Beep! maakt steeds meer naam als leverancier van heel fijne (inter-)nationale indieplaatjes, het collectief DROP! staat voor een heel eclectische kijk op hedendaagse dance-stromingen en geeft daarbij goede feesten, en ik blijf een groot fan van Beluga Recordings die ondanks gebrek aan erkenning stug door blijven gaan met het (gratis) uitbrengen van zeer fijne muziek, van freaky jazzpiano tot electronica.
Maar ook de Club 3VOOR12/Utrecht avonden van het afgelopen muziekjaar 2010 waren dankzij programmeurs Joram Tornij en Jelte Heringa stuk voor stuk muzikale toppertjes. Waarvoor dank

Wat is je persoonlijke muzikale hoogtepunt van 2010?
Dan ga ik terug naar februari van dit jaar toen de King Khan & BBQ Revue voor de derde keer dB’s aandeed. De zaal was de eerste twee keer met respectievelijk 40 en 60 man publiek matig gevuld maar dit keer met ruim 200 betalende bezoekers meer dan uitverkocht. Een vrolijk kolkende massa was het gevolg. De aanhouder wint en de brandweer was gelukkig niet uitgenodigd...

Een goede tweede was het concert van Nina Nastasia onlangs. Voor mij is zij de absolute top als het om singer-songwriters gaat en ik volg haar al jaren. Toen ik zomaar de kans kreeg haar op een verloren maandagavond te boeken, was ik apetrots. Ze stelde niet teleur. Wat een artieste!

En je muzikale dieptepunt?
Eh, dat ligt me minder vers in het geheugen…  Ik heb vermoedelijk een positieve inslag.

Wat is je favoriete Utrechtse release van 2010?
Hoewel ik On Claws van I am Oak prachtig vind, denk ik dat ik de dikke plak vinyl Year One van het freakbeatduo The Skywalkers toch net wat vaker heb gedraaid…

Wat is dé Utrechtse act van 2010, en waarom?
Vanwege de doorbraak naar het grote(re) publiek I am Oak. Dat het nog kan is bijzonder hoopgevend.

En dé Utrechtse act van 2011?
Laat het Lola Montez zijn als het om tegendraadse, ‘publieksonvriendelijke’ muziek gaat. En aan de andere kant van het muzikale spectrum Marock ’n Roll omdat ze hun debuut cd in 2011 eindelijk wel gaan uitbrengen en de belofte van 2010 niet hebben ingelost.

Wat is je favoriete concert in Utrecht geweest, het afgelopen jaar?
Twee avonden Cosmic Psychos achter elkaar in een stijf uitverkocht dB’s slaat onvergetelijke zwarte gaten in het geheugen. dB’s eigenaar Paul de Brabander besloot op de tweede avond bovendien tot een ‘free bar for all’ vanwege zijn verjaardag ruim drie maanden eerder. Legendarisch!

Wat was je favoriete concert van een Utrechtse act in 2010?
Vooruit, de show van I am Oak op de afgelopen jubileum-editie van de Club was wel heel bijzonder.