Rooie Waas en Betonfraktion verkennen grenzen normaliteit op eerste editie ´Over The Edge´

Ludieke woord- en klankkunst valt vrij goed in de smaak bij excentriek Paradox-publiek

Maarten de Waal ,

Incubated, de noemer waaronder de organisatie van het Incubatefestival door het jaar heen concerten programmeert, begon ooit met een maandelijkse concertavond in Paradox. Inmiddels is men over verschillende podia in de stad uitgewaaierd, maar voor het nieuwe initiatief 'Over The Edge', gewijd aan experimentele impromuziek, keert men weer terug op het oude nest. Deze laatste zaterdagavond van februari beleven we de debuuteditie van deze concertreeks, die bovenal RAAR blijkt te zijn...

ROOIE WAAS

Opener van de avond is het in Mokum gestationeerde Rooie Waas, een internationaal gezelschap rond frontman en vocalist Gijs Borstlap. Deze in spijkerjack gestoken bebrilde mozeskriebel-verschijning doet denken aan een opbouwwerker uit de tijd, dat dit beroep überhaupt nog bestond, en schijnt zich met dit project ten doel gesteld te hebben enkele typisch Nederlandse concepten en verschijnselen op speelse wijze aan zijn kompanen uit den vreemde te verduidelijken. Denk hierbij aan zaken als 'Het Beestje Een Naam Geven' of De Buur Die De Baas Is In De Buurt. Ook meer speculatieve kwesties als het onderscheid tussen normaal en raar of het karakter van de dagen die ons gegeven zijn onder de zon (telkens een nieuw begin, of uiteindelijk toch altijd weer hetzelfde?) worden niet geschuwd. De door expressieve gesticulatie gesteunde woorden worden vervolgens kracht bij gezet door de klanken van de twee podiumgenoten (waarvan u de drummer ook zou kunnen kennen van Knalpot), die zich met hun invoelende geluidsproductie goede leerlingen tonen en ook door hun incidentele geprevel (“jij bent raar, jij bent raar”) aangeven goed ingeburgerde landgenoten te zijn geworden. Of hetzelfde ook geldt voor het overwegend uit Tilburg afkomstige publiek, is niet met zekerheid te zeggen, want hoewel vrijwel elk nummer met een zeker applaus wordt gehonoreerd, heeft het zich voor het merendeel in de hoeken van de zaal achter tafels verschanst. Misschien wordt de aarzeling veroorzaakt door twijfel over de vraag of het gebodene nu wel normaal is, of toch eerder RAAR (en of wat aanvankelijk RAAR lijkt, wellicht toch weer normaal blijkt te zijn, als je eraan gewoon bent geraakt). Hoe dit ook zij, zeker is dat onze Amsterdamse vrienden een toepasselijk vervreemdend-absurdistische opmaat geven voor het optreden van Betonfraktion.

BETONFRAKTION

Als trouwe volger van 3voor12/Tilburg weet u natuurlijk allang, dat wij dit door performancedichter Nick J. Swarth gefronteerde vehikel van gitaarprofessor Frank Crijns en drumduizendpootje Maartje Simons een zeer warm hart toedragen. Rond het concert van vanavond hangt een zekere floers van weemoed, want Tilburgs eerste en waarschijnlijk tevens leukste Rockacademiedrummer draagt na vandaag de stokjes over aan de ongetwijfeld ook zeer capabele Kees Swanenberg. Op het podium is echter van treurnis niets te merken, maar gaat men er integendeel met extra energie tegenaan. De heer Swarth, zoals gebruikelijk gestoken in een weinig verhullende outfit, huppelt en springt vanaf vaste opener 'De Slingerlul' op en voor het podium rond dat het een lieve lust is, en ook het scherpe en felle avant-gardistische gitaarwerk van Crijns lijkt vandaag geïnspireerder dan ooit. Het samenspel van laatstgenoemde met Maartje Simons is sterk als altijd, hoewel het nakende afscheid zich in het iets bescheidener oogcontact tussen beide al lijkt aan te kondigen. Het opgebouwde momentum wordt goed opgepikt door het publiek, dat zich voor het merendeel uit de zetels heeft weten los te wrikken en hier en daar bijzonder expressief meebeweegt. Tussen de nummers door wordt geklap aangevuld met het nodige gejoel, en uiteraard mag het drietal het podium niet verlaten voor er een toegift is gegeven. Daarna is het toch echt gedaan, en blijven we achter met de vraag hoe Betonfraktion 3.0 straks zal klinken.

De volgende edities van 'Over The Edge' vinden plaats op 20 maart (Marius Neset Quartet), 8 april (The Necks) en 27 mei (Marc Ribot's Ceramic Dog).