Het begin van de avond lijkt vooreerst heel bescheiden, maar blijkt uiteindelijk van een zeldzame klasse. Asuna oftewel Naoyuki Arashi start zijn set met enkele zachte elektronische signalen, stelt een wankel schemerlampje voor zich op, zet vervolgens een aantal toetsen van een klein keyboard dat hij uit een koffer tevoorschijn tovert vast met tape, en plaatst het bij de lamp. Van die keyboardjes blijkt hij er nu echter talloze bij zich te hebben, in allerhande kleuren en vormen, want hij herhaalt dit procédé ongeveer dertig maal, waarbij hij soms stokjes gebruikt in plaats van tape. Het resultaat is een voortdurend wassende geluidssculptuur, die als nauwelijks waarneembaar miniatuurtje begint, maar in de loop van het optreden aanzwelt tot een even schitterende als oorverdovende klanktempel. Hoewel het volume dus op een gegeven moment tamelijk verpletterend is, blijft Asuna zijn handelingen heel rustig en geconcentreerd uitvoeren: hij prepareert en plaatst de instrumenten weloverwogen, voegt op het hoogtepunt wat eigen toetsenspel toe, en zet ze tenslotte één voor één weer uit. Dat Japan groot is in dit soort klankexperimenten met spirituele inslag, was ons al bekend door het werk van bijvoorbeeld Merzbow en Keiji Haino, maar achter deze onopvallende jongeman hadden we het niet onmiddellijk gezocht. Zonder twijfel één van de geweldigste performances die we dit jaar hebben mogen ondergaan.
Gifgrond 41 verenigt lokaal en internationaal talent
Asuna, Mimi Kawouin en Former Descent staan garant voor memorabele editie
Na een toffe jubileumeditie was het afgelopen zaterdag alweer tijd voor de laatste Gifgrond van 2014. Mocht dit gegeven eventueel aanleiding geven voor enige droefenis bij de vaste bezoeker, dan was deze alras weer vergeten door het uitstekende programma, waarin Japanner Asuna, Fransman Mimi Kawouin en het Tilburgse Former Descent samen met DJ Down The Rabbit Hole voor één van de beste bijeenkomsten van het jaar tekenden.
ASUNA
MIMI KAWOUIN
Voor de tweede act verplaatsen we ons van Japan naar Frankrijk, waar we een buitengewoon energiek schepsel aantreffen dat naar de naam Mimi Kawouin luistert. Dit kleurrijke monster, dat met blote handen en voeten zijn digitale machine in beweging zet, en voorts een eigenaardig, zowel bozig als vermakelijk gebabbel en gesis voortbrengt, heeft duidelijk een voorkeur voor het duister, hoewel een enkele gloeilamp bij tijd en wijle wat licht werpt op zijn buitenissige gestalte. Bijzonder veel structuur is aanvankelijk niet te bekennen in zijn vrij onregelmatige, maar steevast met veel overtuiging gebrachte geluidserupties, maar uiteindelijk besluit hij dan blijkbaar toch dat het feest is vandaag, en komt er iets wat lijkt op een beat om de hoek kijken. Al met al heel vermakelijk – alle respect ook dat de geluidstafel van de Fransman fier overeind blijft in de soms behoorlijk heftige confrontaties met diens ledematen.
FORMER DESCENT
Waar lokale acts bij concertavonden doorgaans het spits afbijten, mag het Tilburgse Former Descent deze dag als laatste aantreden. Het blijkt een goede keuze, want deze recente artistieke uitlaatklep van elektronicafanaat Bas Welling, die vooral bekend staat om zijn exploraties van herrieachtige genres, heeft een veel vriendelijker en toegankelijker karakter dan we van hem gewend zijn. De transparant opgebouwde en ronduit pakkende muziek die hij in deze hoedanigheid maakt, lijkt zowaar zelfs geschikt voor grotere dansvloeren, iets dat we bij dit underground-evenement nog zelden (indien ooit) zijn tegengekomen. Een ongewone, maar bijzonder aangenaam in het gehoor liggende afsluiter kortom, die bovendien ook in visueel opzicht iets interessants te bieden heeft (hetgeen trouwens verloren zou gaan in minder intieme ruimtes): de geproduceerde geluiden zijn namelijk voor het oog te volgen via een door Welling aangestuurd klein vierkant scherm, waarop stippen zich in verschillende constellaties voortbewegen. Na dit fijne feest voor oog en oor mag DJ Down The Rabbit Hole dan nog een krachtig einde breien aan deze eenenveertigste Gifgrondeditie, die misschien wel de boeken in mag als de meest succesvolle van het jaar.