#Incu14: Current 93 hult Theaters Tilburg in donkere romantiek

Veelzijdig ensemble rond David Tibet tekent voor groots Incubatehoogtepunt

Wouter de Waal ,

Het wil nog wel eens voorkomen dat muziekevenementen die je helaas hebt moeten missen je op een bepaalde manier langer bijblijven dan veel concerten waar je wel bij bent geweest. Voor ons is de door David Tibet gecureerde laatste dag van Roadburn 2008 een sterk voorbeeld in deze categorie. Dankzij Incubate krijgen we echter in zekere zin een herkansing, want deze zaterdag staat de excentrieke Engelsman met zijn muzikale geesteskind Current 93 in het sfeervolle Theaters Tilburg. Onze verwachtingen zijn dus hooggespannen, maar worden gelukkig helemaal waargemaakt in één van de meest betoverende performances van deze festivaleditie.

HET CONCERT
Current 93, Theaters Tilburg, zaterdag 20 september 2014

DE ACT
… is al drie decennia in wisselende bezettingen actief, met zanger/tekstschrijver Tibet als drijvende kracht. Muzikaal veert het combo tussen duistere genres als industrial, ambient en ‘deathfolk’: het is dus altijd de vraag in welke specifieke richting een show zich gaat ontwikkelen. Hoewel de bepaald ruwe intro misschien nog anders doet vermoeden, blijkt bij opener ‘The Invisible Church’ al dat de zanger en zijn muzikale kompanen (een achttal, waarin naast een drummer, een bassist en een gitarist ook onder meer een zangeres, een pianist en een basklarinettist/fluitist vertegenwoordigd zijn) de theatrale ruimte vooral gaan vullen met omineuze folkklanken, die slechts sporadisch in luid geruis ontaarden. De nadruk ligt vanavond duidelijk op de individuele liederen, die zowel in tekst als in klank steevast getuigen van een typisch Brits gevoel voor zwarte romantiek. Door wisselende combinaties van instrumenten krijgt ieder stuk zijn eigen specifieke kleur, waarbij intiemere en meer episch opgezette composities elkaar uitstekend afwisselen. Het geluid is prima, hoewel met name Tibet gedurende het concert af en toe te kampen heeft met een piepende microfoon. Dat kan de magische sfeer die deze performance omgeeft echter niet bederven.

HET NUMMER
De uiteindelijke afsluiter ‘Lucifer Over London’, waarbij Tibet zich getergd op het podium opkrult, wordt ook na de show nog gezongen op de toiletten. Een deel van het publiek heeft zich dan overigens reeds al dan niet per abuis uit de voeten gemaakt (zie ‘ook opmerkelijk’ hieronder).

HET MOMENT
Het is misschien wat misleidend om de frontman flamboyant te noemen (je denkt dan toch eerder aan glamrock en dergelijke), maar zeker is wel dat hij met zijn fles wijn en eigenaardige kostuum bepaald prominent aanwezig is op het podium. Daaraan draagt zijn bijzondere beweeglijkheid en aanhaligheid richting de andere bandleden nog het nodige bij: op een gegeven ogenblik presteert hij het zelfs om de zangeres vol op de mond te kussen, hetgeen al helemaal opmerkelijk is aangezien ze naar later blijkt getrouwd is met de blazer die naast haar staat. Zijn merkwaardige gedrag schijnt echter geen van de muzikanten te storen, hoewel hij bij de toegift grappend meldt dat hij door zijn bandleden is ontslagen.

OOK OPMERKELIJK
Over de toegift gesproken: die krijgt niet iedereen meer mee, aangezien de pauze na de reguliere set ongebruikelijk lang is – de lichten in het theater knippen zelfs alweer aan. Een gezette man naast ons kan ons getreuzel in de stoeltjes al niet meer aanzien, en meldt ongeduldig “het is afgelopen, heren!” – maar hij blijkt, ook tot onze eigen verrassing, ongelijk te hebben. Tibet en consorten blijken het echt naar hun zin te hebben op deze plek, en trakteren de echte volhouders op een zeer uitgebreide toegift, waardoor het concert zowaar een half uur langer duurt dan aangekondigd. Wij klagen niet, integendeel.

HET PUBLIEK
… zit natuurlijk min of meer gedwongen stil in de zetels (hoewel een dame voor ons erin slaagt gedurende het gehele concert een enthousiaste wiegende beweging in stand te houden). Met een zeer langdurig applaus na afloop van de ‘eerste set’ plus een staande ovatie na de toegift geeft het echter duidelijk blijk van zijn grote waardering.

HET OORDEEL
Zonder twijfel één van de absolute hoogtepunten van deze Incubate-editie.

DE FOTO