Zo serieus als Fotosynthese een uur eerder was, zo lichtzinnig is Ome Omar even later. De van oorsprong Marokkaanse rapper - een vlag wordt al gauw het podium opgesleept – werd een tijdje terug opgepikt door Kees de Koning, maar het is de vraag of hij die kans serieus genoeg neemt om groot te worden. Halverwege het optreden wordt er een blondine het podium opgetild, waarna Omar en Tellem een nummer aan haar opdragen, gevolgd door de vraag of de dame in kwestie al meerderjarig is. Het zijn vermakelijke elementen, maar ze komen geenszins de kwaliteit van het optreden ten goede. Het is dan ook vooral heel leuk met Ome Omar. (JL)
Zijn er nog woorden nodig na een optreden van Extince, de prins van de Nederlandse hiphop? Met klassieke greatest hits als ‘Spraakwater’ en ‘Kaal of Kammen’ stond hij aan de wieg van de Nederhop en daarbij de formule van het festival. Met slechts een DJ staat hij rustig op het podium zijn funky lines te brengen, welke stuk voor stuk meegerapt worden door het publiek. Het is al lang en veelvuldig gezegd, maar vandaag bevestigd ‘the godfather’ het weer: Extince blijft hard komen en kwaliteit leveren. (DS)
Dat humor en kwaliteit ook uitstekend hand in hand kunnen gaan, bewijzen Kubus, Rico en Sticks. Vanzelfsprekend staan DMT en Microphone Collosus 2 in de schijnwerpers, maar de volle zaal blijkt zich toch nog steeds het meeste te identificeren met de Opgezwolle-tracks. De industriële beats van Kubus zorgen ervoor dat 013 op haar grondvesten staat te schudden, maar zorgen er ook voor dat subtielere tracks als ‘Spaanse Vlieg’ ietwat in de verdrukking raken. Rico en Sticks zijn echter scherp als altijd en wanneer eerstgenoemde dan ook nog eens zijn dansmoves ten tonele spreidt, kan de performance niet meer stuk. (JL/DS)
‘Ik wil alleen applaus als ik het verdien’, aldus Kraantje Pappie op het hoofdpodium van 013. Het praatje komt iedere show terug en met het grote aantal optredens dat de Groninger het afgelopen jaar heeft gegeven kan van een geroutineerde set worden gesproken. Harde, Noisia-dubstep-beats door DJ Fris en de pompende en herkenbare teksten als ‘Waar is Kraan?’ en ‘Wat nou als het lukt?’. Niks nieuws en geen verrassingen, maar wel weer een solide en kort maar krachtige set van Kraantje Pappie. (DS)
Een afgeladen volle Kleine Zaal wacht verwachtingsvol op Dope D.O.D.. Als de eerste bassen zelfs het balkon laten trillen en Skits Vicious met een horrormasker de eerste lyrics spit terwijl hij het podium betreedt, is het ijs gebroken. Dat de act het vooral in buitenland erg goed doet blijkt uit de onwennig Nederlandse praatjes tussen tracks door, wat dan ook snel weer omslaat in het Engels. De duistere, rauwe raps worden ook in het Engels gebracht en de met dubstep doordrenkte beats houden het wilde publiek druk in beweging. (DS)
Eindhovenaar Fresku dropte enkele maanden geleden met Maskerade het sterkste (Nederlandstalige) hiphopalbum van 2012, maar wist dit op Solar nog niet echt om te zetten tot een sterke performance. Op Lowlands lukte hem dat wel en die groei zette hij voort richting Definitie van Hiphop. Het zijn vooral de serieuzere tracks als ‘Alisha’, ‘Twijfel’ en ‘Liefdesliedje’ die de meeste indruk maken, maar de met humor doorspekte set zorgt ervoor dat het geheel luchtig blijft. Je gelooft Fresku, van begin tot eind. Of hij nu autoritair is vanwege zijn buik, als een ware lintworm over het podium springt of even later over zijn dochtertje rapt, je gelooft hem. Iedere keer weer. (JL)
Geloofwaardigheid is niet bepaald het eerste woord dat je tegenkomt wanneer je door de Nouveau Riche-vocabulaire bladert. Zoals bekend is het vooral beuken met de vaak nietszeggende doch creatieve teksten van Polska, Leo, Stepherd, Ronnie Flex en Je Broer. Ware kracht achter het collectief is dan ook Boaz van de Beatz, die eigenlijk een veel te goede producer is voor zulke gemiddeld matige rappers. Het is niet voor niets dat Boaz onlangs nog in New York samenwerkte met Diplo en je kunt jezelf dan ook afvragen hoe lang het duurt voordat de DJ wereldwijd gaat. Met tracks als ‘Allermooiste Feestje’, ‘Krokobil’ en ‘Nooit Meer Slapen’ (allemaal geproduceerd door –jawel- Boaz), is het effect keer op keer een volledig gesloopte zaal. En dat is ook een prestatie. Makkelijk scoren of niet. (JL)