Tienermeisjes geilen op Only Seven Left

Tilburgse band Monomania speelt simpel en strak

Twan Spierts ,

Het was zo’n avond dat het publiek in 013 voor negentig procent uit meisjes bestond. In de categorie ‘bands gericht op tienermeisjes’ deden Monomania, Young&Desperate en Only Seven Left vrijdag de Kleine Zaal van de poptempel aan. Dat betekende een avond vol springpunk en oorverdovend geschreeuw uit de kelen van jonge meisjes, maar ook ‘de grootste show tot nu toe’ voor het Tilburgse Monomania.

Tilburgse band Monomania speelt simpel en strak

Het was zo’n avond dat het publiek in 013 voor negentig procent uit meisjes bestond. In de categorie ‘bands gericht op tienermeisjes’ deden Monomania, Young&Desperate en Only Seven Left vrijdag de Kleine Zaal van de poptempel aan. Dat betekende een avond vol springpunk en oorverdovend geschreeuw uit de kelen van jonge meisjes, maar ook ‘de grootste show tot nu toe’ voor het Tilburgse Monomania.

MONOMANIA

Dat laatste beweert althans de gitarist van de band. Monomania speelt strakke punkpop, zingt vrijwel alles tweestemmig en houdt duidelijk niet van onnodige diepgang. Zo blijft de muziek nogal simpel en niveauloos. Maar mede door de strakke show deert dat de toeschouwers, gemiddelde leeftijd zestien, absoluut niet. Aan het eind van hun set spelen de Tilburgers een cover van 'Crazy', ooit een hit van Britney Spears. Zanger tegen publiek: “Een nummer dat jullie allemaal kennen. Hoewel, misschien is het wel van voor jullie tijd.”

YOUNG & DESPERATE

Als enige van de vanavond optredende bands heeft Young & Desperate een zangeres. Ook deze band speelt tweestemmige poppunk. De hyperactieve vocaliste zorgt voor een energieke podiumpresentatie. Bij bijna ieder nummer vertelt ze waar het over gaat. Niet nodig, want de simplistische Engelse teksten zijn zelfs voor de jonge meisjes in het publiek te begrijpen.

ONLY SEVEN LEFT

Ze zijn ‘Serious Talent’, worden daarom flink gehyped door 3FM en hebben inmiddels een flinke schare fans verzameld. Net niet genoeg om de Kleine Zaal uit te verkopen, maar veel scheelt het niet. Dat bijna het gehele aanwezige publiek voor deze jonge rockers naar 013 is gekomen wordt duidelijk zodra het eerste bandlid het podium betreedt. Gelukkig beschermen oordopjes ondergetekende, anders had het oorverdovende geschreeuw voor onherstelbare gehoorschade gezorgd. Waarom al die jonge meisjes spontaan klaarkomen bij het aanschouwen van deze band is een raadsel. Met de muziek heeft het waarschijnlijk weinig te maken. Die is namelijk behoorlijk inhoudsloos. Dat is op zich niet zo’n ramp, ware het niet dat Only Seven Left ook niet te betrappen is op pakkende rifjes of deuntjes. Dat maakt het vreselijk saai. Een in scène gezet duet via Skype met Miss Montreal maakt het geheel compleet. Only Seven Left is echt alleen leuk als je een 16-jarig meisje bent dat van matige muziek en jongens met een babyface houdt.