BOB CORN (16.00 UUR - SYNAGOGE)
CONCERT
Bob Corn zit onversterkt vooraan in de Synagoge. In een prettig half uur brengt hij zijn Italiaanse americana, die de competitie zo aan kan gaan met grootheden als Will Oldham en andere moderne troubadours. Geen betere plek voor deze liedjesmaker, verhalenverteller dan de Synagoge. Iedereen zit in stilte te luisteren naar zijn prachtige vertelsels en als Corn bij het laatste nummer de tempel doortrekt in het wandelpad, weet je dat hij even de dienst uitmaakt.
MUZIEK
Mooie kleine liedjes van een man met een verhaal en een gitaar. Denk aan Will Oldham ten tijden van Days In The Wake (onder zijn pseudoniem Palace).
PLUS
Er had door de organisatie geen betere plek gekozen kunnen worden dan de Synagoge. Als ergens de nummers van deze moderne stadstroubadour tot hun recht komen is het de Synagoge wel. Als het aan ondergetekende ligt, kunnen we voor dit soort artiesten elke dag de Synagoge wel opengooien (behalve op zaterdag).
MIN
De toch wat in zichzelf gekeerde houding van Bob Corn, die hij wel probeert te overwinnen. Het hoort bij de muziek, een rustige, bijna autistische houding van de artiest, maar publiek bijt niet. Zeker niet als je zulke prachtige liedjes speelt.
CONCLUSIE
Dit is de vroege zondagmiddag zoals die moet beginnen op ZXZW. Mooi, ingetogen maar met een schoonheid die alleen maar veel goeds belooft voor de rest van de dag.
CIJFER
8 (TvE)
----------------------------------------------------------------------------------
TEMPERATURES (16.00 UUR - PARADOX)
CONCERT
De favoriete Engelse band van Thurston Moore.
MUZIEK
Nadat The Pilgrim Fathers het laten afweten in Extase is het maar doorlopen naar Paradox. Eenmaal binnen wordt er meteen een oorkrakende pieptoon naar je centrale zenuwstelsel geslingerd. We zijn meteen bij de les. Temperatures is een duo dat free-noise maakt. De bassist speelt voornamelijk op de hals van zijn gitaar dat voor een wollig geluid zorgt waar tonen moeilijk te onderscheiden zijn. De drummer op zijn beurt is behoorlijk experimenteel bezig en gebruikt daarbij veel tom. Het klinkt aardig, maar allemaal vrij rommelig.
PLUS
Het effect op de microfoon zorgt ervoor dat de zang uit de mond van zanger Peter een didgeridoo-ish geluid krijgt. Samen met het totaal onalledaags getrommel van de drummer ben je geboeid genoeg om te achterhalen waar dit alles toe leidt.
MIN
Dit alles leidt tot vrij weinig. Maar dat zal de betekenis van 'free' in free-noise dan ook wel zijn.
CONCLUSIE
Leuk geprobeerd, maar erg onsamenhangend en net niet interessant genoeg om de deur voor uit te gaan.
CIJFER
Thurston Moore zal er een 10 voor geven, ik hak hem door midden: 5 (DS)
----------------------------------------------------------------------------------
KID CARPET (16.00 UUR - NS16)
CONCERT
Het uit Bristol afkomstige eenmansproject Kid Carpet doet z’n ding in NS16.
MUZIEK
Met behulp van allerhande melige attributen (een oud keyboard, speelgoedinstrumenten) geeft Kid Carpet ironisch commentaar op allerhande pop-cliché’s (zoals betekenisloze songteksten en plichtmatig handgeklap bij liedjes).
PLUS
Het optreden is erg komisch en herkenbaar.
MIN
Mensen zonder gevoel voor humor zullen deze performance niet kunnen waarderen.
CONCLUSIE
Kid Carpet slaagt in zijn opzet.
CIJFER
8 (WdW)
----------------------------------------------------------------------------------
TOM BROSSEAU (16.45 UUR - SYNAGOGE)
CONCERT
Een Synagoge met bijna bijbelse muziek. Het was bijna een zondag-processie. Iedereen zittend op een stoel. Zo zie je maar weer dat een en ander gecombineerd kan worden.
MUZIEK
Deze songwriter heeft een gouden stem. Direct, bijna lief. Deze jongen had in de jaren '60 naast Dylan moeten staan. Rust in de muziek, dat is het belangrijkste in zijn optreden. Simpel gitaarspel, maar dat maakte niet uit, de teksten waren veel mooier. Gezongen met een heel zuivere stem. Het ritme van de gitaar sloot mooi aan op zijn zang. Zeer integer, hij is de eerste die ik dit weekend een hand gegeven heb.
PLUS
De rust, en al eerder genoemd stemgebruik.
MIN
Het rare koordje aan zijn gitaar. En misschien dan de afwezigheid van de horeca, of was dat juist positief?
CONCLUSIE
Goed geprogrammeerd, zondag is een rustdag.
CIJFER
9 (JvE)
----------------------------------------------------------------------------------
PEEESEYE (17.15 UUR - PARADOX)
CONCERT
In het doorgaans zo zwoele Paradox spelen de drie Texanen die zich samen Peeeseye noemen. De 'zanger', als je het zo kan noemen, eist een zo donker mogelijk podium, en zodoende hult de band zich in duisternis. Want tja, op een podium sta je natuurlijk om zo weinig mogelijk aandacht te trekken.
MUZIEK
Een mix van duistere drones, gecombineerd met schijnbaar willekeurig gekreun van de.. tjsa.. "zanger". Ze openen met wat ze zelf een cover van Black Flag noemen, maar waarin geen enkele overeenkomst te vinden is met de legendarische hardcore band.
PLUS
Doordat de band in het donker speelt, hoef je gelukkig niet te zien waar de wazige geluidsgolven vandaan komen.
MIN
De muziek, de podiumpresentatie en het gebrek aan interactie.
CONCLUSIE
Niet het sterkste optreden van het ZXZW-festival. Wel een van de zwakkere optredens.
CIJFER
3,5 (WD)
----------------------------------------------------------------------------------
DIE PFERDE (17.15 UUR - NS16)
CONCERT
Het verrassend genoeg uit het land van onze oosterburen afkomstige Die Pferde improviseert er lustig op los in NS 16.
MUZIEK
Dit combo, bestaande uit drummer, (elektrisch) bassist en tenorsaxofonist, maakt nu en dan roerige, maar ook opvallend vaak ingetogen en sfeervolle free jazz.
PLUS
De drie muzikanten beheersen hun instrument uitstekend en voelen elkaar heel goed aan. En de drummer weet met enkel een snare en een hi-hat meer interessante ritmes en geluiden te produceren dan menig trommelaar met een indrukwekkender kit.
MIN
Er is helaas niet bar veel publiek.
CONCLUSIE
Een echte aanrader, ook voor mensen die free jazz over het algemeen te woest vinden.
CIJFER
8,5 (WdW)
----------------------------------------------------------------------------------
CASTANETS (17.30 UUR - SYNAGOGE)
CONCERT
Een intiem concertje met een muisstil publiek. De akoestiek in de Synagoge is geweldig.
MUZIEK
De Castanets bestaan uit een zanger met een lange baard en een petje en een zangeres met lang bruin haar. De zanger speelt gitaar en de zangeres viool. Het zijn dromerige liedjes, een beetje depressief en sentimenteel.
PLUS
De sfeer in de Synagoge is geweldig. Het is er muisstil en dat draagt bij aan de dromerige sfeer van de liedjes. De zangeres zingt op een gegeven moment een liedje, zonder begeleiding, en haar stem vult de hele zaal.
MIN
De zangeres zit het grootste gedeelte van de tijd op de grond waardoor ze slecht te zien is. Waarom ze dat doet, wordt niet duidelijk. De zanger en de zangeres zingen overigens niet erg zuiver en de zanger heeft een erg schelle stem die na twee nummers vervelen wordt.
CONCLUSIE
Mooie dromerige liedjes, maar de uitvoering had beter gekund.
Cijfer
6,5 (SW)
----------------------------------------------------------------------------------
Z’EV (18.15 UUR - SYNAGOGE)
CONCERT
Een man met percussie die met zijn "potten en pannen" een heerlijke partij drones neer weet te zetten. Dertig minuten lang genieten van Z’EV betekent weer geheel tot rust komen. Alle chakra's gaan bij deze meditatieve muziek open en het lichaam wordt weer geheel gezuiverd van al het onrein dat het heeft opgedaan deze week van ZXZW. Eigenlijk zou dit Z’EV boeddhisme verplichte kost moeten zijn voor iedereen die het festival aandoet.
MUZIEK
Drones met reallife instrumenten, alleen potten en pannen....
PLUS
Dat je zoveel verschillende geluiden uit een gespannen vel kunt krijgen en dat ook nog verder weet te krijgen dan slechts geluid. Chapeau.
MIN
Dat dit pas de eerste keer in zesentwintig jaar is dat Z’EV in Tilburg speelt. Waarom komt hij niet elk jaar of zelfs elke maand ons lichaam zuiveren met zijn Z’EV boeddhisme.
CONCLUSIE
De nodige ontspannende rust die op elk festival nodig is. Hierna kun je weer als herboren van start gaan.
CIJFER
Niet wetende wie ik ben om hier een cijfer voor te geven, werpen we een 8 in de strijd. (TvE)
----------------------------------------------------------------------------------
ZUN ZUN EGUI (18.30 UUR - NS16)
MUZIEK
Wereldmuziek, dansbaar, expirimenteel. Afrikaans, levendig, overstuurd orgel (bedoeld). Bespeeld door een Japanse vrouw. Vele invloeden door elkaar. Funk er doorheen en je hebt Zun Zun Egui. Het is net een recept, als je de juiste ingredienten hebt dan heb je een lekkere maaltijd. En reken maar dat deze kok een chefkok is. De ruimte is er niet naar, de pannen zijn niet optimaal. Hetgeen eruit komt, komt wel swingend de pan uit. Een en al inspiratie tot dans. Wat dan ook gebeurt. Het is feest. Continu op het randje, maar nooit vervelend. De naam Fela Kuti valt qua inspiratie. Goede reden om die eens op te gaan zoeken. Tropisch maar met "Subterranean" stenen/bergen had ik ergens gelezen, en dat klopt. Scherp op de snede.
PLUS
Ze zijn zo vrij als maar zijn kan. Niets aantrekken van gevestigde ordes, maar doen wat je wilt doen.
MIN
De ruimte. NS16 is gewoon niet geschikt voor muziek. Simpel. Daar kan de band niets aan doen.
CONCLUSIE
Voortaan komt Sushi uit een kokosnoot, onder het genot van heerlijke geluiden rondom je heen...
CIJFER
8 (JvE)
----------------------------------------------------------------------------------
BLACK TO COMM (18.45 UUR - PARADOX)
CONCERT
Black To Comm in Paradox.
MUZIEK
Met als belangrijkste ingrediënten een viool en een hoop elektronica maken de twee heren en dame brommende soundscapes, die weliswaar hard zijn van volume maar zacht van toon.
PLUS
Net zoals meerdere van dit soort acts op het festival het soort muziek waar je lekker op weg kunt dromen. Paradox is aardig gevuld met mensen die daarin lijken te slagen.
MIN
De soundscapes van Black To Comm zijn wel erg eentonig en veel gaat verloren in een ondefinieerbare geluidsbrij. Je ziet de violiste wel spelen, maar in het geluid valt daar weinig van te merken. Bovendien duurt het ook wel erg kort. Na een kwartiertje zijn ze alweer klaar.
CONCLUSIE
Tja, het blijft bij dit soort optredens een erg subjectief verhaal. Het is fijne muziek als je er door meesleept wordt, maar als dat niet het geval is blijft in dit geval maar bar weinig over. Er valt weinig te horen en nog minder te zien.
CIJFER
Wat mij betreft een 5, maar dat cijfer is dus vooral van toepassing op mijn eigen ervaring. Schrijven over noise/drones/soundscapes blijft toch een beetje als dansen over de aandelenmarkt… (FV)
----------------------------------------------------------------------------------
THINGUMA*JIGSAW (19.15 UUR - SYNAGOGE)
CONCERT
Na de meditatieve show van Z’EV die het lichaam weer van al het onreine heeft gezuiverd, is het tijd voor Thinguma*jigsaw die met banjo en zingende zaag in de Synagoge het festival afsluit.
MUZIEK
Voor het referentiekader is hier best gekeken naar South San Gabriel, Centro-Matic of willekeurig elke andere uitspat van Will Johnson. Oude Amerikaanse folk op een nieuwe wijze geïnterpreteerd, maar wel met dezelfde thematiek; dood, verderf en ondergang. Geen toepasselijkere thematiek te bedenken in een huis van God, JHWH, hij wiens naam niet genoemd mag worden.
PLUS
De zeer ludieke covers, van o.a. The Rolling Stones en Alice Cooper. Verbazend hoe leuk en fijn deze nummers nog overkomen als ze gespeeld worden door banjo en zingende zaag of melodica. Daarnaast weet de band er echt een show van te maken, wat je bijzonder mag noemen in het genre van de in zichzelf gekeerde nu folk/americana.
MIN
Zelfs voor de Synagoge speelt het duo wel erg zacht. Gelukkig blijft het publiek respectvol rustig (dankzij muziek en plek), maar af en toe is het duo achter in de zaal niet goed hoorbaar.
CONCLUSIE
Mooie afsluiter voor de Synagoge, die iets voller had mogen klinken en zitten.
CIJFER
7,8 (TvE)
----------------------------------------------------------------------------------
CHOPS (20.00 UUR - NS16)
CONCERT
In NS16 heerst een no-stress-zone: de jongens van Chops zijn om showtime al helemaal klaar, maar omdat er nog nauwelijks publiek is, stellen ze het optreden nog even uit. Een kwartier later staan er wat mensen, vooral leden van bands die eerder speelden in het atelier.
MUZIEK
Postrock, op de beste en intense momenten een beetje richting Battles en Oneida. Naar het einde van het optreden toe gaat Chops behoorlijk kabbelen.
PLUS
De hoofdrolspelers: een muzikale ninja met basgitaar op zijn rug, een naakte drummer (op zijn onderbroek na) en een moderne hippie, die de show opent door een aantal mensen hartelijk te omhelzen.
MIN
De publieksinteractie houdt daarna snel op: Chops gaat helemaal in zijn eigen wereld op. Dat zou niet zo erg zijn, als er muzikaal maar wat meer spektakel in zit. De eerste drie nummers zijn nog erg leuk en vallen onder het kopje 'feestelijke chaos en swingende anarchie'. De toevoeging van een saxofoon aan het postrock-palet zorgt daar wel voor. Al snel wordt duidelijk dat Chops zijn beste ideeën al heeft verspeeld en nu alleen maar de tijd kan volspelen met een beetje vervelende, harde geluiden.
CONCLUSIE
Na een veelbelovend begin een sputterend einde: net voldoende dus.
CIJFER
6 (RG)
----------------------------------------------------------------------------------
OUR BROTHER THE NATIVE (20.00 UUR - PARADOX)
CONCERT
Vanaf seconde één: prachtig. Klinkt Oosters religieus in het begin. Daarna komt de kracht. Een drummer die gaat staan om zijn geluid neer te zetten, een gitarist die op zijn knieën gaat. En een zanger, je wilt het niet weten: knopjes, gitaar, toetsen, pedalen, nog meer knopjes. Hoe druk kun je zijn? Maar het maakt de muziek.
MUZIEK
Drie losstaande muzikanten, maar wat een samenspel. Een totaal eigen geluid, erg knap. Soundscapes met de stem ondersteund door fanatieke drum en ingetogen gitaarspel. De drummer was bijgevoegd uit België, want iemand uit de US meenemen was te duur. Hij speelde de sterren van de hemel. En ondertussen knutselt de zanger aan kabeltjes en apparatuur. En een sound neerzetten, soms tegendraads, maakte niet uit. Een stem á la Robert Smith. Spanning en sensatie, niet qua performance fysiek, maar muzikaal. Misschien wel het mooiste dat ik op ZXZW gehoord heb. Betoverend.
PLUS
Pa was meegekomen, want ze mogen nog geen auto rijden...
MIN
Een erg trage start, het moest perfect zijn. En dat kon niet. Eén grote kabel-griebus, zorg dat je dat op orde krijgt. En zo nu en dan werd het wat langdradig.
CONCLUSIE
Dit was SymphonieDigitaleBetoverale.
CIJFER
9,5 (JvE)
ZXZW Zondag: Paradox, Synagoge & NS16
3VOOR12/Tilburg doet live verslag vanuit V39
Lees hier de recensies van Bob Corn, Temperatures, Kid Carpet, Tom Brosseau, Peeeseye, Die Pferde, Castanets, Z'EV, Zun Zun Egui, Black To Comm, Thinguma*jigsaw, Chops en Our Brother The Native.