BZB opent Paaspop met stijl, verve, bier en een hometrainer

Bizar virtuoos: Two blokfluits, one neus

Connor Clerx ,

Terwijl het traditioneel modderige Paaspopterrein langzaam volstroomt is het op één plek het drukst. Pubers rennen al lachend, duwend en trekkend richting de Apollo. Het is Goede Vrijdag, vijf minuten voor vier. Paaspop staat op het punt om los te barsten, en dat kan maar één ding betekenen: Tijd voor BZB.

De Apollo stroomt langzaam vol en in de verte wordt de laatste hand aan het festivalterrein gelegd, althans, aan de geluiden van een drilboor en een electrische zaag te horen. De lichten worden gedoofd, op het scherm begint een teller te lopen. 1985 tot het heden, één slide per jaar raast voorbij. Olympische stadions en fakkels. Bij 2016 verandert het beeld. Een jonge man, strak gekleed in een rood pak steekt een fakkel aan. Verschillende lopers geven het vuur door, van Uden naar Vorstenbosch, via Veghel naar Schijndel rennen de mannen met de fakkel richting Paaspop. Aangekomen bij de Apollo komt de fakkel van het beeld het podium op. Het publiek schreeuwt luidkeels mee - 5, 4, 3, 2, 1 - het Paaspopvuur wordt aangestoken. We zijn los. De band komt op, de gitarist smijt zijn krukken neer en BZB knalt in gang.

Twintig op rij
Waar er bij de opener nog voorzichtig gedanst wordt, heeft het tweede nummer 'Zeëen Van Tijd' welgeteld tien seconden nodig voor het bier massaal de lucht ineslingerd wordt. Een eervolle vermelding voor het meest aggressieve banjospel dat je ooit gezien hebt, is op zijn plaats.

Zanger Fred heeft een belangrijke mededeling. Naast het feit dat er een nieuwe EP uit is, 'Ankers' genaamd, heeft BZB vandaag een indrukwekkend jubileum. Twintig jaar achter elkaar staat de Brabantse feestband op Paaspop. Verdiend, zo blijkt weer als zelfs opvallend jonge fans het titelnummer van de nieuwe EP woord voor woord mee kunnen brullen. 

Circus
BZB grossiert in lichtelijk bizar podiumgedrag. Met een soort pogo-schoenen, denk aan een kruising tussen een skeeler en een bladveer, geven de voorste bandleden het goede voorbeeld aan het publiek. En gesprongen wordt er. Het blijft niet bij pogoschoenen vanmiddag op het podium van de inmiddels volle Apollo. Tijdens een drumsolo - compleet met lichtshow á la Triggerfinger, die een metaldrummer zou doen blozen - worden er grote trommels en toms met ingebouwde LED-verlichting op het podium gezet. De hele band doet mee aan een opzwepend drumnummer. Het publiek gaat al dansend en biergooiend los en scandeert “Boeren!”. Ja, we zijn weer in Schijndel.

Als de trommels weer aan de kant zijn gezet is het tijd voor 'Hij Die Regeert Met Strakke Hand'. De respons is, zoals te verwachten valt, enorm. 'Koning Pintenman' is na bijna twintig jaar uitgegroeid tot een feestanthem. Basgitarist Willem vertoont zijn muzikale virtuositeit door middel van een uitzonderlijke solo op twee blokfluiten, één voor elk neusgat. Hardrockcompositie ‘Jazzballet’ wordt nog heftiger gemaakt door een pyrotechnisch hoogstandje; vlammen en rookcolommen schieten de lucht in. BZB klassieker 'Stukje Lopen' wordt gezongen vanaf een hometrainer.

Jaloers
Subtiliteit zal de band niet snel verweten worden, maar de show staat als een huis. De Brabanders komen bijna overal mee weg. Heel Apollo door de kniëen laten zakken was nét teveel gevraagd, maar meer dan de helft van het publiek geeft aan de oproep gehoor, toch een puike prestatie.

Afsluiter 'Zeven Dagen Zeven Zonden' is een mooie afsluiter voor een uitstekende opening van het festivalseizoen. Vooraan is het het levendigst, maar ook verder naar achter worden al hossend vriendjes en vriendinnetjes in de armen gevlogen. Jaloers op pubers ben je niet snel, maar als dit het eerste concert van je eerste festival ooit is, had je het bijna niet beter kunnen treffen.