Veelzijdige en virtuoze folkrock in 013 met Tommy Ebben and the Small Town Villains

Are You A Lion bijt wel degelijk

Freek Verhulst ,

Dat er in een groot deel van Nederland een voorliefde bestaat voor Amerikaanse gitaarklanken, mag geen nieuws heten. Vrijdag in 013 bleek tevens eens te meer dat ook Nederlandse acts dat geluid perfect kunnen vertolken. Tommy Ebben and the Small Town Villains en Are You A Lion namen de aanwezigen mee op een roadtrip over de Route 66 en bouwden de Kleine Zaal om tot een saloon waar alleen het stro op de grond en de rednecks aan de bar nog aan ontbraken.

ARE YOU A LION
De Zwolse folkrockers van Are You A Lion mogen openen voor Tommy Ebben en zijn Small Town Villains, maar de zaal is dan pas gevuld met hooguit twintig man, die ook nog allemaal bij de bar achterin de zaal hangen. De bebaarde zanger vraagt het publiek na het eerste nummer dan ook vriendelijk naar voren te komen. “We bijten niet”, zegt hij, waarna een aantal bezoekers hem lachend op de ironie van zijn uitspraak wijst, gezien de naam van zijn band. De gitarist pareert schuchter lachend: “Het is eigenlijk meer ‘Are You A Pussy’.”

Daar blijkt in het restant van de set niet veel van, want de groep laat wel degelijk zijn tanden zien. De nummers staan strak in de fundering en doen sterk denken aan Fleet Foxes, maar ook invloeden van Southern States-acts als Lynyrd Skynyrd en zelfs Kings Of Leon zijn aanwezig. Laatstgenoemde vooral vanwege de radiogevoeligheid van enkele songs. Are You A Lion is bovendien tamelijk dansbaar en is een band om in de gaten te houden voor de (nabije) toekomst.

TOMMY EBBEN AND THE SMALL TOWN VILLAINS
Ruim een jaar geleden stond Tommy Ebben and the Small Town Villains nog in Cul de Sac en kreeg de groep krap drie kwartier volgespeeld, nu draaft de folk ’n roll-machine op in de Kleine Zaal van 013. En hoewel die zaal amper voor de helft is gevuld, blijkt vanavond dat de band in dat jaar in alle opzichten is gegroeid.

Het repertoire is namelijk, met de komst van het tweede album ‘A Whisper To Arms’, niet alleen kwantitatief behoorlijk uitgebreid, maar ook een stuk veelzijdiger geworden. Er kan nog altijd vrolijk worden gedanst op nummers als ‘Ballad Of A Bad Lover’ (van het eerste album ‘Dreamless Slumbers’), maar de Small Town Villains beheersen nu ook de theatrale dramatiek (‘Brother Devil’) en de perfecte meewuif-ballad (‘Louisiana’).

Dat wil allerminst zeggen dat de groep softer is geworden, want ook de met virtuoze solo’s doordrenkte bluesrock – die hier en daar doet denken aan Cuby + The Blizzards – is goed vertegenwoordigd op de setlist. Daar komt bij dat het speelplezier er vanaf spat vanavond in 013. Toetsenist Maarten Rischen meandert met zoveel nonchalance en gemak tussen de melodieën door, dat je haast zou vergeten dat dezelfde man die avond nog in De Wereld Draait Door zat als drummer van Shaking Godspeed. Ook Tommy Ebben zelf en violist Matthijs Barnhoorn laten hun vakmanschap meer dan eens blijken, met eveneens een grote lach op het gezicht.

Naar het einde van de set toe wordt er steeds meer gedanst in de zaal en en passant wordt het publiek nog getrakteerd op een Triggerfinger-esque cover van Adele’s ‘Rumour Has It’, die volgens de band pas één keer is gerepeteerd. ‘Afsluiter’ is een behoorlijk uitgerekte versie van commercial-hit ‘She Won’t Tell’, met als hoogtepunt een hoogoplopende polemiek tussen piano en viool.

Ebben speelt dan nog in zijn eentje gitaarballade ‘Eurydice’. Daarbij valt op dat Ebben’s stem ondanks het beperkte bereik toch een kale ballad kan dragen, met dank aan de karakteristiek melancholische, rokerige klank. Daarna volgen als twee kersjes op de taart nog covers van ‘Dead Flowers’ van The Rolling Stones en Bob Dylan’s ‘Like A Rolling Stone’.

Tommy Ebben and the Small Town Villains is verworden tot een volwassen live-act met een veelzijdig repertoire en een garantie op wiegende heupen, die klaar is voor een groter podium.