Bij binnenkomst krijg je een timetable die ook meteen dienst doet als stemformulier. Het is wel wat verwarrend dat al na het eerste optreden er steeds opgeroepen wordt om vooral te gaan stemmen door de presentatoren. We hebben immers nog niet alles gezien? Je kon natuurlijk al online stemmen, wat veel mensen vast gedaan zullen hebben. Maar de fysieke stem van vandaag telt dubbel. En de jury moet misschien ook nog alles gezien hebben voor ze hun oordeel kunnen geven.
Goed, genoeg over zulke randzaken. Hoe verloopt zo’n finale nu eigenlijk? Zoals bekend zijn er vier categorieën, waar drie prijzen te verdelen zijn: de publieksprijs van €250 euro, €500 voor de nummer twee volgens de jury, en een schappelijke €1000 plus masterclass voor de nummer één. De categorieën luiden als volgt: Beste Band, Beste Urban Artiest, Beste Singer/songwriter, en Beste Producer van Rotterdam.
De eerste drie categorieën vinden plaats in de zaal, waar aan twee kanten een podium is opgetuigd. De laatste categorie volgt een andere aanpak. Maar liefst tien producers krijgen in de foyer van Lantarenvenster een sample pakket, waarvan ze binnen één uur een track moeten smeden. De resultaten schieten alle kanten op, want de ene producer is de andere niet. Wat ze wel allemaal gemeen hebben is de moeite om in de korte tijd die ze hebben iets te maken wat behalve goed klinkt ook nog een beetje leuk is. Normaal gesproken nemen ze immers wat meer tijd.
In de zaal wordt ondertussen een spervuur aan goede optredens neergezet. Twintig minuten krijgt elke artiest, en vijf minuten later begint aan de overkant alweer de volgende. Je zou er het heen en weer van krijgen als het niet stuk voor stuk zulke goede performances waren. Natuurlijk mag dat ook wel in de finale, maar toch is het opmerkelijk te noemen hoe hoog het niveau vandaag ligt. En daar komt nog eens bij hoe divers de finalisten zijn. In elke categorie staan vijf kanshebbers die allemaal hun eigen niche zeer goed beheersen.
Je zou hierdoor kunnen beargumenteren dat het slechts een kwestie van smaak is wie er wint. Zeker in de categorie Beste Singer/songwriter. Wie van Anne Bakker en Hüseyin Badilli iemand probeert aan te wijzen die beter is begint al snel over appels en peren. De publieksprijs is dan ook eerder een wedloop over wie de meeste stemmers kan mobiliseren. Maar goed, een beetje artiest moet tegenwoordig ook goed kunnen netwerken.
Bij de Beste Producer ondertussen, in de foyer, is men eruit: Giorgio Oehlers heeft zich van alle finalisten het meest kunnen onderscheiden met zijn productie. Op het podium in de zaal krijgt hij zijn prijs uitgereikt. Het is even wachten op de resultaten van het jury-overleg voor de andere prijzen, maar de vreugde onder de winnaars is daar uiteraard niet minder om. Een overzicht van de winnaars (door de organisatie):
In de categorie Bands ging de 1e juryprijs van € 1.000,- naar de rockband Order Of The Emperor. De jury was onder de indruk van de coolness en overtuiging van deze band. Frontman Wouter Jongens had zichtbaar plezier in het optreden in de mooie zaal en stak daarmee ook het publiek aan; naast de 1e prijs, won deze band ook de publieksprijs van € 250,-. De 2e juryprijs van € 500,- ging naar Meneer van Dalen.
In de categorie Singer/Songwriter werd Wouter Mol de grote winnaar. Wouter Mol trad op met een violiste en een harpiste en zette een maanlichtovergoten show neer met breekbare liedjes vol romantiek. De jury vond de composities verrassend en vol mooie melodieën en beloonde hem met de 1e prijs. De 2e juryprijs ging naar Hüseyin Badilli; zangeres Nana kreeg de meeste publieksstemmen.
In de categorie Urban kwam Jaskelis als grote winnaar uit de bus. De jury van de halve finale was al erg onder de indruk van haar prestaties en tijdens de finale maakte ze de hooggespannen verwachtingen volledig waar. Deze dame is samen met haar geweldige band klaar voor het circuit en we verwachten het komende jaar veel van haar te horen. Ze won eveneens de publieksprijs. De 2e juryprijs ging naar haar Hardheaderz labelgenoten WatWatIs.