Voormalig-Watt programmeur begint nieuw podium in Rotterdam

‘Bird’, podium voor actuele zwarte muziek, opent in 2011

Erik Zwennes ,

In 2011 opent in Rotterdam-Noord een nieuw podium en restaurant onder de naam ‘Bird’. Het gaat zich met de programmering richten op jazzmuziek dat gelezen mag worden als ‘actuele zwarte muziek’.

‘Bird’, podium voor actuele zwarte muziek, opent in 2011

In 2011 opent in Rotterdam-Noord een nieuw podium en restaurant onder de naam ‘Bird’.  Het gaat zich met de programmering richten op jazzmuziek dat gelezen mag worden als ‘actuele zwarte muziek’ waarbij een kwalitatieve jazz-programmering het uitgangspunt vormt. Voormalig Watt-programmeur Philip Powel zal samen met twee partners het pand onder het oude station Hofplein uitbaten. “Wij zullen geen concurrentie vormen voor het Urban Culture Podium.”

Bird zal intrek nemen in één van de ‘bogen’ achter de Shell-toren bij Hofplein. Alvorens het nieuwe podium open kan, zullen er nog flinke verbouwing plaats vinden. In de voorbereiding is al enige vertraging ontstaan, onder meer doordat men stuitte op vervuilde grond. Volgens de planning begint de bouw in september 2010. In de winter van 2011 zal het pand worden opgeleverd aan de nieuwe eigenaren die verwachten eind maart/begin april 2011de opening van Bird te kunnen vieren.

Voor Philip Powel gaat met het podium een jongensdroom in vervulling. Hij liep al jaren rond met het plan voor een eigen jazzpodium totdat hij op het pand in Noord stuitte. Bird wordt onderdeel van Mini-Mall, een creatieve hotspot onder voormalig station Hofplein. “Ik behoor tot de generatie die met jazzmuziek in aanraking kwam via hiphop. Zo zul je de programmering dus ook moeten zien: vernieuwende jazz, maar ook de raakvlakken met hiphop en elektronica. Denk aan het profiel van North Sea Jazz; actuele zwarte muziek.” Bird is vernoemd naar de grote Amerikaanse saxofonist Charlie ”Bird” Parker.

Het pand zal na de verbouwing een capaciteit van rond de 250 man hebben, vergelijkbaar met Rotown. Ook qua profiel ziet Powel Rotown als voorbeeld. “Natuurlijk richten zij zich meer op gitaarmuziek maar ook bij ons zal de nadruk op vernieuwing en inhoud liggen.” Mede daarom ziet Powel zijn nieuwe zaal niet als concurrent van het Urban Culture Podium. “Wij richten ons niet zozeer op de ‘jongere-jongeren’ en zijn ook niet specifiek bezig met talentontwikkeling. Het wordt echt iets heel anders en zal elkaar niet snijden.”

Powel benadrukt dat de plannen voor Bird losstaan van de ondergang van zijn voormalig werkgever Watt. “Ik was al bezig met Bird toen Watt nog liep. Ik ben daar interim-programmeur geweest en kwam mee met voormalig directeur van de programmeerstichting What’s Live, Dick Pakkert. Ik kon het een het ander niet combineren. Daarbij geloofde ik niet in de toekomst van WATT, omdat hiervoor nooit een goede basis is gelegd door gemeente en management. Het podium heeft voortdurend achter de feiten aan gelopen en hier had ik op het laatst mijn buik van vol. Het einde is enorm jammer voor de stad.”

Op zondag 4 juli wordt de eerste aftrap gegeven van Bird met de eerste van vier programmadiners. Het thema van deze programmaserie is de geschiedenis van zwarte muziek in Nederland in het algemeen en van Rotterdam in het bijzonder. Daarbij organiseert BIRD op 9 en 10 oktober de 1e editie van Birdfest, een muziekfestival volgens boven omschreven programmaprofiel.