Verantwoordelijkheden
Over de vraag wat dat betekent voor de spontaniteit van de band zijn de meningen verdeeld. “Vroeger kon ik helemaal losgaan,” vertelt Imanishi. “Nu ik meer nadenk komt het besef van ‘wat was dit tof’ steeds vaker pas na de show.” Arthur ervaart het juist andersom: “Ik kan me nu veel meer laten gaan op het podium omdat ik steeds meer vertrouwen heb in ons als band. Drie jaar geleden wilde ik het al zo, maar nu kan ik het pas.”
De druk is wel groter geworden, vindt Arthur. “We moeten presteren vind ik, we krijgen tenslotte betaald voor onze optredens.” "Van de vrijblijvendheid van een leuk bandje naar de verantwoordelijkheden van een goede band", vat Teun het samen. “Maar dat stadium wilden we ook ontgroeien”, zegt Niek. “We hebben een label achter ons en publiek om rekening mee te houden. Ik geniet er wel meer van nu ik me realiseer dat we kwaliteit leveren.”
Geduld
In januari verscheen een ep. "Met het oog op het album dat in het najaar uitkomt", vertelt Arthur. “In feite is alles wat we momenteel doen gericht op het album. Hopelijk mogen we ons dit jaar weer laten zien tijdens de Popronde. Met het album richten we ons dan weer op volgend jaar: het popcircuit, de festivals en daar dan fucking hard knallen. We moeten geduld hebben, niet te veel tegelijk willen. Het is een proces.”
“Weet je, je neemt stappen,” vervolgt Arthur. “De Zwarte Cross bijvoorbeeld was de eerste keer heel speciaal. De tweede en derde keer was het nog steeds supertof, maar al gewoner.” Joris: “Je legt de lat steeds hoger, je stelt nieuwe doelen.” “Maar waar houdt het op? Een stadion is vast heel geweldig, maar wat komt daarna?”, vraagt Arthur zich hardop af. “Vroeger gingen we lekker hard, als wij het maar leuk hadden. Nu vinden we het publiek steeds belangrijker.”
Luxepositie
Imanishi: “In de blueswereld trokken we vooral ouder publiek. Een deel van onze fanbase nemen we mee, net als onze ervaring als band. We doen een paar stappen terug, maar we hoeven niet vanaf nul te beginnen. Toch moeten we realistisch blijven. Het is leuk om groot te dromen en uitdagingen te zoeken, maar met vijf man moet je nou eenmaal concessies doen.” Niek vergelijkt het met een relatie: “Dan is in het begin ook alles tof. Later word je kritischer naar elkaar toe. Dat houdt je scherp.”
De switch van blues naar rock ’n soul is gepaard gegaan met een hoop nieuwe nummers. Arthur: “We hoeven geen moeite te doen om een setlist vol te krijgen, wij moeten juist schrappen. Een luxepositie.” Krijgen we in de toekomst nog werk van Texas Radio te horen? “Dat is niet de bedoeling, al doet Texas Blues het nog steeds goed bij het publiek. Misschien houden we die er wel in.”
The Grand East is de komende tijd onder andere op de volgende plekken te zien:
27/04 – Nijmegen (Oranjepop)
05/05 – Vriezenveen (Randrock)
08/05 – Varsseveld (Hootchiekoe)
15/05 – Raalte (Ribs & Blues)
04/06 – Enschede (Green Vibrations)
23/07 – Ommen (Bostheater)
Foto's van The Grand East zijn van 26 mei t/m 8 juni te zien tijdens de expositie van het werk van fotograaf Tineke Klamer in Muziekcafé Metropool.