Met de geboorte van plaat Caspar is Fratsen herboren

Volgepakt Metropool geniet intens van nostalgie en nieuw werk

Tekst: Jasper van Poelgeest / Foto's: Tineke Klamer. ,

In 2009 stonden ze al een paar keer in een volgepakt Metropool. Wat toen nog een eenmalige reünie leek bleek toch weer de voeding voor meer dan dat. Anno 2014, achttien jaar na het uiteenvallen van de band, werd het tijd voor een nieuwe plaat.

Na Muts, Dorst, Snachs, Niet Alleen, Naar Buiten, P.U.N.T. en Komma is het anno 2014 tijd voor een nieuwe plaat genaamd Caspar. Dat het moment is gekozen net nu Frank Masmeijer in een Belgische gevangenis zit, kan dit toch bijna geen toeval zijn. De avond wordt geopend door Texas Radio. De toon is gelijk gezet want de band kent blijkbaar geen opwarmtijd en gaat gelijk voluit. Muzikaal zit de psychedelische bluesrock met een lekker vuig randje erg strak in elkaar. Dat de Diepenheimers binnen Overijssel al zo'n beetje alle popprijzen gewonnen hebben is dan ook niet zo heel vreemd. Hoewel hun set maar bijzonder kort was, is de zaal wel warm en lijkt het ook wel tijd om hun instrumenten af te laten koelen.

Het gerucht gonsde al een tijdje en eigenlijk kon het bijna niet uitblijven. Er zou een nieuwe Fratsen plaat uitkomen, bijna 20 jaar na het laatste studioalbum Naar Buiten. Aan belangstelling heeft Fratsen nooit een tekort gehad. Om het grote geld is het niet te doen want in de tijd van de zwarte pietendiscussie, Ebola, IS en de toenemende populariteit van het Koninklijk Huis is het eerder een pure noodzaak om weer met nieuw werk te komen. Fratsen trapt gelijk af met 'Zeg Nooit Nooit', waarin zanger en gitarist André Manuel aankondigt dat 'het zooitje ongeregeld' weer terug is. Aan die ongeregeldheid is weinig te merken want de nieuwe nummers worden gespeeld alsof ze al jaren op de setlist staan. Na het enige officiële moment van de avond, de uitreiking van de eerste cd, aan Johan Dollekamp van platenzaak PopEye in Hengelo, is Caspar dan echt geboren. De sfeer in de grote zaal van Metropool is bijzonder goed. De nodige humor zoals we die van Manuel kunnen verwachten onderstreept het cabareteske wat Fratsen altijd gekenmerkt heeft.

Nagenoeg de gehele nieuwe plaat wordt gespeeld waarbij er aan onwennigheid bij het publiek niets te merken is. Sterker nog, de nieuwe nummers worden net zo hard meegezongen als klassiekers 'Pand van Janna' en 'Dikkop'. Hoewel het repertoire van Fratsen ruimte geeft om nog wel een paar uur door te gaan, stoppen ze als de blouse van drummer Adri Karsenberg geen druppel vocht meer kan absorberen. Conclusie van de avond is dat Fratsen nog steeds een superstrakke band is. De muziek van 'het zooitje ongeregeld' is relevanter dan ooit en Karsenberg kan de volgende keer gewoon een stapel blouses meenemen.

Fratsen toert nog door het hele land: 27/11 Burgerweeshuis Deventer, 28/11 Vera Groningen, 29/11 Melkweg Amsterdam, 11/12 Luxor Live Arnhem, 19/12 Tivoli Vredenburg Utrecht .