Scratchen met DVD's

Geslaagde combinaties van DJ en VJ bij Enschedees' Atak

Sjoerd Kurstjens, ,

No-TV, producent van inmiddels 4 DVDs, is een label dat combinaties in muziek en beeld wil promoten. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is, hun interesse gaat ook richting kunst, fotografie en computeranimatie. Reden genoeg voor Atak om in samenwerking met het Muziekfestival een avond met VJ-DJ combinaties te organiseren.

Geslaagde combinaties van DJ en VJ bij Enschedees' Atak

Om bij het begin te beginnen: No-TV, producent van inmiddels 4 DVDs, is een label dat combinaties in muziek en beeld wil promoten. Daarbij kijken ze verder dan hun neus lang is, hun interesse gaat ook richting kunst, fotografie en computeranimatie. Reden genoeg voor Atak om in samenwerking met het Muziekfestival een avond met VJ-DJ combinaties te organiseren. Wat het allemaal extra interessant maakt is het feit dat VJ’s er sinds kort een nieuw ‘speeltje’ bij hebben: een Pioneer-apparaat dat nog het best omschreven wordt als ‘een dvd-platenspeler’. Je kunt er dus mee scratchen, pitchen en live loops maken. Volgens No-TV kunnen hun DVD’s dan ook als ruw materiaal gezien worden, je kunt er live nog volop mee aan de slag, mocht je dat willen. Basic Grooves-resident DJ Squezel warmt de zaal op met funky house. Er wordt nog niet gedanst, maar het brengt al wel een goede sfeer. Op dat moment is het videoscherm nog donker, maar op het podium staan al twee Apples blauw op te lichten tot de eerste VJ-DJ combi begint. De Amsterdamse VJ’s 310 K werken samen met 3-1, die eighties-electro in de stijl van Les Rhythmes Digitales en Miss Kittin maken, compleet met MC die droge teksten over een stemvervormer spreekt. De plastic kleuren van de beelden op het VJ-scherm passen er goed bij, en de hilarische teksten al zeker: ‘don’t insert your fruit in this machine’. Juist ja. Dan zou ik eerder gaan voor de ‘chocolate with big bits of something’ die omgetwijfeld horen bij de flitsende koffiekopjes die regelmatig over het scherm gaan. De leden van Scientific werken samen met de videobeelden van e202. De denderende drum ‘n’ bass van het in witte labjassen gestoken Scientific trekt de dan zo’n zestig man volop op de dansvloer. Na een kwartier komt er een extra geluid bij in de live gitarist die het loopje van ‘Message in a bottle’ inzet en verder speelt tot een bijna metal-achtige solo. De beelden lijken op een excursie in het brein van een architect die een bouwwerk aan het bedenken is, in de strakke stijl van Rietveld of een Rubik’s cube. Absoluut een sterke combinatie met het technologische gevoel wat de muziek oproept. Halverwege worden de DJ’s onderbroken door de MC, die indrukwekkend stuk beatboxen weggeeft. Hij speelt het zelfs klaar om een stuk tegelijkertijd te zingen en te beatboxen, zoals dat bv. ook van platen van Rahzel bekend is. Aan het eind van Scientific blijft DJ Remol nog drum en bass doordraaien met veel mooie staaltjes sratchwerk. Daarna is het de beurt aan de VJ van de C-men om de combinatie aan te gaan met de Maniacs of Noise ( een koninklijk meervoud, waarachter Commodorecomponist Jeroen Tel schuilgaat ). Jeroen Tel heeft een groot arsenaal aan computerspelmelodien in petto, voorzien van een dreunende beat. Op het scherm achter hem wordt de muziek nog verder onderstreept door allerlei fragmenten uit bijna prehistorische spelletjes. Het vormt een prettig einde van meer dan vier uur kijken en luisteren.