Heb je veel inzendingen gehad? "De reacties zijn enorm, het wordt heel erg leuk opgepikt. We hebben in totaal elf shows en er heeft nu zeven keer een talent het voorprogramma gedaan. Je merkt toch dat er veel muzikanten rondlopen die veel talent hebben, maar weinig de mogelijkheid krijgen om op een groot podium te spelen. De reacties zijn heel erg positief, zowel van het publiek dat de muzikanten ziet spelen als van de muzikanten zelf. Wat me echt opvalt, is dat alle mensen die tot nu toe het voorprogramma hebben gedaan met volle passie met muziek bezig zijn. Niet voor het geld of een hitje."
Wat zijn de selectiecriteria? "De criteria zijn eigenlijk heel simpel. Het moet op het podium passen, dus niet al te groot zijn, en het moet in de lijn van de eigen band passen. Geen metal of cover dus. Verder zijn de verschillen heel groot en we hanteren ook geen leeftijdscriterium. De ene week hadden we een meisje van veertien, de week erna een duo van eind dertig. Het gaat niet om een bepaalde selectie, maar om muzikaliteit en hoe je schrijft. De keuze wie er gaat spelen maken we met de hele band. Mensen kunnen een mail sturen en dan gaan we kijken. Omdat we onze keuze baseren op wat je ziet in Youtube filmpjes of op een website, is het wel spannend of wat je ziet ook live teweeg wordt gebracht. Eigenlijk hebben wij op de avond zelf dan ook dezelfde eerste ervaring met een muzikant als het publiek."
Waar doe je het voor? "Het gaat eigenlijk over mijn eigen ervaring en dat ik die kan delen. Stel dat jouw suggesties iemand geen windeieren leggen, dat geeft toch een goed gevoel. En bij mij is ook nog altijd het besef waar je zelf vandaan komt. Hoe hard je hebt moeten werken om dat stukje podium te krijgen. En hoe tof het is als je het dan hebt. In het begin hebben we met Di-rect ook anderhalf jaar lang voor nop gespeeld. Alles waar we konden spelen pakten we. Negen van de tien keer stonden we dan in een kleine kroeg waar mensen aan de bar met de rug naar je toe zitten. Maar een optreden triggert toch, mensen gaan erover praten."
Heb je al een band in je voorprogramma gehad waarvan je denkt "die gaan het heel ver schoppen"?. "Ik ben geen Henk Jan Smits, zeg ik altijd maar" lacht Tim "maar laatst was er wel een meisje in de Hedon in Zwolle die pas anderhalf jaar speelde maar zulke mooie liedjes en zo makkelijk zong. En die had geen website, dus de mensen konden haar niet vinden. Daar kan ik dan over adviseren. Nu heb ik er nog niet de mogelijkheid voor, maar misschien dat ik dat soort talent in de toekomst bij mijn eigen label onderbreng. In ieder geval kan ik nu contact met ze houden, kennis delen of ze in contact brengen met mensen die handig kunnen zijn. Voor mij zijn de drie elementen voor muziek maken overtuiging, netwerk en geld. Als je die drie hebt kan je ontzettend ver komen. En het is heel belangrijk dat je gelooft in wat je zelf doet als muzikant."
Hoe gaat dat dan op de avond zelf? Deel je een kleedkamer met het voorprogramma, drinken jullie samen een biertje? "We gaan in ieder geval lekker met zijn allen eten. En ik merk toch dat ik altijd veel aan ze wil vragen. Hoe lang ze al bezig zijn, wat hun plannen zijn of ze de hoop hebben om ontdekt te worden. Muzikanten spreken eigenlijk allemaal dezelfde taal en hebben dezelfde ambities. Zeker als je dan bij elkaar gaat zitten om te eten dan komt het gesprek al snel en makkelijk op gang."
Staan er nu een ander soort fans voor het podium als toen je nog bij DI-RECT speelde? "Met singer-songwriter zit ik in een voor mij nieuw segment en er komt een totaal ander soort publiek. Dat heb je zelf ook niet in de hand. De leeftijd is nu 25 jaar en ouder en het is heel gemêleerd. Voor mij is het ook heel anders. Bij DI-RECT kon ik niet de zaal in, dan werd ik opgevreten door de fans. Nu kan ik gewoon met het publiek over verschillende artiesten praten, het wordt op een hele andere manier ontvangen. En het interesseert het me niet wat voor publiek er voor mijn neus staat, als ze het maar naar hun zin hebben. Allerbelangrijkste element is dat alle mensen die geweest zijn het echt naar hun zin hebben gehad en het te gek vonden. Dat vind ik belangrijker dan een uitverkochte zaal en mensen die het grappig vinden maar niet voor een tweede keer. Het doel is lekker spelen."
Waarom doen niet meer bands een dit denk je? "Het is een beetje extra administratie om het te regelen. En voor mij is het ook wat makkelijker, omdat ik al naam heb gemaakt. Dan is het voor een programmeur makkelijker om je te boeken, ook als je voorprogramma onbekend is omdat je dan toch sneller verkoopt. Het is een nieuw element en ik hoop dit voort te zetten bij de tour in het najaar. En ik hoop dat ik hiermee ook andere artiesten kan prikkelen."