NNO & Noisia: NNO in the club, deel 2

Een interview met Thijs de Vlieger van Noisia

Tekst en foto's: André Eggens ,

Vrijdag 29 mei staat Thijs de Vlieger van Noisia weer met enkele leden van het NNO in Vera. De vorige editie werd goed bezocht (twee uitverkochte concerten!) en de reacties waren over het algemeen lovend. Een goede reden voor 3voor12 groningen om Thijs enkele vragen te stellen over wat we deze keer kunnen verwachten.

Wat is er vrijdag anders ten opzichte van de vorige keer?

Vorige keer had ik een stuk geschreven voor het blaaskwintet. Het was zeer beïnvloed door de moderne klassieke muziek die ook in de speellijst van die avond zat. Ik luisterde veel naar Messiaen, Ravel en Ligeti toen. De uitdaging voor mij was: wat zou je vertellen als je het moest zeggen met alleen een dwarsfluit, hobo, klarinet, fagot en een hoorn? 

Daarnaast had ik drie (soort van) remixes gemaakt van stukken die ook live werden uitgevoerd. Deze liet ik horen tijdens de live dj-set, maar die werden dus niet begeleid door de muzikanten. Ik speelde toch een beetje op safe door nauwelijks live muziek te laten spelen over mijn bijdragen heen (behalve het tweede stuk, na het stuk van Purcell). 

Dit keer heb ik een stuk van bijna een kwartier geschreven voor zowel de musici als onze elektronica. De uitdaging was nu: een langer stuk, dat elektronische en klassieke muziek op een zo compromisloze manier verbindt. In het begin wist ik echt totaal niet wat ik moest doen. Maar op een gegeven moment kreeg ik het idee om een soort soundtrack te maken voor een niet bestaande korte sciencefictionfilm. Dus heb ik een heel krakkemikkig scenariootje in elkaar gezet, puur zodat ik iets had om de muziek in een bepaalde vorm te gieten.

Het stuk is losjes geïnspireerd op twee klassiekers: 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick, en Alien van James Cameron. Ik heb eigenlijk twee thematische melodieën geschreven die door het hele stuk verweven zitten en tussen de klassieke werken door al geïntroduceerd worden. Maar er komen nu ook beats en bass sounds bij kijken, op verschillende bpm's. Vooral aan het eind, als de shit de fan hit zeg maar, gaat er een behoorlijk blik herrie open. Ik ben zo benieuwd naar de reacties van de musici! Dit zijn mensen die zijn opgeleid om in de concertzaal virtuoos Beethoven en Mahler te spelen, en nu moeten ze zich staande zien te houden, temidden van het publiek in Vera, tussen duistere synth soundscapes enerzijds en Noisia drums anderzijds… 

Een soms gehoorde reactie na het vorige concert was: veel NNO, weinig Noisia. Wat vind je daarvan?

Ik begrijp dat mensen Noisia verwachten als ze naar een concert in Vera komen waar Noisia speelt. Maar het is NNO in the club: het concept is in eerste instantie bedoeld om klassieke muziek in een andere setting te programmeren. Zodat mensen die normaal gesproken niet naar een klassiek concert zouden gaan misschien eerder geneigd zijn om het een keer te gaan checken dan in een concertzaal met al dat officiële gedoe. Daarnaast was het idee om ook de kruisverbanden met de hedendaagse muziek op te zoeken en aan te tonen: daarom heeft NNO er iemand uit de elektronische muziek bij betrokken.

Ik hoop dat mensen die met andere verwachtingen heen gingen wel blij zijn geweest met de verrassing. Ik heb het die avond wel veel gehoord: "Het was totaal niet wat ik verwachtte, maar ik vond het eigenlijk best vet".

Toch hebben we deze keer wel iets meer Noisia-stukken op het programma staan. En zullen het dus ook stukken zijn waarbij de musici ook daadwerkelijk met de elektronische muziek meespelen. Meer elektronisch, en meer interactie.

Gaat er in de toekomst nog meer gebeuren?

Beide shows waren voor alle betrokkenen een groot experiment dat plaatsvond omdat er van allerlei kanten interesse is voor deze richting. Ik denk wel dat Noisia nog een keer iets met een orkest gaat doen, ja. Wat en wanneer? Geen idee, er staat nog niets concreets in de planning. Ik heb er nog even aan gedacht om een NNO in the club-set te programmeren op het Noisia Invites Festival in juli, maar dat was niet haalbaar. Wie weet in 2016…

Komt er ooit nog een cd met klassieke werken van je?

Eerlijk gezegd: ik denk van wel. Maar daar kan gerust nog twintig jaar of meer overheen gaan. Ik begin nog maar net met het concretiseren van mijn interesse voor dit soort muziek. We waren een tijdje terug bij Junkie XL in de studio in LA, en hij adviseerde ons om gewoon door te gaan met wat we doen, want componist kun je over veertig jaar ook nog wel worden. Dus er is geen haast bij.

Staat er nog een orkest op je verlanglijstje om mee te werken?

Ik zou wel een keer met Colin (Kyteman) Benders' orkest willen werken. Dat lijkt me een heel andere manier van samenwerken, met veel meer interactie tussen componist en uitvoerende. Voor mij als beginneling is het best vreemd om te werken met een groep mensen die verder alleen maar muziek uitvoert van briljante componisten die precies weten wat ze doen. Sommigen kijken raar op als ze merken dat ik van sommige dingen helemaal niet weet dat ze niet kunnen of verschrikkelijk moeilijk zijn. Een groep musici die constant feedback geeft op het schrijfproces zou zo in het begin best fijn zijn. En als het op de langere termijn blijft bevallen, dan wil ik natuurlijk mijn eigen orkest!

Verder vind ik het London Contemporary Orchestra heel cool. Ze hebben laatst stukken gespeeld uit de muziek die Jonny Greenwood van Radiohead heeft geschreven voor films als There Will Be Blood en The Master. Ik vind die soundtracks echt hoogstaand werk, heel tof dat dat orkest zoiets oppikt.

NNO & Noisia: NNO in the club, op vrijdag 29 mei in Vera. De deuren zijn open vanaf 22:00 uur, het concert start om 23:00 uur. Toegang is € 12,00 + Vera-maandkaart (€ 1,50). Na het concert gaat de avond door met een afterparty waar Noisia en andere dj’s de muziek zullen verzorgen.