#NZON16: wishfulmusic, meer dan alleen singer-songwriters

Zeecontainer vijf dagen lang podium voor uiteenlopende muziek

Tekst: Yorick Altena Foto's: André Eggens ,

Noorderzon is weer in de stad en ook dit jaar is wishfulmusic aanwezig met de welbekende muzikale woonkamer. Voor het kleine bedrag van €4,- gaan de deuren van de intieme container open en kan er een half uur lang worden genoten van heerlijke muziek. Op de openingsavond mogen onder anderen Femme Vanille en Fluru de woonkamer inwijden, om te laten horen dat wishfulmusic aan meer dan alleen singer-songwriters een podium biedt.

Witte kleden op houten bankjes, paarse verlichting en takjes aan de muur. Je zult het interieur niet snel in het magazine van VT Wonen tegenkomen, maar zo ziet de woonkamer van wishfulmusic er de komende dagen uit. In deze kamer laat het gezelschap zien waar deze eigenlijk voor staat. “We focussen ons allang niet meer exclusief op singer-songwriters, we richten ons veel op bands. Wishfulmusic wil alle artiesten die onder de radar opereren laten zien en horen”, aldus Laurens Dijkstra, organisator.

Een mooi voorbeeld van zo’n band is Femme Vanille uit Utrecht. Vanaf het moment dat de groep begint te spelen, valt Karindra Perrier - creatief brein en frontvrouw van Femme Vanille - verreweg het meest op. Niets ten nadele van de band, want die speelt erg goed, maar Perrier geeft het geheel een speciaal tintje. Zij weet haar stem zó te gebruiken, dat deze bepalend is voor de sfeer in het nummer. Vrolijk, grimmig, of treurig. Ze kan het allemaal, gewoon door een simpele verandering in haar klank. De band speelt in de dertig minuten vooral dromerige nummers à la Beach House, maar dan een tikkeltje avontuurlijker. Het vijftal doet zichzelf dan ook tekort door te zeggen dat het publiek na het tweede nummer, Save Me, wel kan vertrekken. “Dat is namelijk ons beste nummer.”

Bij het programmeren van de container is wishfulmusic niet echt op zoek naar een bepaald soort act. De artiesten die in de container staan, zijn gekozen omdat de organisatie van mening is dat ze goede muziek maken en aandacht verdienen. Ook kent het plannen niet een beginpunt of vaste structuur, aldus Laurens: “Mijn werk doe ik vaak in de kroeg met een biertje, ik ben eigenlijk altijd bezig met nieuwe bands of artiesten. Zie ik wat leuks, dan onderhoud je contact. Fluru vroeg bijvoorbeeld aan mij of ze op het Melodica Festival mochten spelen. Daar zijn we momenteel helemaal niet mee bezig. Ik heb ze op Noorderzon gezet, en ze hebben hun tour er eigenlijk omheen geboekt.”

Fluru is de volgende band op het programma. In tegenstelling tot Karindra Perrier eerder deze avond staat er nu een erg forse dame op de planken. Ook haar stem mag er absoluut zijn, maar op een compleet andere manier. Ze zingt foutloos en erg mooi, maar daar blijft het bij, want meer dan dat is het helaas niet. De country- en americana-stijl nummers worden stuk voor stuk goed gespeeld, instrumentaal zit het goed in elkaar en de harmonieën zijn loepzuiver. Het optreden vliegt echter nergens ook maar een klein beetje uit de bocht en dat is best jammer. Voor een kleine show in een intieme setting is dat op zich niet zo’n probleem, maar heel memorabel is het daardoor net niet.

De eerste sessies in de wishfulmusiccontainer van 2016 zitten er vervolgens op, maar er staan nog vier mooie avonden op het programma. Het programma loopt uiteen van onze eigen Eva Waterbolk tot “The One Man Thrashband” Ottoboy en de elektropop van een groep met de opmerkelijke naam O, Kutjes.

Tot en met 24 augustus organiseert wishfulmusic korte huiskamerconcerten op Noorderzon. Tickets kosten €4,- per optreden en het volledige programma is te vinden op de Facebookpagina van wishfulmusic.