Duke Hugh: "Er moet meer gedanst worden"

De artiest zonder hokje flikt het toch maar

Tekst: Wessel van Dommelen Foto's: Jan Lenting ,

Een jaar geleden had dj en producer Duke Hugh (Hugo Veeger) bijna de handdoek in de ring gegooid: muzikaal leek er niet zoveel meer uit hem te komen. Dat is nu wel anders: Duke Hugh is met vier projecten bij vier verschillende labels in de weer en er staat een optreden in Paradiso op zijn naam. Duke Hugh, één van de mannen achter #CHURCH en LOFT, vertelt over zijn ambitie en zijn passie voor muziek.

Vliegende start

De resident-dj van LOFT begon zijn passie voor muziek in 2004 om te zetten in serieuzer produceren. Op jonge leeftijd maakte Hugo al de beats voor een Amerikaanse rapper – één van de dromen van de mannen van de Groningse hiphopproducers 10Kilo Beats destijds. Toch blijft hij bescheiden: “Je kunt altijd wel een Amerikaanse artiest op je beats laten rappen, maar het is toch een mooi gegeven.” Duke Hugh maakt meer dan hiphop: als levensgenieter is genre-fetisjisme niet aan Hugo besteed. Uiteindelijk vindt hij zijn niche in het midden van beats, hiphop, neosoul, reggae, brazil, broken beat, boogie en house – met af en toe een flirt met drum-‘n-bass. Waarom kiezen als je alles kunt hebben?

Niet de minste labels

In de muziekwereld ben je soms nog wel gebonden aan een genre, omdat labels coherentie in hun releases willen hebben. Zulke diversiteit in genres zou tegen hem kunnen werken. Gelukkig zijn er veel gelijkgestemde producers, die ruimte geven voor labels als Eglo, Rhythm Section, 22a en Money$ex die met de sound aan de slag gaan. Bij Rhythm Section brengt hij nu een plaat uit en ook bij een ander label is de toekomst rooskleurig. Daar blijft het niet bij, want ook collega’s Raminski en Oliver Boogie vragen Duke Hugh een bijdrage te leveren aan hun nieuwe labels, respectievelijk Music of Colour en La Freund. En dat alles is dit jaar in gang gezet. “Het zijn niet de minste labels in deze scene”, vertelt Hugo terwijl hij een flink aantal Rhythm Sectionplaten in zijn collectie aanwijst.

Creatieve boost

Hoe kan het dat de artiest nu ineens in vogelvlucht platen uitbrengt? Hugo: “Het succes komt toch uit het draaien voort.” De Londense dj K15 zette bij #CHURCH in De Gym een monsterset neer, waarna Duke Hugh aan de beurt was. Licht wanhopig - “hoe kom ik daar nu overheen” – draaide hij een paar van zijn eigen nummers. Het was een succes, en hij kon rekenen op een compliment van K15. Die ego-boost zorgde ervoor dat hij weer meer ging proberen, zoals bij feestjes van LOFT. Fenomeen KC the Funkaholic uit Amsterdam draaide daar ook en die nam de Groninger mee om te draaien in Paradiso tijdens een feest ter nagedachtenis van J Dilla. Een klassiek geval van ‘van het één komt het ander'.

Deze zomer begon Duke Hugh voor de tweede maal sinds 2015 met een maand lang elke dag muziek maken – het Beatadayproject. Het was een exercitie in creativiteit, zoals een schrijver soms ook gewoon pagina’s moet volschrijven om zijn creatieve brein een impuls te geven. Alhoewel het meer iets voor hemzelf was, kwam het project op Soundcloud. Daar werd het opgepikt door Oliver Boogie met de vraag of Duke Hugh iets uit wilde brengen op zijn nieuwe label. Al is Hugo sterk kritisch op de gehele digitale stroom aan muziek, toch kan hij het af en toe niet laten iets online te knallen – gelukkig maar in dit geval.

Liever de echte wereld

De aversie voor het digitale laat een belangrijk onderdeel zien van waar Duke Hugh voor staat: muziek als entreekaartje naar een wereld van kippenvel en euforie. “Ik zie dansen en uitgaan als een heel belangrijk onderdeel van het menselijk leven. Je bent samen, je kunt dansen, en ik denk dat muziek veel bijdraagt aan gezelligheid met een positieve sfeer. Teveel dezelfde muziek met een smalle bandbreedte leidt tot een tunnelgevoel,” vertelt Hugo, “ik draai ook graag wat meer verschillende muziek en met bredere bandbreedte.” Hij ziet zijn muziek als soulmuziek, omdat hij de ‘good vibes’ wil brengen. Als producer in een donker kamertje muziek maken voor het grote internetpubliek, past dan ook niet bij Duke Hugh. Daarnaast brengt de enorme beschikbaarheid van muziek op een digitaal medium – neem bijvoorbeeld Spotify – ook een flinke dosis keuzestress met zich mee. Nee, laat hem maar lekker tussen de platen snuffelen.

De voorliefde voor de echte wereld in plaats van de virtuele blijkt ook uit de lading apparatuur die zijn kleine studio vult. Met twee draaitafels, een Rhodes-piano, drumkit, vijf (bas)gitaren, een oude synthesizer, een echo-apparaat en een spring-reverb kan Hugo goed huishouden. Wanneer de kinderbox eruit kan, komt er misschien nog een piano of ander speelgoed. De man die een jaar geleden de muziek bijna aan de kant had geschoven, krijgt pretoogjes wanneer hij droomt over alles wat nog mogelijk is.

Feestje bouwen

Vanwege zijn liefde voor muziek als collectieve bezigheid hoeven we ook niet te vrezen dat Duke Hugh Groningen zal verlaten. Het beeld van de reizende dj die om drie uur ‘s nachts aankomt bij een feestje om een uurtje te draaien tussen onbekenden is voor hem een nachtmerrie. Een feestje bij mensen die hij kent van Rhythm Section zal hij niet snel laten schieten, maar uiteindelijk is de lokale scene waar het bij Duke Hugh om gaat. Dat was ook het grootste nadeel van een overzeese samenwerking: voor Duke Hugh staat muziek draaien gelijk aan een feestje bouwen en dat gaat toch lastig met een plas zeewater tussen de mic en de draaitafel. De lokale scene met artiesten die samen uit hun plaat gaan, geeft de mogelijkheid om fenomenen als LOFT aan de man te brengen. Met vrienden iets leuks doen, daar begint het mee bij de mannen van LOFT.

Tot slot, wil Duke Hugh nog iets kwijt?

“Ik denk dat het automatisch als heel erg preaching gaat overkomen, maar ik zou het leuk vinden als mensen over het algemeen wat meer zouden dansen. Mensen mogen wel wat losser zijn. Ik denk ook: hoe fucking nice is het als je op vrijdag of zaterdag met je vrienden in een bar kan staan en leuke dingen kan gaan doen. Daar moet je van genieten. Ga vooral harder dansen... meer dansen.”

De releaseparty van Duke Hugh’s nieuwe album ‘Canvas‘ is op 11 november bij Rhythm Section en wordt georganiseerd door #CHURCH in OOST.