De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer het nieuwe album van w o l k e - Hinter Der Unschuld.

De band

w o l k e begon als solo-project van Katrin Ebbert, maar is met de komst van gitarist Bjørn-Olle Gruben inmiddels uitgegroeid tot een duo. De van oorsprong Duitse zangeres en bassiste woont sinds haar studie basgitaar aan ArtEz in de buurt van Arnhem. Bjørn-Olle komt uit Apeldoorn. In 2020 verscheen het debuutalbum An Bord. Het nieuwe, tweede album Hinter der Unschuld is het eerste album waarop ze samen te horen zijn. De liedjes zijn geschreven door Katrin, waarbij in tien nummers het leven van de mensen, het eigen leven en het leven überhaupt is geobserveerd. Dat doen ze in een stijl die ze omschrijven als 'diep dromerige pop poezie'.

De muziek

Zoals de albumtitel al deed vermoeden is Hinter Der Unschuld volledig Duitstalig. Nu zullen er ongetwijfeld al mensen afhaken, maar hiermee doen zij zichzelf te kort. Dit melancholische album is een pareltje. In verschillende stijlen, maar steeds met dromerige en warme vocalen, weet w o l k e de luisteraar te verleiden met prachtige melodieën, ingetogen, maar soms ook krachtig met hier en daar een subtiel elektronisch klankbed.

Vanaf openingsnummer ‘Heimatland’ wordt je “langsam” het album ingetrokken. Er wordt sterk gemusiceerd en, belangrijk in dit genre, er zit ruimte tussen de noten. Daarna volgt het catchy ‘Feier Des Leben’ dat naast het aanstekelijke gitaarlijntje, ook wordt ingekleurd door elektronische geluiden en zo’n tekstregel (“Du bist gut so, wie du bist”) die zich direct in je hoofd nestelt.

Mooiste nummer is ‘Atme Durch, Es Ist Sommer’. Er zit een geweldig metronoom in dit nummer, dat perfect door bas en gitaar wordt ondersteund. De boodschap is hoopvol, mooi ondersteund door de "woohs". Hiermee roept w o l k e herinneringen op aan Wir Sind Helden, ook al zo’n bijzondere Duitse band. Daarna volgt het klein gehouden ‘Prärie’, dat ook wonderschoon is. Een soort kinderliedje, maar dat komt misschien ook door de gekozen woorden.

Er wordt de tijd genomen voor ‘Treibsand’ dat maar liefst 7 minuten en 51 seconden duurt. Gelaagd, dromerig en sferisch. Hierbij is de tweede stem ook van toegevoegde waarde. Eigenlijk weten Katrin en Bjørn-Olle in elk nummer te overtuigen met haar warme stemgeluid en de door beiden perfect gekozen muzikale ondersteuning daarvan.

Het oordeel

Zelf omschrijft het duo de muziek als Duitse pop poëzie, ergens tussen Rilke, The xx en Angus & Julia Stone in. Met minimale middelen weet w o l k e maximaal effect te sorteren. Rake observaties, gezongen met de mooie stem van Katrin Ebbert. De muziek straalt een rust uit, die niet alleen prettig is om naar te luisteren, maar daardoor geloofwaardig klinkt. Soms nemen ze je mee met een elektronische beat en donkere melodieën en dan weer brengen ze verstilling en sfeer met ontroerende tokkelliedjes. Hinter Der Unschuld is een pareltje, een plaat gemaakt in Gelderland, die tot ver buiten de provinciegrenzen gehoord zou moeten worden.

Hinter Der Unschuld is verkrijgbaar op cd