Bekijk 't maar: Bowe - Tired Of Giving Good Things Up

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Damen ,

“Video Killed the Radio Star” klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Bowe.

Waar/wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
We hebben de clip opgenomen in en rondom Arnhem, waaronder één semi-illegale shoot op de Posbank. Hierbij alsnog excuses aan alle dieren die we daarmee een onrustige avond bezorgd hebben.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij is geworden?
Regisseur Karim van de Zande en ik hadden een idee met voorwerpen die kunnen teleporteren. Toen hebben we dat ingepast in het verhaal van het liedje over een man die aan het vechten is voor zijn relatie en een vrouw die daar in eerste instantie helemaal niets van wil weten.

Is er nog iets leuks, spannends of bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Mijn tegenspeelster, een model uit Amsterdam, had zich verslapen waardoor we ter plekke het script moesten herschrijven tijdens het draaien. Hierdoor zie je in de snackbar scene mij in plaats van het model, wat aanvankelijk de bedoeling was. Achteraf ben ik bij een snackbar denk ik geloofwaardiger dan zij, dus dat was een geluk bij een ongeluk! Onze drummer speelde de snackbarhouder, dus dat voelde sowieso vertrouwd.

Wat waren de kosten van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Ik heb opgetreden tijdens de bruiloft van de regisseur, daarmee heb ik veel geld bespaard. De cameraman wilde graag met de regisseur werken en was bereid het voor ongeveer 500 euro te doen inclusief reiskosten en materialen. Verder waren het allemaal kleine kosten voor bijvoorbeeld de visagiste, licht, reiskosten en catering op de dag zelf.

Wie zijn de makers van de videoclip?
Karim van de Zande heeft de regie gedaan en de montage. Danny Atanasov was erbij als assistent en filmde tussendoor beelden voor de making of. Nanda Ruiter deed de visagie. Anne Bas was mijn tegenspeelster en drummer Florian Hoefnagels speelde de snackbarhouder. Lieke Fransen heeft de fotografie gedaan en mijn moeder was erbij als multifunctioneel crew lid.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Alle beelden zijn geschoten met een waanzinnige Canon digitale fotocamera. We hebben voor de binnen shots een lichtsetje gehuurd. Voor buiten hadden we een reflectiescherm voor de belichting. Ook hadden we een good old gettoblaster om het liedje te draaien met maar liefst 8 king size batterijen!
 
Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Probeer iets te maken wat niet al 100.000 andere mensen al gedaan hebben en ben niet bang om een klein beetje te investeren. Natuurlijk kan je met een iPhone ook prima beelden schieten tegenwoordig, maar met betere spullen krijg je ook gewoon een mooier eindresultaat.
 
Wat is jullie favoriete videoclip of regisseur en waarom?
Ik blijf November Rain een te gekke clip vinden. Slash op z’n Gibson in de woestijn, het kerkje, het concert en de hele sfeer maken het nummer nog groter dan het al is. Dat is echt heel erg knap gedaan! Alleen wel jammer dat ik laatst in de biografie van Slash las dat er geen echte strijker aan te pas gekomen is, Axl heeft het allemaal in elkaar geknutseld met synthesizers.