Het is lente. Althans... In Friesland is het Friese Lente in de week van 3 t/m 9 april en dat betekent een week lang uitgebreide aandacht voor de popscene in de provincie. Voor de derde maal wordt er ter gelegenheid van de Friese Lente een magazine uitgebracht boordevol artikelen. Op de site van 3VOOR12/Friesland kun je de artikelen digitaal nog eens teruglezen. In dit interview vertellen Eva van Netten en Peter Dijkstra over hun missie om onder de noemer Queens of the Rodeo het vrije gevoel overbrengen van de de queer country zoals die in het Wilde Westen zich ontwikkelde.

In de kantine van het Welcome to The Village kantoor zitten twee mensen in zwartleren western-outfits. De onderste helft van hun gezicht is bedekt door een masker van franjes, de bovenste helft door een laag glitters en make-up. Het is een beeld dat je niet iedere dag tegenkomt in Friesland, maar toch zien ze eruit alsof ze hier op hun plek zijn. Zo voelt dat voor hen ook, leggen ze uit. “Friesland heeft veel overeenkomsten met het Zuiden van de Verenigde Staten, waar countrymuziek vandaan komt”, zegt de linker. Ze zet haar masker af om een slok thee te nemen en het gezicht van Eva van Netten komt tevoorschijn. Onder de hoed van de ander steken wat blonde lokken uit, waardoor Peter Dijkstra nog net te herkennen is. “We willen dat vrije gevoel wat daar ontstond binnen de queer country graag overbrengen naar hier", vult hij aan.

Dat ze niet zomaar als zichzelf op het podium staan heeft meerdere redenen. Allereerst, omdat hun act voortkomt uit een gedeelde voorliefde voor queer countrymuziek. Toevallig is één van hun voorbeelden ook aanwezig in de kantine; uit de speakers klinkt op de achtergrond zacht de warme stem van Orville Peck. Peck is een van de bekendste queer country-artiesten van Noord-Amerika, en in zijn muziek is zijn queer identiteit duidelijk terug te horen. Net als de Friese dj’s draagt de Canadese artiest een masker met franjes eraan dat zijn volledige gezicht bedekt.

“We zien het ook als een vorm van drag”, legt Eva uit. “We zijn dan niet meer Peter en Eva, maar we transformeren volledig tot een ander personage. Het gaat niet om ons, maar om de muziek en het verhaal. Als Queens kunnen we dat beter vertellen en de maskers helpen om je volledig vrij te voelen daarin.” Peter moet denken aan de keer dat hij Orville Peck live zag. “Het mysterieuze rondom dat masker is heel interessant, dat doet iets met het publiek. Toen wij voor het eerst optraden herkenden mensen ons vaak niet en we wilden graag iets van die spanning vasthouden.”

Normaal gesproken hebben beide dj’s vaker een organiserende rol. Als programmeur bij VERA in Groningen maakt Peter zich vaak hard voor meer queer artiesten en representatie en Eva doet dat op haar beurt bij Welcome to The Village en Roze Zaterdag. Daarnaast treedt Eva ook op als onderdeel van BlackBoxRed, maar voor Peter was deze kant van de muziekwereld nog relatief nieuw. De eerste keer dat het duo in deze formatie het podium betrad was tijdens een avond van House of Blondeau in de Westerkerk in Leeuwarden. “We hadden het er eerder al wel eens over gehad, dus toen we gevraagd werden om daar samen te draaien dachten we; deze kans moeten we pakken”, vertelt Eva. Peter noemt dat het laatste duwtje in de rug dat ze nodig hadden om het idee dat al een tijd door hun hoofd spookte ook echt uit te voeren.

Daarna ging het eigenlijk als vanzelf: “Tijdens die show ontstond het gevoel dat dit niet eenmalig mocht zijn. Er is nog veel terrein te winnen in Friesland op het gebied van queer emancipatie en er zijn niet echt safe spaces voor queer mensen uit de omgeving,” zegt Peter. “Toen ik jong was waren er niet veel artiesten in wie ik me kon herkennen. George Michael bestond, maar die was niet openlijk gay en ik hoorde er ook niemand over in mijn omgeving. In dat opzicht lijkt Friesland op het zuiden van de Verenigde Staten: queer zijn wordt gezien als iets wat alleen bestaat in de grote steden.” Hij vertelt over hun onderzoek naar queer countrymuziek, en dat hem vooral opviel hoeveel de werkelijkheid verschilt van het beeld dat Hollywoodfilms neerzetten van cowboys.

“Dat John Wayne-achtige type zal daar vast ook rondgelopen hebben, maar lang niet alle cowboys gedroegen zich alleen maar stoer en mannelijk.” Het wilde westen diende vroeger ook als toevluchtsoord voor queer mensen die in hun eigen omgeving geen aansluiting konden vinden. Dat daar veel ruimte was gaf hen de mogelijkheid om zelf gemeenschappen te vormen waarin ze wél vrij konden zijn. Queer country muziek is dus niet alleen iets van de laatste jaren, en in een set van de Friese Queens krijgt ook de oude, meestal onontdekte countrymuziek een plaats.

'Het Wilde Westen diende vroeger ook als toevluchtsoord voor queer mensen die in hun eigen omgeving geen aansluiting konden vinden'

Eva omschrijft een show van de Queens als een open, veilige plek, waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn. In tegenstelling tot dj’s die graag achter de veiligheid van hun draaitafels schuilen zoeken ze vaak interactie met het publiek op. “We vinden het ook heel leuk om af en toe de boel te ontregelen", zegt Peter, en Eva benadrukt dat alles wat ze doen uiteindelijk gaat om de boodschap die ze willen overbrengen: dat je mag zijn wie je bent. “Wij zijn niet per se larger than life, ondanks wat onze outfits misschien doen vermoeden. Het is heel toegankelijk allemaal, zodat de drempel laag blijft en zoveel mogelijk mensen in het Noorden zich hopelijk zullen herkennen in onze show.” 

Tijdens het Friese Lente festival gaan Queens of the Rodeo de provincie in, waar ze contact willen maken met queer artiesten uit Friesland om zo de queer community bij elkaar te brengen.