Tropische temperaturen tijdens de videosingle-releaseparty van sweet whites

De Urkers bouwen een groots feest in De Klos

Tekst: Steven Gröniger Foto's: Sjors Evers ,

Afgelopen zaterdag presenteerden de Urker new wave/punkers van sweet whites hun eerste officiële videosingle-release in het altijd gezellige De Klos in Emmeloord. Met The Croakers als voorprogramma, de feestelijke aankleding en het goed gestemde publiek, lijken alle juiste ingrediënten voor een topavond aanwezig te zijn. Het kwik steeg al snel naar tropische temperaturen door de twee krachtige bands en het enthousiaste publiek.

Bij aankomst in Emmeloord worden we buiten al meteen vriendelijk begroet door de drummer van sweet whites Albert Koffeman. Er is een lichte spanning van zijn gezicht af te lezen, wat niet zo heel gek is aangezien de jongens bakken vol energie in deze avond gestoken hebben. Zo heeft de band de single voor een tweede keer opgenomen in de studio van Hessel Visser, waarna de track in eigen beheer op alle streaming- en downloaddiensten geplaatst is. En daarbij heeft de band ook nog eens zelf een videoclip geproduceerd die vanavond zijn première zal beleven.

Waar is dat feestje?
Al direct bij binnenkomst in De Klos waant het publiek zich in feestelijke sferen door het vrolijk versierde podium dat gevuld wordt met allerlei slingers en ballonnen. Er kunnen USB-sticks in de vorm van het Sweet Whites-logo aangeschaft worden, waarbij je een gratis feesthoedje ontvangt. Er is immers iets groots te vieren vanavond, dus zo moet niet alleen het podium, maar ook het publiek ernaar uitzien. De avond is pas net begonnen maar desondanks is er al aardig wat volk op de been en hangt er een gemoedelijke sfeer. Kom maar op met dat feestje!

Woeste heren

Het powerduo The Croakers uit Dronten mag op deze mooie avond de aftrap verzorgen. Beide heren hebben net hun eerste studiejaar achter de rug op het conservatorium, en hebben deze zomer de agenda’s blanco gelaten om de studio in te duiken. Vanavond worden dus ‘de laatste restjes live-energie er nog even flink geragd,’ verzekert drummer Ruud bij voorbaat. In een krachtige, strakke set weten The Croakers wederom een flinke bak herrie op het publiek af te vuren. Dit gaat enigszins ten koste van het zangvolume, maar de band excelleert uiteindelijk weer in een woest en dynamisch spel. Je vraagt je aan het einde van de set dan ook af hoe het komt dat hun instrumenten niet volledig aan gort gespeeld zijn, gezien hetgeen wat ze te verduren krijgen. Beide heren zijn zelf ook totaal leeg gespeeld aan het einde van hun set, maar mogen nu genieten van hun zeer verdiende vakantie. Wij kijken in ieder geval uit naar de EP die hoogstwaarschijnlijk dit najaar zal verschijnen.

Opluchting

Na een kleine pauze is het dan eindelijk tijd voor de videopremière van de single ‘Lonely’ van sweet whites. Tenminste, het wachten is nog even op frontman Jangeert van den Berg die – volgens een bezoeker – eerst even zijn zenuwen eruit moet kotsen voordat hij het podium betreedt. Van die zenuwen is trouwens barweinig te merken tijdens de set. De band speelt onbevangen en lijkt opgelucht te zijn na de première van de clip, waarna de drie mannen nog meer losgaan. Zelfs wanneer er wat technische problemen lijken te zijn, beukt het trio geconcentreerd door en laten ze zich niet van de wijs brengen. Er is veel interactie met het publiek en er wordt flink gedanst; het feest is een succes.

Het is waanzinnig om te zien hoe dit trio zich in relatief korte tijd heeft ontwikkeld tot wat het nu is: van verbazing alom tijdens bandcompetitie Flavourland, tot een doelbewuste band die plezier uitstraalt in wat ze doen. Dat geeft deze avond een buitengewoon sympathieke sfeer. Gezien het verloop van de avond en de energie die de band in de voorbereidingen heeft gestoken, heeft sweet whites niets aan het toeval willen overlaten en mogen ze zeker verantwoordelijk worden gehouden voor deze feestelijke en succesvolle avond. Het was warm en druk in De Klos, maar vooral een buitengewoon geslaagd feestje. De tijd vloog.