‘Wij zijn The Black Cult en we komen een half uurtje herrie maken,’ kondigt zanger Douwe aan als hij het podium op stapt. Daar is geen woord van gelogen: het volume lijkt vandaag aanzienlijk hoger te staan dan gisteren, bij Bombay. De Groningse rockers zagen waarschijnlijk ooit plaatsgenoot Traumahelikopter spelen en moeten hebben gedacht: dat kunnen wij harder én sneller.
WTWTA '15 dag 2: Garage wint het van de brave acts
Met The Black Cult, Gallowstreet, Curtis Harding, Meatbodies en meer
3voor12 Flevoland geniet momenteel van een weekendje Center Parks op Where The Wild Things Are 2015. Naast de headliners Fink en Death From Above 1979 staan er ook enkele minder grote acts op het programma. Zo bleek de Desperados tent dé place to be voor hoogkwaliteit garage. De rest was ietwat braafjes - op brassband Gallowstreet na.
The Black Cult weigert voet van het gaspedaal te halen
All We Are is nog niet All We Want
Britse The Black Tambourines surft er op los
Saint Motel: lekker simpel, lekker leuk
Handjes in de lucht voor Gallowstreet
Curtis Harding lost na stroeve start de belofte tóch in
Lola Colt en de akelige woestijn
Bij binnenkomst valt vanavond meteen op dat we niet naar een vrolijk optreden gaan kijken. De bandleden zijn gewaad in duistere kledij en ook hun gezichten lijken alsof er zojuist iets ernstigs is gebeurd. De juiste sfeer voor de muziek is in ieder geval meteen geschept, want hun postpunk is alles behalve gezellig. De frontvrouw van de band vertelt met haar gouden glittergitaar en rauwe, lage stemgeluid het verhaal over de akelige woestijn. Dreigende blikken worden de zaal ingegooid en op het podium wordt schokkerig gedanst. Ondertussen wordt er veel gewisseld tussen instrumenten om hun verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Hoe dat verhaal ook precies mag gaan: het is hoe dan ook geen leuke reis geweest. Desalniettemin is het publiek lyrisch over het optreden en blijft nog lang naklappen wanneer de band is geëindigd.
Tourist warmt slechts op
De Britse producer Tourist, ook wel bekend als William Philips, gaat met de post-dubstep verder waar Jamie xx en James Blake het achter zich lieten. Het mixen van andermans werk is zogezegd helemaal zijn ding. Zo gebruikt hij onder andere nummers van HAIM, Sam Smith en Chvrches om zijn eigen track te creëren. In 2014 bracht hij zijn EP Patterns uit en komende zomer wordt zijn allereerste album verwacht.
Meatbodies: gitaargeweld met een boemerang-effect
Al gauw blijkt dat de mannen uit Los Angeles eigenlijk geen slecht nummer in hun repertoire hebben. Het genadeloze gitaargeweld wordt af en toe onderbroken door een stopje of een psychedelisch intermezzo. Dat heeft een boemerang-effect: je hebt even rust, maar je weet dat ze ongenadig hard terugkomen. Met instant klassiekers als Wahoo en Tremmors wordt de klus in stijl afgemaakt. Ubovic heeft alles in zich om zijn mentoren – hoe goed ze ook zijn – te overtreffen.