Eindhoven Psych Lab-directeur Robert Schaeffer: "De formule is geperfectioneerd"

900 bezoekers, 21 nationaliteiten, maar onzekere toekomst voor het festival

Tekst: Daan Krahmer / Fotografie: Paul Verhagen ,

Eindhoven Psych Lab 2016 zit erop. De merch is verkocht, de rommel opgeruimd en het lab is afgebroken. Vele internationale bezoekers nemen het vliegtuig naar huis, Eindhovenaren gebruiken de traditionele rustdag-zondag om uit te kateren. Dat is nodig, want na drie wat zoekende EPL-edities viel op zaterdag met headliner GOAT het kwartje. Alles kwam samen. Euforie, geestverruimende genialiteit en verschillende culturen. Een slotakkoord vol vuur. Hoe kijkt festivaldirecteur Robert Schaeffer terug op zijn festival? We nemen het de dag na het festival samen met hem door.

Goedemiddag Robert, beetje uitgeslapen?
RS: "Ik was doodop, maar ik was vandaag om half tien al op. Al die adrenaline die nog door mijn lijf giert. De dag na een festival hoop ik altijd wel uit te slapen, maar dat lukt nooit. Het was het zeker waard."

Wat voor een gevoel houd je aan het weekend over?
RS: "Ik ben heel trots dat we dit met ons Effenaar-team kunnen neerzetten. We hebben geprobeerd alles eruit te halen. De sfeer is tof, mensen komen van heinde en verre naar Eindhoven voor de muziek en dat schept een band. Mensen hangen lekker in de Effenaar-tuin. We hebben ook geluk gehad met het weer, op Pinkpop hoost het nu. In de zalen proberen we de juiste sfeer neer te zetten met muziek en visuals."

Van te voren had je ons verzekerd dat het de mooiste editie tot nu toe zou worden. Ben je het nog steeds met die uitspraak eens? 
RS: "Zeker. Ik denk dat we steeds beter weten wat werkt en wat niet. Ik bedenk van te voren een soort flow, daarom was het zo jammer dat The Oscillation en Useless Eaters te laat waren. De vloeiende lijn gaat dan een beetje uit het festival. De tweede dag liep de flow beter. Alles kwam samen bij GOAT, daar hing een hele toffe sfeer en er was een uitzinnig publiek."

Op de vrijdag stonden twee bands vast in het verkeer. Wat was er precies gebeurd?
RS: "The Oscillation en Useless Eaters komen uit Engeland en moesten door de kanaaltunnel. Daar was een trein ontspoord waardoor iedereen drie uur lang stil stond. Als je daarna ook nog files hebt rondom Antwerpen haal je het gewoon niet meer. Die bands hebben super gefrustreerd in hun bus gezeten en kwamen hier helemaal kapot aan. Ik ben trots dat we de bands alsnog een plaats in het tijdschema hebben aan kunnen bieden. The Oscillation stond niet heel vol, Useless Eaters was helemaal vol."

Over volle zalen gesproken; dit weekend zagen we het nergens zo druk als bij GOAT en Föllakzoid. Zagen jullie ook een piek in de kaartverkoop rondom deze twee acts?
RS: "Dat zijn de momenten dat het hele festival samen komt. Dit waren de twee acts die niemand wilde missen. Alle 900 mensen stonden in de zaal. We hebben aanzienlijk meer weekendtickets verkocht, maar voor de GOAT-dag de meeste EPL-kaartjes ooit. Het verschil tussen de vrijdag- en zaterdagsfeer zat hem ook wel in het verschil van 200 man. Dat voel je."

Heb je alle bands gezien op het festival?
RS: "Niet allemaal... maar wel 90%. Weet je, we zijn van alle bands fan. Je mag je eigen festival samenstellen, dat blijft tof. Dan zet je al jouw favorieten neer, de bands waar je fan van bent."

Van welke band ben je na het festival nóg iets meer fan geworden? Wat is je top 3?
RS: "Van GOAT en Föllakzoid wist ik wel dat het publiek het tof zou vinden, maar voor mij als programmeur zijn de kleinere acts interessanter. Dingen die ik heel goed vind, maar nog niemand kent.

1. Toch GOAT: daar kwam echt alles samen. Er was zo'n uitzinnige sfeer en die band kan het publiek zo goed opzwepen. Dat was voor mij het moment van het festival. Hier dacht ik ook: 'Yes, het plan is gelukt.'

2. Radar Men From The Moon ft. GNOD: een samenwerkingsproject waar ik trots op ben. Samen zaten de Eindhovenaren en Engelsen vorige week in de studio waar ze een plaat op hebben genomen. Ik ben een paar keer binnen gelopen en het is fantastisch geworden. De bands zijn ook heel enthousiast over de opnames. Voor het eerst deden ze het hier. Het was heel bruut.

3. The Mystery Lights: de plaat moet nog uitkomen, maar hier gaan mensen nog heel veel van horen."

Je wist precies wat je kon verwachten van Föllakzoid en GOAT, maar hoe zat het met de andere headliners? Voldeden Parquet Courts en Temples aan jouw verwachtingen? 
RS: "Ik ben altijd fan geweest van Parquet Courts, maar het is wel een vreemde eend in de bijt. Daarom heb ik ze ook geboekt, omdat ik de grenzen van psych wilde opzoeken. Ze hebben wel elementen, maar het is geen typische psychband. Een gedeelte vond het fantastisch, die stonden vooraan te springen, maar er was ook een gedeelte dat er niks mee kon. De mensen die er staan vinden het tof. Temples zitten nu in de opnames van hun nieuwe plaat; een wereldpremière van nieuwe liedjes in Eindhoven is bijzonder, maar omdat ze regelrecht uit de studio komen is het geen ingespeelde band. Dat merkte je wel een beetje. Het is geen feestmachine zoals GOAT."

Ik ving op dat jullie bezig zijn geweest met The Horrors en The Brian Jonestown Massacre. Waarom hebben de bands het uiteindelijk laten afwegen?
RS: "Planning. Dat heeft te maken met tourschema's en tourplanning. The Brian Jonestown Massacre heeft uiteindelijk gekozen voor 013, over twee weken. Daar baalden we van, maar wat niet is komt een volgende keer wel. The Horrors zijn uiteindelijk naar Liverpool Psych Lab gegaan."

Er waren veel internationale bezoekers te vinden dit jaar. Meer dan vorig jaar?
RS: "Er zijn elk jaar veel internationale bezoekers, de groei van dit jaar zijn Nederlanders. De internationale scène is trouw. Er komen mensen uit Amerika, Brazilië en Japan. Van heinde en verre komen mensen; we telden 21 nationaliteiten. Niet alleen Benelux, maar ook Italië, Slowakije, Rusland, Slovenië..."

Door welk compliment werd je het meest geraakt dit weekend?
RS: "Het mooiste compliment kreeg ik van Casper. Dat is de labelbaas van Fuzz Club Records, een gerenommeerd label met veel smaak. Hij vertelde dat er een aantal namen op het festival staan die hij niet kende, wat ik al bijzonder vond. Vervolgens zei hij: 'Ik ken geen enkel festival dat zo gedurfd programmeert.' Hij noemde elke band goed omdat ze de grenzen van het genre opzoeken. Hij was daar van onder de indruk, en daar ben ik daar weer van onder de indruk."

Een kritische noot dan. Wat zou je met de kennis van nu anders hebben gedaan?
RS: "Jezus, lastig. Los van de fileproblemen, vond ik dit zonder twijfel de best gelukte editie. We hebben de afgelopen edities al veel geleerd en dat hebben we nu toegepast. De diversiteit, de flow en het programma waren het beste gelukt. Ik zit nu op een punt waarvan ik denk: 'Goed, dit werkt, wat is de volgende stap?' Daar zijn we aan toe na drie edities, waarin we de formule hebben geperfectioneerd."

Heb je al een idee wat zo'n volgende stap kan zijn?
RS: "Dat is nog te vroeg. Ik vind het heel gezond om een festival te evalueren. We zijn Eindhoven, we willen voorop lopen. Er moet een volgende stap komen, niet ieder jaar hetzelfde festival."

Er komt dus wel een nieuwe editie?
RS: "Niets is zeker..."