Klyne: hoe BBC, Aesop, Noorderslag en Disclosure aanklopten na ‘Paralyzed’

Eindhovense revelatie leeft de droom, besef dat het echt is komt langzaam binnen

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Lionne van der Hagen ,

Jongensboeken, ze worden nog geschreven. Ook in de Eindhovense muziekscene. Protagonisten zijn de twee jongens van Klyne: Nick Klein en Ferdous Dehzad. Klein zingt, Dehzad speelt toetsen en produceert. Het is een ijzersterke combinatie gebleken; de soulvolle stem van Klein en de aanstekelijke melodieën van Dehzad. Zo sterk dat het eerste liedje dat op Soundcloud werd gezet ervoor zorgde dat de BBC, Aesop en Noorderslag aanklopten. Onder andere. Het vat is nog lang niet leeg voor deze jongens, opgegroeid in Helmond en inmiddels gehuisvest in Eindhoven. Maar het lijkt een kwestie van tijd of Eindhoven wordt verruild voor Londen waar het hoofdkantoor van hun succes staat.

Voor het interview met Klyne wordt afgesproken bij PopEi, waar hun tijdelijke studio is opgesteld. Pal naast die van Mozes and the Firstborn. Net als de Eindhovense garagepopband werkt ook Klyne er aan nieuw materiaal. Voor het debuutalbum dat dit jaar nog uit moet komen. Een half jaar de tijd hebben ze ervoor genomen en er wordt haast dag en nacht aan gewerkt. In de ruimte staat behoorlijk wat apparatuur opgeslagen. Waaronder een gitaar, die we nog niet eerder in hun muziek gehoord hebben. Daar moeten we het straks maar eens over hebben. Eerst volgen excuses dat we deze jongens toch wel een beetje gemist hebben. Het komt niet vaak voor (zeg gerust zelden of nooit) dat een band uit Eindhoven en omgeving ontdekt moet worden via airplay op 3FM (waar de band tot Serious Talent is gebombardeerd) en de aankondiging voor Noorderslag. Excuses worden aanvaard. 

Dan maar meteen even naar de oorzaak kijken: hoe het zo is gekomen dat ze er opeens waren, helemaal uit het niets. Klein: “Het is gewoon allemaal zo gelopen. Het ging zo snel. Ook voor ons. Vooral toen we ‘Paralyzed’ op Soundcloud hadden gezet. Toen gingen we slapen en de dag erna belde Ferdous mij in paniek op dat hij vrij heeft moeten nemen van school, omdat hij meer dan vijftig mailtjes in zijn mailbox had. Dat ging echt gestoord hard.” En dat allemaal op basis van die ene post op Soundcloud en een paar mailtjes naar wat blogs. Zo’n reactie laat zich niet voorspellen. Uit alle hoeken benaderden blogs Klyne. Maar daar bleef het niet bij. Twee dagen nadat ‘Paralyzed’ op Soundcloud werd gezet, belde de producer van Zane Lowe (BBC). Of het goed was als het nummer op de playlist zou worden gezet. ‘Natuurlijk’ is dan de reactie. Klein daarover: “Toen zijn we in Tilburg, waar Ferdous toen nog woonde, in een studentenhok BBC One gaan luisteren en toen hoorden we onszelf voorbij komen. Dat is echt gestoord.” De glunder is van de jongens af te lezen. Het is dan ook allemaal nog maar zo kort geleden en de nasleep ervan is enorm. Snel daarna volgden uitnodigingen van diverse labels en andere geïnteresseerden die iets van Klyne wilden. Het talent werd direct erkend. Ook door de Britse dancesensatie Disclosure, die Klyne benaderde voor het maken van een remix van ‘Omen’. Op Soundcloud is het aantal afspeelbeurten daarvan al opgelopen tot bijna 150.000, overigens een stuk minder dan de hit van Klyne zelf. ‘Paralyzed’ telt er al ruim een half miljoen. Op Spotify zelfs al ruim anderhalf miljoen. 

De interesse in Klyne kwam dus vooral vanuit Engeland, Londen om precies te zijn. Maar ze wilden allemaal graag meer horen. Maar meer was er dus nog niet. Dat moest er wel snel komen vonden ze allebei. Klein stopte met zijn baan – hij bakte 55 uur per week pizza’s en Dehzad stopte met zijn studie aan de Rockacademie in Tilburg. Het succes van ‘Paralyzed’ veranderde dus direct de levens van de twee die tot dan toe alleen het idee hadden om een goed nummer, waar ze echt achter staan, online te zetten met één persfoto en een korte biografie. Dehzad: “Dat was ons grote plan. Onszelf zo goed mogelijk presenteren met één goed lied. Door de goede feedback op ‘Paralyzed’ had ik wel het idee dat het potentie had, anders hadden we het natuurlijk ook niet online gezet en rondgestuurd, maar dat het zo groot zou uitpakken hadden we echt nooit verwacht.” Toen de uitnodigingen van de platenmaatschappijen bleven volgen heeft de band zich onder management laten plaatsen en werd alle energie in muziek maken gestoken. Zodat er meer muziek was en een deal met een platenmaatschappij gesloten kon worden. Voor de debuut-EP, met ‘Paralyzed’ en opvolger ‘Closer’ is getekend bij Aesop (o.a. SOHN). Klein: “De noodzaak om helemaal voor de muziek te gaan sloop er ook wel wat in toen mensen begonnen over te vliegen naar Nederland om met ons te praten. Later werden we uitgenodigd om in Londen te gaan praten met platenmaatschappijen waar je alleen maar van kan dromen. Het leek net een film.” 

De verfilming van een jongensboek, dat nog vele hoofdstukken krijgt. Momenteel wordt naar eigen zeggen non-stop aan het album gewerkt, met al behoorlijk wat nummers als resultaat. Klein: “Het is moeilijk om een album te plannen. We wilden het eigenlijk voor de zomer uitbrengen, maar dat wordt eind dit jaar. Een datum kunnen we nog niet noemen.” Dehzad: “Het maken van een album is altijd onze grote droom geweest. Dat lijkt ons echt geweldig.” Het album verschijnt bij Because Music waar Klyne een contract heeft getekend. Net als Aesop zit ook die platenmaatschappij in Londen. Engeland is een logische afzetmarkt voor Klyne, maar nu ook de Nederlander er warm voor loopt, mag toch wel verwacht worden dat er ook een Nederlandse distributie komt. Nu verloopt die van de 12” van ‘Closer’ via Rough Trade en Clone. Of de distributie van het debuutalbum wel Nederland bereikt, kan nog niet gezegd worden. Kom op zeg, in jullie eigen land. Jullie zijn jongens van de regio! Er wordt wat gelachen, maar een definitief ‘ja’ blijft uit. Dehzad grappend: “Sorry, naar Engeland vliegen is de enige optie om hem te krijgen.” 

Als onder embargo – de memorecorder moet even uit – wordt geluisterd naar ‘Ecstasy’, een van de nieuwe nummers met duidelijke hitpotentie, is wel duidelijk dat de productie nu op gang begint te komen. Op de vraag waarom het zolang heeft geduurd – Klein en Dehzad maken al jaren samen muziek – reageert de producer: “Vroeger, rond de leeftijd van vijftien, maakte Nick allemaal liedjes op gitaar. En ik maakte daar dan remixen van. Overigens, kan ik nu wel zeggen, hele slechte remixen. Soms gingen we daarna wat jammen samen. Gewoon voor de lol. Het was nooit echt serieus totdat ik op de Rockacademie terecht kwam en dacht van ‘waarom gaan we niet gewoon samen liedjes schrijven?’ En toen begonnen we pas echt met muziek maken.” En dat zijn ze dus blijven doen. Niet voor de lol meer, maar met ontembare ambitie. En een platencontract. Het werken aan het album kost nu alle tijd van het duo. De spaarzame shows die er in Nederland waren, zijn voorlopig dus even de enige.

Tot slot nog even over die gitaar die daar staat. Of we die terug gaan horen op het album… Klein: “Ja…” Dehzad kruipt meteen in zijn rol als producer en houdt nog even een slag om de arm: “Waarschijnlijk wel, maar we zijn de liedjes nog constant aan het veranderen. Niks is dus nog zeker.”